• Anonym (Löneadmin)

Varför behöver man ta förskott på lönen

Jobbar som löneadministratör på ett större företag/industri.

Lönerna är ju inte direkt dåliga utan ligger på 30-35 tusen för dom på golvet.

Nu efter semestern är det jättemånga som kommer och vill ha förskott på lönen.

Varför planerar man inte sina utgifter på semestern bättre utan sätter sig i sitsen att få ta förskott.

• Svar på tråden Varför behöver man ta förskott på lönen
  • Anonym (F)
    Anonym (USD) skrev 2021-08-15 10:44:34 följande:

Och alla vet att det kan vara svårt att strikt hålla sig till en budget under en semester. Det är ungar som gnäller om glass. Det är fruar som vill unna sig ...

"Kan vi inte ta en dagsutflykt dit med barnen?", så ryker en oplanerad tusenlapp eller två.

Ja, det är jätteklumpigt att inte hålla sig till en i förväg uppgjord budget (som ju alla har, eller hur?) men det är människor vi talar om. Inte cyborger.

Jag har själv överskridit semesterbudgeten med några tusen i sommar men jag har kunnat ta det från sparpengarna.

Är det svar på din fråga i rubriken? 

Semesterbudgetar är till för att spräckas :)
  • Anonym (Orsak)

Man vet ju iofs inte anledning till varför någon behöver förskott. Men om arbetsgivaren har som policy att inte betala förskott så kommer ju inte dessa problemen. Sedan kan man ju tycka att får man ex en akut tandläkarräkning msn inte vet om så kan man försöka lösa det annars är möjligheten mer att stjälpa än hjälpa.

• Anonym (också kommunalt)
    Anonym (Jaa) skrev 2021-08-14 13:12:10 följande:

Jobbar kommunalt. Omöjligt att få förskott.

Jaha! Då är det därför jag aldrig hört talas om företeelsen i verkliga livet eftersom jag också jobbar kommunalt. Bara hört talas om förskott på lön i böcker och annan media.
  • Anonym (Migsjälv)

Jag kan bara gå till mig själv, den här semestern hr pengarna rullat mer än jag tänkt. Jag har ändå försökt att ha med matsäck på utflykter och vi har inte rest så mkt, men unnat oss lite godare mat och barnen har fått leksaker och så har vi gjort dagsutflykter som kostat. Så jag har tagit 15 tkr från bufferten för att ha råd.

Många har inte så stor buffert så då tar de väl förskott på lönen. Hörde om ett företag där det var kutym att ta förskott på lönen innan semestern, så det kan ju vara en kulturfråga också.

• Anonym (också kommunalt)
    19mark82 skrev 2021-08-15 09:15:21 följande:
    imponerande att lyckas bli av med så mycket pengar innan månaden är slut. Har de nån dyr hobby eller vad tror du pengarna går åt?

Nyfiken: vad tjänar din man? har alltid undrat vad en som jobbar i en korvkiosk (eller vilken kiosk som helst för den delen) kammar hem i slutet av månaden. Är det fast lön eller provision?
    Kände en som ägde en korvkiosk förut. Det verkade bli rätt mycket pengar. Tydligen väldigt lätt att köra svart. Inte många som bryr sig om kvitto när de efter krogen ska köpa fyllekäk.

Han som ägde den hade sin bror anställd och sina barn i 20-årsåldern som timanställda. Ingen aning om hur mycket han gav dom i lön däremot. Annars fixade han allt själv, men satan vad många timmar per dygn han jobbade ibland!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Löneadmin) skrev 2021-08-14 11:29:05 följande:

Jobbar som löneadministratör på ett större företag/industri.

Lönerna är ju inte direkt dåliga utan ligger på 30-35 tusen för dom på golvet.

Nu efter semestern är det jättemånga som kommer och vill ha förskott på lönen.

Varför planerar man inte sina utgifter på semestern bättre utan sätter sig i sitsen att få ta förskott.

Det finns antagligen många som lever från lön till lön och som antingen inte tycker att buffert är särskilt viktigt eller som har så snäva marginaler att det aldrig blir någon direkt buffert. Under semestertider som sommar och jul så rullar det lätt mer pengar och utan marginaler så blir man pank.

Så jag tycker egentligen inte det är särskilt märkligt att många har dåligt med pengar nu. Däremot känns det lite udda att arbetsgivaren faktiskt ger förskott, har ärligt aldrig hört talas om det.
  • Anonym (Löneadmin)
    Anonym (Sara) skrev 2021-08-16 06:50:38 följande:
    Det finns antagligen många som lever från lön till lön och som antingen inte tycker att buffert är särskilt viktigt eller som har så snäva marginaler att det aldrig blir någon direkt buffert. Under semestertider som sommar och jul så rullar det lätt mer pengar och utan marginaler så blir man pank.

