• Um Hamza
    Wed 11 Aug 2021 08:16
    2570 visningar
    3 svar
    +1
    3
    2570

    Varför kör kvinnor över sin partner i familjeplaneringen?

    Nåt jag undrar efter att ha läst ett antal skräcktrådar här. Kvinnor som tjatar och tjatar till sig barn efter barn, fuskar med p-piller pch spiraler, pxh allmät verkar tycks innerst inne att partnern ska foga sig efter deras vilja. Hur kan man få för sig att man har mer att säga till om som kvinna här? Är det för att man bär barmet i magen? Tar föräldraledigt, ammar och sköter om, köper alla små gulliga kläder och vagnar, eller vad är det. Allt som oftast ser man hur kvinnor förminskar sina mäns önskan i det här, kör över och rakt av bestämmer. Det är väl inte rätt?

  • Svar på tråden Varför kör kvinnor över sin partner i familjeplaneringen?
  • Wed 11 Aug 2021 10:55
    #1

    Jag tror inte det handlar om att köra över någon. Generellt har kvinnor och män olika instinkter när det kommer till att vilja ha barn. För en kvinna är den känsla mycket starkare( det är nog lagt så genetiskt) det är sällan en man känner sig *redo* för barn. Det brukar oftast förändras när barnet väl är fött. Men en pappa kan inte ha samma koppling till barnet som en mamma har. En kvinnans största önskan i livet ( oftast) är att bli mamma. Därför är en kvinna beredd att gå med på mycket för att uppfylla den

  • Wed 11 Aug 2021 20:39
    #2

    Tycker att kvinnan har rätt att bestämma över sin kropp. Väldigt märkligt att mannen ska få tycka till om att man ska ta hormonella preventivmedel vid önskemål om graviditet. Tycker såklart inte man ska ljuga eller fuska med p-piller med avsikt. Men dett är inte fel att säga att man inte tar preventivmedel och om mannen inte önskar graviditet får han lösa det med kondom, avstå samlag eller lösa det på annat sätt.

  • Wed 11 Aug 2021 22:15
    #3

    Skitskoj med "fredagstrådar" hela veckan så här på sommaren...

    Ts har en hel del poänger.

    Män är generellt urdåliga på att ta ansvar över sin egen fertilitet.

    Jag har hunnit vara med ganska många år på denna jord nu, ju äldre och mer erfaren jag blir så blir detta mer o mer svårbegripligt för mig.

    Hurvida mannen ska eller inte ska ha något att säga till om gällande graviditet eller föräldraskap efter att befruktningen har ägt rum är en helt separat debatt, som är enormt komplex, med otroligt många aspekter och perspektiv att ta hänsyn till.

    Men man måste ju anpassa sitt ansvarstagande utefter rådande lagar och regler.
    Som ung fertil man som inte önskar bli far så skulle jag personligen vara extremt återhållsam med vart jag stoppade snorren o vad jag gjorde med den.
    För alla fattar ju att man som man sitter i baksätet o bara åker med efter att befruktningen skett? Eller?

    Nu i övre medelåldern med 2 friska underbara barn så funderade jag inte 2 sec på att boka tid för vasektomi när skilsmässan blev ett faktum.     

Svar på tråden Varför kör kvinnor över sin partner i familjeplaneringen?