• Anonym (Nytt jobb)

Nytt arbete efter arbetsskada

För ett antal år sedan råkade jag ut för en olycka som tog min ena arm.

Före dess hade jag fått diagnosen narkolepsi.

Jag har en enkel yrkesgymnasieutbildning på två år. Jag har bara arbetat med underhåll och reparation av bilar och olika typer av maskiner.
    Inget av det jag arbetat med tidigare fungerar nu med bara en arm.
    Narkolepsin gör det svårt med enformiga och stillasittande jobb samt att studera.
    Jag vill inte ha ett meningslöst jobb där jag inte utvecklas, enbart p.g.a. mina handikapp. Jag är lite sugen på studier, jag vet att jag har den intellektuella kapaciteten för betydligt mer än jag har sedan tidigare av utbildning, men det bär emot p.g.a. svårigheterna av narkolepsin. Dessutom närmar jag mig 50.
    Jag har körkort, får köra bil med automatlåda, men har svårt att köra långt och mycket p.g.a. narkolepsin.

Jag är lite vilsen i vad jag ska satsa på för min nya yrkeskarriär.

Jag är ju intresserad av motorer, fordon, maskiner och det är där jag har erfarenhet, så kanske försäljning eller uthyrning av sådana.

Jag är också intresserad av återvinning, så ett arbete inom den branschen är tänkbart.

Jag är också intresserad av säkerhets- och arbetsmiljöfrågor på arbetsplatser, så jag kan tänka mig att arbeta med sådant.

...

Alla tips kring val, utbildning, yrken, framtidsbranscher mm mottages tacksamt.

• Svar på tråden Nytt arbete efter arbetsskada
  • Anonym (F)

Arbetsmiljöingengör?

• Anonym (Per)
    Anonym (Nytt jobb) skrev 2021-08-11 19:57:45 följande:

För ett antal år sedan råkade jag ut för en olycka som tog min ena arm.

Före dess hade jag fått diagnosen narkolepsi.

Jag har en enkel yrkesgymnasieutbildning på två år. Jag har bara arbetat med underhåll och reparation av bilar och olika typer av maskiner.
    Inget av det jag arbetat med tidigare fungerar nu med bara en arm.
    Narkolepsin gör det svårt med enformiga och stillasittande jobb samt att studera.
    Jag vill inte ha ett meningslöst jobb där jag inte utvecklas, enbart p.g.a. mina handikapp. Jag är lite sugen på studier, jag vet att jag har den intellektuella kapaciteten för betydligt mer än jag har sedan tidigare av utbildning, men det bär emot p.g.a. svårigheterna av narkolepsin. Dessutom närmar jag mig 50.
    Jag har körkort, får köra bil med automatlåda, men har svårt att köra långt och mycket p.g.a. narkolepsin.

Jag är lite vilsen i vad jag ska satsa på för min nya yrkeskarriär.

Jag är ju intresserad av motorer, fordon, maskiner och det är där jag har erfarenhet, så kanske försäljning eller uthyrning av sådana.

Jag är också intresserad av återvinning, så ett arbete inom den branschen är tänkbart.

Jag är också intresserad av säkerhets- och arbetsmiljöfrågor på arbetsplatser, så jag kan tänka mig att arbeta med sådant.

...

Alla tips kring val, utbildning, yrken, framtidsbranscher mm mottages tacksamt.

Jag tänker på lärare på en yrkeshögskola/gymnasiet, typ fordonsprogrammet, där man lär ut de ämnena som du kan.
    Då kanske du inte behöver gå lärarprogrammet,  du har ju redan kunskapen inom ditt område. 
  • Anonym (Nytt jobb)
    Anonym (F) skrev 2021-08-11 21:46:20 följande:

Arbetsmiljöingengör?

Det låter som en högskoleutbildning, vet inte om jag fixar det.
  • Anonym (Nytt jobb)
    Anonym (Per) skrev 2021-08-11 21:51:02 följande:
    Jag tänker på lärare på en yrkeshögskola/gymnasiet, typ fordonsprogrammet, där man lär ut de ämnena som du kan.
    Då kanske du inte behöver gå lärarprogrammet,  du har ju redan kunskapen inom ditt område. 
    Svårt att lära ut saker man ska göra med två händer.
  • Anonym (F)
    Anonym (Nytt jobb) skrev 2021-08-11 23:22:47 följande:

Det låter som en högskoleutbildning, vet inte om jag fixar det.

Tvåårig yrkeshögskola. Går dessutom delvis på distans
Svar på tråden Nytt arbete efter arbetsskada