Så jag tycker egentligen inte det är särskilt märkligt att många har dåligt med pengar nu. Däremot känns det lite udda att arbetsgivaren faktiskt ger förskott, har ärligt aldrig hört talas om det.
    Ska nog prata med ledningen om det. Det var en som blev lovad en gång sen blev det flera gånger och det spred sig och nu har vi 1-2 som tar nästan varje månad och ett 10 tal som tar augusti o januari.
    Har blivit ganska mycket extra arbete för oss som jobbar med lönerna så mest för den sakens skull jag reagerar, sen självklart nyfiken på hur folk tänker som inte planerar bättre eller har n buffert/semesterkonto.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Sara) skrev 2021-08-16 06:50:38 följande:

Det är ju det som blir funderingen, om man lever från lön till lön och får förskott i augusti, då har man mindre pengar i september och bör ju således gå back då också...
  • Missermajser
    Anonym (Löneadmin) skrev 2021-08-16 07:40:31 följande:
    Ska nog prata med ledningen om det. Det var en som blev lovad en gång sen blev det flera gånger och det spred sig och nu har vi 1-2 som tar nästan varje månad och ett 10 tal som tar augusti o januari.
    Har blivit ganska mycket extra arbete för oss som jobbar med lönerna så mest för den sakens skull jag reagerar, sen självklart nyfiken på hur folk tänker som inte planerar bättre eller har n buffert/semesterkonto.

Variablerna är rätt stora beroende på hur man lever. Det kan gå bra i det lönespannet att lägga undan ganska stor budget för oförutsedda utgifter.

Skillnaden kommer om man separerar. De flesta investerar i bilar, barn och krediter utifrån att man är två. När man sen delar sig så blir det många faktorer som spelar in där kostnaderna ökar betydligt. 

Själv gick jag back efter separation men sedan vände det och blev bättre när jag köpte hus så gick det runt igen. Dock drar ju vv-lösningen ofta dubbelt med energi och pengar då mycket ska göras dubbelt. 

Folk konsumerar ju enormt och det ökar ju priserna på sådant man gör under sommarperioder med. Hushållen är ju högt belånade så den allmänna livsstilen är ju inte så ekonomisk. 

• Anonym (F)
    Anonym (Löneadmin) skrev 2021-08-16 07:40:31 följande:

Stället det till en massa merjobb är det inte ok. De använder förskott som en checkkredit typ, att balansera likviderna med. Någon ville vara snäll för länge sedan och sen har beteendet varit kvar och spridit sig. De gör det för att de kan.
  • Anonym (Löneadmin)
    Anonym (F) skrev 2021-08-16 11:45:44 följande:
    Stället det till en massa merjobb är det inte ok. De använder förskott som en checkkredit typ, att balansera likviderna med. Någon ville vara snäll för länge sedan och sen har beteendet varit kvar och spridit sig. De gör det för att de kan.
    Ja det är ju en massa mer jobb.
    Bokföra upp en skuld, göra utbetalning sen vid ordinarie löneutbetalning ska det bokföras om och redigera löneutbetalningen.
  • Xenia
    Anonym (Stina) skrev 2021-08-14 12:05:00 följande:

Spelar det någon roll om man begär förskott på lönen eller sparar lönen? Man får ju ut samma per år ändå och om ditt företag tillåter förskott så vad är problemet?

Alla kan väl hamna i situationen att man gör av med mer pengar än väntat, bilen pajar, ungarna växer galet mycket och behöver nya kläder och skor. Fattar inte riktigt varför det kommer som en chock att människor ibland har ont om pengar. Det tillhör väl det normala?

Det är därför man sparar. Att barnen växer kan inte vara en överraskning. Har man inte råd till nya kläder får man köpa begagnat.

Jag har alltid varit lågavlönad och aldrig ens kommit på tanken att begära förskott på lönen. Som att företaget ska låna ut pengar till mig.

Nej, alla hamnar inte i den situationen. När man skaffar barn, då om inte förr måste man börja spara. Jag lånar hellre av föräldrarna än från arbetsgivaren. Har man inga släktingar att låna av, ja då är det ännu viktigare att ha en buffert.

Det är säkert en viss sorts människor som begär förskott på lönen. En del av dem hamnar i Lyxfällan. Frågan är om det blivit fler än förr, curlade barn som blivit ansvarslösa vuxna? Det är det nya normala?
  • Anonym (F)
    Anonym (Löneadmin) skrev 2021-08-16 12:03:44 följande:

Ja det är ju en massa mer jobb.

Bokföra upp en skuld, göra utbetalning sen vid ordinarie löneutbetalning ska det bokföras om och redigera löneutbetalningen.

Ja precis. Tas det ett ledningsbeslut att det inte längre är tillåtet med förskott kommer det gnällas en stund. Sen ställer alla om sig.
Svar på tråden Varför behöver man ta förskott på lönen