• Anonym (Ts)

Lergigan 25 mg , gravid ?

Är i vecka 13+2 nu och har tagit Lergigan 25 mg när jag ska sova nästan varje natt under hela graviditeten .. har det utskrivet sen innan jag blev gravid mot oro/sömnproblem men nu tar jag det både för att det hjälper mig sova, dämpar ångest och stress och hjälper mot illamåendet.

Har fått lergigan comp utskrivet nu också mot illamående på dagen men inte börjat ta det än.

Både barnmorskan, läkare som jag har träffat och en släkting som är läkare säger att lergigan är ok.. men pappan har varit jättearg på mig för att jag tar det och tror att det kommer skada barnet :( Så nu får jag lite dåligt samvete ändå när jag tar det men tyvärr behöver jag det ganska ofta för att kunna somna..

Vad tror ni? Ska jag fortsätta ta det fast pappan inte vill det? BM har förklarat för honom också att det inte är nån fara men han tror ändå det.. Tänker att det är bättre än stress, ångest och illamående som gör att jag inte sover bra.. eller borde jag försöka låta bli?

• Svar på tråden Lergigan 25 mg , gravid ?
  • Anonym (Stå på dig)

Din pappa behöver backa, dels har han inget med detta att göra och sedan finns det huuuuur många kvinnor som helst som går på den medicinen under graviditeten. Hade det skadat fostret hade det varit det första mönstret som upptäckts. Du behöver sova, må bra och föra över ett lugn till bebisen. Det är värre att göra över ångest och stress som kan få dig att gå in i för tidig förlossning än vad det är att äta ett sådant beprövat preparat.

Säg inte till din pappa att du har tagit det, det har han inte med att göra. Ta hand om dig!

• mammabitch

lergigan brukar ordineras till gravida , både som lugnande och mot illamående så det är väl beprövat.

• Anonym (M)

Lergigan skrivs ut som godis till gravida, och då ska man ha klart för dig att de flesta läkemedel inte skrivs ut alls eller har tydliga brasklappar. Jag skulle tippa på att det är det mest utskrivna läkemedlet. Eventuella skador på fostret skulle ha upptäckts för länge sedan. Du kan vara lugn, sedan är frågan hur pappan skall övertygas. FASS hjälper inte?

• Anonym (T)

Du ska inte ha dåligt samvete. Som andra har skrivit så är det inget konstigt att skriva ut den till gravida. Jag har själv tagit det som så många andra. Ingen aning om vad du ska göra åt pappan och hans åsikter men du bestämmer i det här läget och bör stå på dig.

• nernu

Varför i hela friden spelar det någon roll vad han tror om det? Det är ju inte sant? Vad skulle du göra om han sa att du inte får gå ut för det står en heffaklump utanför som kommer äta upp dig och barnet? Det är lika relevant.

• Anonym (Ghk)
    Anonym (M) skrev 2021-08-08 08:39:27 följande:

Lergigan skrivs ut som godis till gravida, och då ska man ha klart för dig att de flesta läkemedel inte skrivs ut alls eller har tydliga brasklappar. Jag skulle tippa på att det är det mest utskrivna läkemedlet. Eventuella skador på fostret skulle ha upptäckts för länge sedan. Du kan vara lugn, sedan är frågan hur pappan skall övertygas. FASS hjälper inte?

Men bara för att man kan ta det så kan man ju försöka att klara sig utan. Sverige har blivit lite som USA, så fort man känner minsta lilla så tar man ett piller. Finns det ens tillräcklig forskning på gravida som tagit lergigan? Det forskas generellt sett väldigt lite på gravida kvinnor och läkemedel pga etiska skäl. Med tanke på att mamman blir lugnare av att ta lergigan måste det ju även påverka fostret på något sätt tex att hjärtfrekvensen går ner?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ghk) skrev 2021-08-08 14:56:00 följande:

Men bara för att man kan ta det så kan man ju försöka att klara sig utan. Sverige har blivit lite som USA, så fort man känner minsta lilla så tar man ett piller. Finns det ens tillräcklig forskning på gravida som tagit lergigan? Det forskas generellt sett väldigt lite på gravida kvinnor och läkemedel pga etiska skäl. Med tanke på att mamman blir lugnare av att ta lergigan måste det ju även påverka fostret på något sätt tex att hjärtfrekvensen går ner?

