Anonym (Stina) skrev 2021-08-14 12:05:00 följande:
Spelar det någon roll om man begär förskott på lönen eller sparar lönen? Man får ju ut samma per år ändå och om ditt företag tillåter förskott så vad är problemet?
Alla kan väl hamna i situationen att man gör av med mer pengar än väntat, bilen pajar, ungarna växer galet mycket och behöver nya kläder och skor. Fattar inte riktigt varför det kommer som en chock att människor ibland har ont om pengar. Det tillhör väl det normala?
Det är därför man sparar. Att barnen växer kan inte vara en överraskning. Har man inte råd till nya kläder får man köpa begagnat.
Jag har alltid varit lågavlönad och aldrig ens kommit på tanken att begära förskott på lönen. Som att företaget ska låna ut pengar till mig.
Nej, alla hamnar inte i den situationen. När man skaffar barn, då om inte förr måste man börja spara. Jag lånar hellre av föräldrarna än från arbetsgivaren. Har man inga släktingar att låna av, ja då är det ännu viktigare att ha en buffert.
Det är säkert en viss sorts människor som begär förskott på lönen. En del av dem hamnar i Lyxfällan. Frågan är om det blivit fler än förr, curlade barn som blivit ansvarslösa vuxna? Det är det nya normala?