• Kitty32

Hopbakslån med sambon

Sambon har flertalet lån han tagit med dåliga avtal. Det som har förbrukats för dessa pengar är saker vi båda haft nytta av dock endast i hans namn. Det gör att han inte får ihop ett bra hopbaksslån. 

Därför tänker vi nu ta ett tillsammans för att på så sätt spara 5000kr/mån. 

Banken undrar dock på hemsidan vad pengarna ska användas till. Har dom koll på sådant? Jag tänker att ifall jag förklarar att lånet är för att låna ut sambons skulder så nekar dom lånet eftersom det låter som något dåligt? 

Eller kan jag skriva att pengarna ska gå till en resa? Dom har väll ingen koll på vart pengarna egentligen går? Eller?

• Svar på tråden Hopbakslån med sambon
  • me33

svårt å se att personer med "hög moral" har så pass kass kreditvärdighet att de inte får låna nånting själv idag.

Tungan ute

• complicit
    Kitty32 skrev 2022-04-10 18:01:45 följande:
    Tur att jag gör det då ;) 
    Varför lånade han inte pengarna av sina föräldrar utan ränta istället?
  • Räkan77
    complicit skrev 2022-04-10 18:07:50 följande:
    Varför lånade han inte pengarna av sina föräldrar utan ränta istället?
    De kanske inte har råd eller lust? 
  • complicit
    Räkan77 skrev 2022-04-11 00:40:26 följande:
    De kanske inte har råd eller lust? 
    ts skrev ju att de ska betala hela skulden om han skulle gå bort, då kunde de väl hjälpa honom när han lever.
  • Ocdmänniska
    complicit skrev 2022-04-11 01:08:33 följande:
    ts skrev ju att de ska betala hela skulden om han skulle gå bort, då kunde de väl hjälpa honom när han lever.
    Fast dom kanske tänker betala av pengarna dom får om han dör.
  • Daisy28
    Kitty32 skrev 2022-04-09 23:15:39 följande:
    Yes. Lånet togs. 

Dock lite strul. Lendo som vi skulle ta lånet med sa att jag inte fick ta lånet med sambon. Stod han med på lånet så var det no no. Så dålig kreditvärdighet hade han. 

Därav tog jag lånet själv (big no no) jag vet. Men min partner är mig evigt tacksam för jag hjälper han och betalar av det till mig månadsvis. 

Det irriterande dock var att när Lendo meddelade att vi inte kunde ta lånet tsm, så raderade de min ansökan. För att sedan göra en ny i bara mitt namn = min kreditvärdighet gick ner och månadskostnaden blev några hundralappar dyrare. SUCK. 
    Vill du skydda dig lite extra skriv t ex  10 skuldsedlar om 16 000 kr som han skriver på. Allt efter lånet amorteras river du skuldsedel efter skuldsedel. Vill du skydda dig ännu mera skriver ni upp hans föräldrar som solidariskt betalningsskyldiaga och de skriver på också.

Om in separerar eller han dör kommer de då inte undan skulden.

(Finns lite andra varianter ocks med samma resultat, t ex en skuldsedel om hela beloppet och avtalad amortering som kvitteras)
  • Kitty32
    Daisy28 skrev 2022-04-11 08:31:16 följande:
    Vill du skydda dig lite extra skriv t ex  10 skuldsedlar om 16 000 kr som han skriver på. Allt efter lånet amorteras river du skuldsedel efter skuldsedel. Vill du skydda dig ännu mera skriver ni upp hans föräldrar som solidariskt betalningsskyldiaga och de skriver på också.

Om in separerar eller han dör kommer de då inte undan skulden.

(Finns lite andra varianter ocks med samma resultat, t ex en skuldsedel om hela beloppet och avtalad amortering som kvitteras)
    Tack för tipset! Det ska jag kolla upp! :)

Varför hans föräldrar inte hjälper han är för att de tidigare hjälpt han. Han var spelberoende som ung och de har satt ner foten. Bra tycker jag. 

-----

Sen att jag är så "naiv" och hjälper han med resterande...aa, den kängan tar jag. Tyvärr har han betalat av skulder hela sitt vuxna liv och tycker att 8000kr till mig är en skitsumma, jämfört med hans andra lån :( Spelmissbruk kan verkligen förstöra ens syn på pengar... Men att ifrågasätta hans moral är inte nödvändigt...

Men jag tar era råd, jag vill såklart inte stå med byxorna nere. Och ja, vid ev dödsfall har han en stor livförsäkring där pengar inte är ett problem. 
  • Noname00

Om det "bara" är 100k så hade jag gjort det om ni slipper betala 250k eller vad det nu var.

• Kitty32
    Noname00 skrev 2022-04-23 14:29:28 följande:

Om det "bara" är 100k så hade jag gjort det om ni slipper betala 250k eller vad det nu var.

Det stämmer. I skyhöga räntor och avgifter och betalningpåminnelser blir det drygt 250k eftersom han inte hade ekonomi för det. Nu är det dock "bara" ett år kvar. Sen skuldfri.
  • Noname00
    Kitty32 skrev 2022-04-26 16:59:51 följande:
    Det stämmer. I skyhöga räntor och avgifter och betalningpåminnelser blir det drygt 250k eftersom han inte hade ekonomi för det. Nu är det dock "bara" ett år kvar. Sen skuldfri.

Det är värt det.
    MEN gör er själv en tjänst, när ni sedan börjar få bort skulderna se till att spara motsvarande eller mer än ni betalat av.

Det ger vana att leva på en viss summa och lägga undan.

Annars är det lätt att man konsumerar mer vartefter man får mer pengar över när man betalat av......och vi går mot sämre tider så se till att få bort skulderna och bygg upp ett kapital.

• Kitty32
    Noname00 skrev 2022-05-01 17:37:00 följande:

Det är värt det.
    MEN gör er själv en tjänst, när ni sedan börjar få bort skulderna se till att spara motsvarande eller mer än ni betalat av.

Det ger vana att leva på en viss summa och lägga undan.

Annars är det lätt att man konsumerar mer vartefter man får mer pengar över när man betalat av......och vi går mot sämre tider så se till att få bort skulderna och bygg upp ett kapital.

Tack för tipset! Det låter klokt! 
Svar på tråden Hopbakslån med sambon