Men varför ska man späka sig och ?försöka klara sig utan?? Med tanke på att det avråds från nästan alla läkemedel vid graviditet får man lita på att de fåtal som man får ta faktiskt är ok. Jag vet inte om hjärtfrekvensen går ned, men om den gör det är det förstås lätt att konstatera och då har man väl också bedömt konsekvensen därav. Jag har ingen aning om vad det skulle innebära, gör du? En läkare som har som devis att ta det säkra före det osäkra vid graviditeter är troligen bättre på att bedöma den risken. Så onödigt att skuldbelägga kvinnor och på något vis mena att gravida inte offrar sig tillräckligt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Stå på dig) skrev 2021-08-08 07:14:33 följande:

Din pappa behöver backa, dels har han inget med detta att göra och sedan finns det huuuuur många kvinnor som helst som går på den medicinen under graviditeten. Hade det skadat fostret hade det varit det första mönstret som upptäckts. Du behöver sova, må bra och föra över ett lugn till bebisen. Det är värre att göra över ångest och stress som kan få dig att gå in i för tidig förlossning än vad det är att äta ett sådant beprövat preparat.

Säg inte till din pappa att du har tagit det, det har han inte med att göra. Ta hand om dig!

Tack så mycket för svaret! :)

Det är pappan till barnet alltså , inte min pappa men det är ju ändå inte hans sak att bestämma egentligen.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2021-08-08 08:39:27 följande:

Tack för svaret!

Nej tyvärr hjälper inte FASS, han pratar bara om att han inte litar på det :( Han var med hos BM och frågade henne också ju..
  • Anonym (Ts)
    Lucius Vorenus skrev 2021-08-08 06:53:40 följande:

Vilken medicinsk utbildning har han som trumfar en läkare?

Ingen alls ..
  • Anonym (Ts)
    Anonym (T) skrev 2021-08-08 09:41:35 följande:

Du ska inte ha dåligt samvete. Som andra har skrivit så är det inget konstigt att skriva ut den till gravida. Jag har själv tagit det som så många andra. Ingen aning om vad du ska göra åt pappan och hans åsikter men du bestämmer i det här läget och bör stå på dig.

Tack så mycket för svaret!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ghk) skrev 2021-08-08 14:56:00 följande:

Vet inte om det funkar så, var på KUB häromdan och hjärtslagen var helt normala då..

Och jag brukar ha ganska hög puls fast jag tar lergigan .. alltså både när jag har tagit det och när jag inte har tagit det tror jag.. men vet som sagt inte säkert.

Det är ju en antihistamin som egentligen är mot allergi men det hjälper även mot illamående och gör så att man blir trött / dåsig. Det är därför lergigan comp som man ska ta på dagen innehåller koffein..
  • Anonym (Ghk)

[quote=81296494][quote-nick]Anonym (M) skrev 2021-08-08 15:01:25 följande:[/quote-nick]

Men varför ska man späka sig och ?försöka klara sig utan?? Med tanke på att det avråds från nästan alla läkemedel vid graviditet får man lita på att de fåtal som man får ta faktiskt är ok. Jag vet inte om hjärtfrekvensen går ned, men om den gör det är det förstås lätt att konstatera och då har man väl också bedömt konsekvensen därav. Jag har ingen aning om vad det skulle innebära, gör du? En läkare som har som devis att ta det säkra före det osäkra vid graviditeter är troligen bättre på att bedöma den risken. Så onödigt att skuldbelägga kvinnor och på något vis mena att gravida inte offrar sig tillräckligt.

