• Maryjs

    Påbörjad fertilitetsutredning - rädd

    Hej! Ska påbörja fertilitetsutredning och är riktigt rädd för framtiden och att vi inte ska lyckas bli gravida. Önskar få råd och stöd. För 1,5 år sedan slutade jag med p-piller efter mer än 12 år på olika preparat. I början var ej tanken att jag och min sambo skulle bli gravida utan ville se hur min kropp funkade utan, men vi använde inte heller något skydd och försökte pricka gröna perioder. (Har använt mig av en app som visat fel ägglossning dock, så har slarvat och haft regelbundet sex med ÄL också.) I vintras bestämde vi oss för att vi ville börja försöka mer aktivt med ÄL-tester, sekret och dylikt. Jag fick rätt så regelbunden mens direkt efter jag slutade med prevmedel, regelbunden cykel och känner tydliga symtom vid ägglossning. I början av året var jag hos en gynekolog som sa att jag hade fina äggblåsor och tjock slemhinna för ägg att fästa, men han kunde ej se vänster äggstock på undersökningen vilket han menade kunde hända. Saken är den att jag dock alltid får symtom vid ÄL enbart på höger sida, molande värk. På senaste tiden (senaste 4 cyklarna) har min ägglossning/cykel strulat och har fått mens cirka 6-10 dagar efter ÄL, vilket innebär en kort lutealfas. När jag har fått mens har den dessutom varat i 8-11 dagar vilket inte är vanligt. Har även tagit prov på sköldkörteln som visar:

    tsh 3,1 t3 4,4 t4 13. (Enligt vissa fertilitetsstudier ska man inte ha över 2.5 i tsh?)

    Bokade därför in en ny tid till en till gynekolog då jag misstänker hormonrubbningar. Gynekologen kunde då se att vänster äggstock ej verkar aktiv, vilket stämmer in på symtomen eftersom jag alltid bara har ont i höger sida vid ÄL. Hen menade också att varför tidigare gyn inte kunde se vänster var för att den inte varit aktiv. Jag blev jätteorolig när jag fick höra detta och vi har nu blivit inbokade på en fertilitetsutredning för att se om det är hormonella problem, om det är något med äggstockarna eller varför jag ännu inte blivit gravid trots 1,5 år utan p-piller och aktivt sexliv.

    Första mötet är i september. Ledsen för lång text. Någon som sitter i likande sits som det gått bra för? Vill helst bli peppad??

  • Svar på tråden Påbörjad fertilitetsutredning - rädd
  • Tiffany

    Var inte orolig, jag är gravid nu och har tsh 3,0 , jag har också haft fertilitetsutredning där man kom fram till att jag har pcos och fick letrozol, dock misslyckades de försöken, tog ett uppehåll på 2 mån o lyckades bli gravid självmant, fick ägglossning med andra ord, är i v7 nu :D om dem kommer fram till att du har hormonrubbning få du även hjälp med det, jag själv vill kolla upp mina tsh värden då jag oxå läst att man helst ska ligga under 2.5 men en annan här som har hypotyreos under graviditet sa att hennes läkare hade sagt under 4 så där var det inga problem.. hon hade dok 4.5 

  • Maryjs

    Åh tack så mycket för ditt svar!!!

    Har faktiskt idag plussat ett väldigt svagt streck på stickan?.som sagt väldigt svagt, ÄL för 15 dagar sedan så är väldigt tidigt?men håller tummarna!!!

Svar på tråden Påbörjad fertilitetsutredning - rädd