• Sat 14 Aug 2021 14:28
    843 visningar
    5 svar
    5
    843

    Fått havandeskapsförgiftning - fast du inte haft det i tidigare graviditeter?

    Har symptom på havandeskapsförgiftning och ringde jourbarnmorskan. Eftersom jag inte haft havandeskapsförgiftning i tidigare graviditeter uteslöt hon över telefon det som anledning till mina symptom.

    Därför undrar jag om någon har erfarenhet av att ha fått havandeskapsförgiftning i en senare graviditet fast man inte haft det i någon tidigare graviditet?

  • Svar på tråden Fått havandeskapsförgiftning - fast du inte haft det i tidigare graviditeter?
  • Sat 14 Aug 2021 14:42
    #1

    Jag hade i min andra graviditet och det är samma pappa till barnen. Min BM sa samma som din och att jag inte skulle kunna få det eftersom det är samma pappa! Men någon vecka senare blev jag inlagd och igångsatt.

  • Sat 14 Aug 2021 23:12
    #2
    Hoppas2022 skrev 2021-08-14 14:42:31 följande:

    Jag hade i min andra graviditet och det är samma pappa till barnen. Min BM sa samma som din och att jag inte skulle kunna få det eftersom det är samma pappa! Men någon vecka senare blev jag inlagd och igångsatt.


    Jag gillar inte den typen av antaganden som man ibland hör inom vården. Man utgår från sannolikhet istället för att ta reda på läget. Jag ska till min vanliga barnmorska på tisdag och får väl ta det då OM det nu inte blir värre innan dess...

    I vilken vecka fick du det?
  • Sun 15 Aug 2021 12:40
    #3
    SkumGrönBanan skrev 2021-08-14 23:12:07 följande:

    Jag gillar inte den typen av antaganden som man ibland hör inom vården. Man utgår från sannolikhet istället för att ta reda på läget. Jag ska till min vanliga barnmorska på tisdag och får väl ta det då OM det nu inte blir värre innan dess...

    I vilken vecka fick du det?


    Ja, jag tycker det är lite skrämmande att de inte är mer uppdaterade vetenskapligt. Min BM utgick från ett gammalt antagande om att man får havandeskapsförgiftning pågrund av att kroppen inte tål just den pappans spermie/DNA. Och därför måste man haft HF vid första graviditeten. Hon ifrågasatte om min man verkligen var pappa till den förste och det fick mig att känna mig riktigt dålig då. Jag vågade inte ens berätta för min man först för jag tänkte att han skulle tro att jag varit otrogen. Nu hände detta mig för snart 13 år sedan. Jag var i vecka 34 då jag fick havandeskapsförgiftning. Man tänker ju att sådana myter inte borde finnas längre inom vården.

    Det är lätt att ta reda på om man har HF. Det behövs enbart urinprov och blodtryck. Om det visar på HF så kan man ta blodprov för att se hur mycket levern är påverkad. Vilken vecka är du i?
  • Mon 16 Aug 2021 13:36
    #4
    Hoppas2022 skrev 2021-08-15 12:40:57 följande:

    Ja, jag tycker det är lite skrämmande att de inte är mer uppdaterade vetenskapligt. Min BM utgick från ett gammalt antagande om att man får havandeskapsförgiftning pågrund av att kroppen inte tål just den pappans spermie/DNA. Och därför måste man haft HF vid första graviditeten. Hon ifrågasatte om min man verkligen var pappa till den förste och det fick mig att känna mig riktigt dålig då. Jag vågade inte ens berätta för min man först för jag tänkte att han skulle tro att jag varit otrogen. Nu hände detta mig för snart 13 år sedan. Jag var i vecka 34 då jag fick havandeskapsförgiftning. Man tänker ju att sådana myter inte borde finnas längre inom vården.

    Det är lätt att ta reda på om man har HF. Det behövs enbart urinprov och blodtryck. Om det visar på HF så kan man ta blodprov för att se hur mycket levern är påverkad. Vilken vecka är du i?


    Jag är i vecka 34. Samma pappa till alla tre. imorgon har jag tid hos min vanliga barnmorska med alla tester som görs vanligtvis, får se vad de visar. Jag känner mig i alla fall inte sämre, vilket i sig är skönt, och barnet lever rövare i magen vilket också känns tryggt.

    Otäckt och opassande antagande om en annan pappa som du fick höra då. Hon måste varit väldigt inbiten i sin teori om havandeskapsförgiftning. Herregud!
  • Sun 29 Aug 2021 20:36
    #5

    Jag fick det endast i min andra graviditet och det tyckte de var så konstigt då jag inte var i ngn riskgrupp för att få detta. Man analyserade mitt blod och hittade antikroppen antifosfolipid (APS eller Hughes syndrom) vilket de menade hade orsakat detta. Så hoppas de har riktig koll på dig nu. Jag fick dessutom HELLP och det kunde ha slutat riktigt illa så de gjorde akutsnitt.

Svar på tråden Fått havandeskapsförgiftning - fast du inte haft det i tidigare graviditeter?