• Anonym (Hej)

Samma partner - olika graviditetssymtom?

2 eller 10 barn - fast med samma partner - kan man ändå ha helt olika mående i graviditeterna? Givietvis om man bortser från kön. Låt säga att 4 barn (både pojkar och flickor) inte genererat i en enda dags illamående hos mamman, men med 5:e barnet så är mamman väldigt besvärad av illamående. Troligt?

• Svar på tråden Samma partner - olika graviditetssymtom?
  • Anonym (??)
    Anonym (Hej) skrev 2021-08-09 16:31:41 följande:

2 eller 10 barn - fast med samma partner - kan man ändå ha helt olika mående i graviditeterna? Givietvis om man bortser från kön. Låt säga att 4 barn (både pojkar och flickor) inte genererat i en enda dags illamående hos mamman, men med 5:e barnet så är mamman väldigt besvärad av illamående. Troligt?

Jag förstår nog inte frågan. Det är väl givet att man kan känna olika under olika graviditeter?  Det är olika tid i ens eget liv, kroppen har varit med om saker sedan senaste graviditeten, formen kan vara olika osv. 
  • Anonym (Ladybug)

Jag har mått helt olika under mina graviditeter med samme man. Jag har bara tre barn så det är svårt att dra några statistiskt relevanta slutsatser , men svullenhet, trötthet, illamående osv varierade mellan graviditeter.

Tror du din fru varit otrogen bara för att hon är trött?

• Anonym (Hej)
    Anonym (Ladybug) skrev 2021-08-09 16:41:16 följande:
    Jag har mått helt olika under mina graviditeter med samme man. Jag har bara tre barn så det är svårt att dra några statistiskt relevanta slutsatser , men svullenhet, trötthet, illamående osv varierade mellan graviditeter. Tror du din fru varit otrogen bara för att hon är trött?

Haha, det är jag själv - mamman - som undrar ;)
  • Anonym (Två)

Har "bara" två graviditeter, men jag tänker att all erfarenhet både från egna och andras graviditeter är att de är olika.

Man är inte samma människa och såväl symtom som det egna beteendet skiljer sig åt.

För mig var det helt olika cravings, helt olika sätt att hantera slutet på graviditeten, helt olika förlossningar (bla. för att jag visste att jag behövde äta lågt GI, utifrån att jag första barnet blev alldeles matt)

Sen fanns det ju förstås likheter också, men jag tänker ändå att det var väldigt olika upplevelser att vara gravid första och andra gången.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Två) skrev 2021-08-09 17:16:32 följande:
    Har "bara" två graviditeter, men jag tänker att all erfarenhet både från egna och andras graviditeter är att de är olika. Man är inte samma människa och såväl symtom som det egna beteendet skiljer sig åt. För mig var det helt olika cravings, helt olika sätt att hantera slutet på graviditeten, helt olika förlossningar (bla. för att jag visste att jag behövde äta lågt GI, utifrån att jag första barnet blev alldeles matt) Sen fanns det ju förstås likheter också, men jag tänker ändå att det var väldigt olika upplevelser att vara gravid första och andra gången.

Jag undrar då jag som sagt inte haft inte ens en dags illamående med 4 tidigare barn
  • Anonym (A)
    Anonym (??) skrev 2021-08-09 16:40:44 följande:
    Jag förstår nog inte frågan. Det är väl givet att man kan känna olika under olika graviditeter?  Det är olika tid i ens eget liv, kroppen har varit med om saker sedan senaste graviditeten, formen kan vara olika osv. 
    +1
  • Anonym (E)

Såklart man kan ha olika symptom i olika graviditeter? Det är olika tidpunkter, olika åldrar som tidigare person sa. 

• Anonym (Ladybug)
    Anonym (Hej) skrev 2021-08-09 17:09:33 följande:

Haha, det är jag själv - mamman - som undrar ;)

Ok, har du varit otrogen och undrar om barnet är din älskares? Ta då ett faderskapstest när barnet är fött istället för att sitta och gissa utifrån graviditetssymtom!
  • Anonym (Tre barn)

Jag har tre barn med min man..första barnet en pojk,mådde konstant illa o spydde mig igenom hela graviditeten .. barn två en tjej, mådde illa nästan hela tiden men lite bättre än första graviditeten  barn tre ,en pojk.. mådde knappt illa alls. Första barnet konstant trött ,åt ostfralla med gurka varje dag …barn två o tre inga speciella matidéer 
    och ” bara” trött de första månaderna 
    Så absolut kan graviditeterna vara olika trots att det är samma pappa…har inte med pappan att göra övh ! Han bidrar med 50% av generna men det är kvinnans kropp som bär barnet och hur den reagerar styrs av kvinnans hormoner o de är ju inte konstanta utan varierar under tid 

• LFF

Graviditet 1: Aptitlöshet, illamående
    Graviditet 2: Konstant hungrig, inget illamående
    Graviditet 3: Ofta hungrig, mycket lätt illamående

En av dessa tre graviditeter ledde till levande barn, de andra två inte. Samma partner vid alla tre graviditeterna.

• Anonym (Eh)

Ja, det kan man. Faktiskt så har nästan alla jag känner, inklusive mig själv, haft olika graviditeter med barnen trots att de var med samma man (och i flera fall trots att barnen hade samma kön).

• Anonym (Hej)
    Anonym (Ladybug) skrev 2021-08-10 07:45:36 följande:
    Ok, har du varit otrogen och undrar om barnet är din älskares? Ta då ett faderskapstest när barnet är fött istället för att sitta och gissa utifrån graviditetssymtom!

Ännu ett korkat påstående från dig ;) Nej, har många barn och enbart lust för min man
  • Anonym (Hej)
    LFF skrev 2021-08-10 08:18:34 följande:
    Graviditet 1: Aptitlöshet, illamående Graviditet 2: Konstant hungrig, inget illamående Graviditet 3: Ofta hungrig, mycket lätt illamående En av dessa tre graviditeter ledde till levande barn, de andra två inte. Samma partner vid alla tre graviditeterna.

Beklagar dina förluster :(
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Eh) skrev 2021-08-10 08:38:12 följande:
    Ja, det kan man. Faktiskt så har nästan alla jag känner, inklusive mig själv, haft olika graviditeter med barnen trots att de var med samma man (och i flera fall trots att barnen hade samma kön).

Ok! Blev bara fundersam efter att ha fått 4 barn och varit gravid totalt 5 gånger och inte en dags illamående.
Svar på tråden Samma partner - olika graviditetssymtom?