• anna tuva

    Ångest som gravid.

    Kan man bli nedstämd/ deprimerad utav en graviditet? Längtat efter ett tredje barn efter mycket om och men då min partner först inte var så på. Men känner mig helt kall. Fick positivt i helgen. Illamåendet kommer som en vägg. Och ångesten. Och allt kämpande för att kunna må ok. Orkar inte orkar inte. Trots att jag har längtat efter en bebis. Har typ 1 diabetes som kräver ständig koll på blodsockret och även ett barn med samma sjukdom.

    Så mycket oro och tankar nu. Har tidigare gjort abort för jag orkade inte ha sådan ångest jag fick direkt när jag blev gravid.

  • Svar på tråden Ångest som gravid.
  • Tiffany

    jag tror verkligen man kan få ångest , depression under en graviditet, prata med din bm om det så får du hjälp

    jag kände lite lika under mina grav, dock slutade dem i missfall, är nu i v7 igen , känner mig ovanligt lugn men för nån vecka sen mådde jag skit psykiskt o grät en del, går upp o ner

  • Anonym (Så klart!)

    Ja eftersom hormonerna just nu rusar i kroppen på dig så är det ett under om du inte känner sig nedstämd.

    Samma sak som vid pms, när hormonnivåerna ändras kraftigt så upplever man nedstämdhet.

    Jag var riktigt nedstömd och kall första trumseten med båda ungarna, sen släppte det och jag var superglad. Sen fick jag 1 sek av stark ångest varje gång mjölken rann till k brösten.

    Så slappna av. Det är inget onormalt. Och med all säkerhet släpper detta om ett tag

  • Anonym (Em)

    Jag väntar mitt tredje barn och har haft mycket ångest och varit nere.. Det är mycket runt omkring (konflikter med pappan, orolig för ekonomi osv) men tror att jag ibland får ångest och lätt blir ledsen pga själva graviditeten (hormoner) också faktiskt .. :(

    Med yngsta barnet hade jag en väldigt jobbig graviditet också även om allt gick bra till slut , det var risk att h*n skulle födas för tidigt och jag fick akut cerklage..

    Är i vecka 14 nu och ska få cerklage igen om 2 veckor , livrädd för allt som kan hända :(

    Har tyvärr mest varit orolig och ledsen hittills den här graviditeten även om jag verkligen vill vara glad och försöker vara det.. hoppas att det blir bättre snart.

    Jag har lergigan mot oro/sömnsvårigheter och tar det ganska ofta (BM och läkare säger att det går bra).

    Tog Sertralin (antidepp) förut men vill helst inte ta det nu ..

    Hoppas du mår bättre snart, ville väl mest säga att du inte är ensam..

Svar på tråden Ångest som gravid.