[/qoure]

Jag är gravid själv och det här är min tredje graviditet. Under min förra graviditet hade jag HG men avstod ifrån Lergigan trots att läkaren skrev ut det utan att blinka. Jag skuldbelägger inte andra gravida kvinnor utan ifrågasätter läkare som skriver ut läkemedel bara sådär. Ta alvedon tex, det får man använda som gravid men forskning har visat att det hos pojkar kan leda till infertilitet i vuxen ålder. Och som sagt, den enda forskning man har vad gäller gravida och läkemedel är hur det gått för de kvinnor som intagit läkemedlet för det är oetiskt att bedriva forskning på gravida kvinnor.

• mammabitch
    Anonym (Ghk) skrev 2021-08-08 20:16:47 följande:

. Och som sagt, den enda forskning man har vad gäller gravida och läkemedel är hur det gått för de kvinnor som intagit läkemedlet för det är oetiskt att bedriva forskning på gravida kvinnor.

...och ett stort underlag med barn som fötts fullt friska.
    I ett land som i princip varna gravida kvinnor från att dricka lättöl" för säkerhets skull, för vi vet inte hur det påverkar " så kan man knappast säga att man struntar i konsekvenserna av att ta läkemedel under graviditet.

Magkänsla är inte fakta,
    Om en gravid kvinna hellre vill stå ut än behandlas med läkemedel är det hennes val - även om stress och näringsbrist på grund av ständiga kräkningar inte heller gynnar fostret- men så länge barnet finns i hennes kropp så är valet hennes och ingen annans.
  • Holy93

Jag åt lergigan 25mg mot sömn när jag var gravid, dock vid behov så kanske en gång i veckan :)

• Anonym (Ts)
    mammabitch skrev 2021-08-09 06:12:07 följande:

...och ett stort underlag med barn som fötts fullt friska.

I ett land som i princip varna gravida kvinnor från att dricka lättöl" för säkerhets skull, för vi vet inte hur det påverkar " så kan man knappast säga att man struntar i konsekvenserna av att ta läkemedel under graviditet.

Magkänsla är inte fakta,

Om en gravid kvinna hellre vill stå ut än behandlas med läkemedel är det hennes val - även om stress och näringsbrist på grund av ständiga kräkningar inte heller gynnar fostret- men så länge barnet finns i hennes kropp så är valet hennes och ingen annans.

Tack! Känns lite bättre nu..

Oroar mig mycket pga att förra graviditeten var jobbig (fick akut cerklage för att dottern inte skulle födas för tidigt, hon föddes när hon skulle sen men med akutsnitt) .. och nu ska jag opereras och få cerklage igen om 2 veckor så är nervös inför operationen och allting. Därför har jag svårt att klara mig utan just nu.. skulle nog egentligen näsan behövt nånting starkare men det vill jag ju såklart inte ta och jag tycker lergigan hjälper.

Har svårt att sova pga illamåendet också som tyvärr verkligen inte har gått över än och då hjälper ju lergigan också.
  • Anonym (Ts)
    Holy93 skrev 2021-08-09 06:42:17 följande:

Jag åt lergigan 25mg mot sömn när jag var gravid, dock vid behov så kanske en gång i veckan :)

Tack för svaret :) har varit lite olika hur ofta jag tar men oftast varje eller varannan kväll faktiskt.. oroar mig mycket för en massa saker och så har jag svårt att sova pga illamåendet också om jag inte tar lergigan.
  • Lucius Vorenus
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-08 16:11:20 följande:

Ingen alls ..

Då är det upp till honom att arbeta med sin osäkerhet. Jag tror att det är väldigt lätt för honom att hävda att du ska stå ut med detta obehag eftersom han inte drabbas av det på något sätt. Men vetenskap står över magkänsla och just Lergigan har skrivits ut till gravida under lång tid. De som tar läkemedlet är personer som inte känner att de har så mycket till val eftersom de annars inte klarar vardagen. Personligen försökte jag sova bort så mycket tid som möjligt, trots dagligt intag av Lergigan, då jag inte klarat graviditeten annars.
Svar på tråden Lergigan 25 mg , gravid ?