• Anonym (Ts)

Gravid och ska bli sövd.. nån mer?

Är gravid i vecka 13+3 (tredje barnet) och måste opereras om ca 2 veckor.. och då ska jag bli sövd.

Det som de ska göra är att sätta cerklage (ungefär att man syr ihop öppningen i livmoderhalsen för att förebygga sent missfall eller att barnet föds för tidigt).

De gör även ett litet snitt för att ?putta undan? urinblåsan så den inte är i vägen under ingreppet (om jag förstod det rätt).

Ska inte skriva för långt nu men det här är nånting som måste göras.. och då är det tydligen vanligast och lättast att man blir sövd (det kommer vara ett dagkirurgiskt ingrepp).

Både läkaren som jag har träffat och en släkting som är läkare säger att det inte är nån fara med själva narkosen och jag förstår att de vet vad de gör men man blir ju ändå lite orolig såklart..

Nån mer som har blivit sövd under graviditeten eller ska bli det?

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid och ska bli sövd.. nån mer?
  • MtS19

Jag har blivit de två gånger, bägge gångerna har gått bra, första va jag gravid i vecka 25 och akut opererades fick cerklage, senast jag opererades va i december fick cerklage i vecka 13, har två fina flickor äldsta blir 2 år på fredag och yngsta blir tre månader den tjugonde

• Anonym (Ts)
    MtS19 skrev 2021-08-10 01:04:24 följande:

Jag har blivit de två gånger, bägge gångerna har gått bra, första va jag gravid i vecka 25 och akut opererades fick cerklage, senast jag opererades va i december fick cerklage i vecka 13, har två fina flickor äldsta blir 2 år på fredag och yngsta blir tre månader den tjugonde

Tack så mycket för svaret :)

Vad bra att allt har gått bra!

Jag fick cerklage förra graviditeten också (andra barnet) men det var akut i vecka 21.. väldigt jobbigt eftersom det tydligen var stor risk att det inte skulle lyckas men det gick bra som tur var. Den gången blev jag inte sövd utan fick spinalbedövning, vet inte riktigt varför men kanske för att jag redan var inlagd.. Nu sa läkaren att man oftast blir sövd när man ska sätta cerklage.

Är glad att jag ska få cerklage tidigare den här gången iallafall
Svar på tråden Gravid och ska bli sövd.. nån mer?