• Anonym (Särbon)

Påverkar min lön underhållsbidraget min särbo betalar om vi skulle gifta oss?

Har försökt att googla mig till detta men hittar inte svaret någonstans så försöker här. Jag och min särbo vill gifta oss. På grund av att vi båda har barn sedan innan kommer vi att fortsätta att bo isär då vi trivs så (vi har varit ihop i många år om någon nu skulle undra). Efter en tvist om boendet (där min särbo såklart ville ha varannan vecka, innan någon hoppar på mig om att hen är en oansvarig förälder) så bor ett av barnet lite mer hos sin andre förälder. Särbon betalar underhållsbidrag för detta barn. Om vi då gifter oss, kommer min inkomst på något vis påverka summan hen ska betala? Vi kommer ha separata ekonomier då vi ju fortsatt kommer ha våra egna hushåll och om hen då ska betala mer bara för att vi gifter oss så kommer ju särbon förlora ekonomiskt på det. Ingen av oss får några andra slags bidrag, förutom barnbidrag då. Lika bra att nämna det innan folk tror att vi ska bidragsfuska genom att inte vara skrivna på samma adress.

Då jag vill vara anonym valde jag att lägga tråden i detta underforum.

• Svar på tråden Påverkar min lön underhållsbidraget min särbo betalar om vi skulle gifta oss?
  • Anonym (nja)

Om ni gifter er så blir ju separata papper bara något mellan er och inte något som gäller juridiskt vare sig under giftermålet eller om ni skulle skilja er - så se till att ha papper på allt och att dom håller juridiskt(att ni vill att det ska vara så betyder inte att det blir så sen eller är hållbart så kolla upp)

Sen vet jag inte angående underhållsbidraget det är bäst att ni hör med FK och inte går på råd på nätforum som kanske inte stämmer sen och ni riskerar en ekonomisk smäll om det blir fel

• Anonym (aaa)

Har du sökt något själv? Jag hittade i alla fall detta direkt när jag sökte:

www.stance.se/ar-jag-underhallsskyldig-for-min-sambos-barn.html 

Som jag förstår texten påverkar det inte summan som din partner betalar (jag tolkar din fråga som att det är det du funderade över), eftersom levnadsstandarden inte ändras för barnen eftersom ni fortsätter att bo som tidigare. Däremot kan du bli delaktig i att hjälpa till att betala om din partner inte kan betala. 

• Brumma

Nej, underhåll beräknas enbart på förälderns inkomster/utgifter. Är man sammanboende med någon kan förälderns utgifter räknas som minskade pga delad hyra osv men med tanke på att ni inte bor tillsammans bör det inte påverka.

• Anonym (Js)

Vad är skälet till att ni vill gifta er?

Är det juridiska skäl - upprätta de juridiska avtal ni vill vid sidan av istället, skippa gympan giftermålet.

Är det av känslomässiga skäl - hitta ett annat sätt att symbolisera er kärlek, skippa giftermålet.

Ser ingen anledning över huvud taget att gifta sig om man inte har gemensamma barn och inte har för avsikt att dela ekonomi och hushåll.

• Anonym (Särbon)
    Anonym (aaa) skrev 2021-08-14 18:21:21 följande:

Har du sökt något själv? Jag hittade i alla fall detta direkt när jag sökte:

www.stance.se/ar-jag-underhallsskyldig-for-min-sambos-barn.html 

Som jag förstår texten påverkar det inte summan som din partner betalar (jag tolkar din fråga som att det är det du funderade över), eftersom levnadsstandarden inte ändras för barnen eftersom ni fortsätter att bo som tidigare. Däremot kan du bli delaktig i att hjälpa till att betala om din partner inte kan betala. 

Som jag skrev i TS så har jag sökt men inte hittat. Du behöver ju inte vara dryg för det. Men tack ändå.
  • Anonym (Särbon)
    Anonym (nja) skrev 2021-08-14 18:11:57 följande:

Om ni gifter er så blir ju separata papper bara något mellan er och inte något som gäller juridiskt vare sig under giftermålet eller om ni skulle skilja er - så se till att ha papper på allt och att dom håller juridiskt(att ni vill att det ska vara så betyder inte att det blir så sen eller är hållbart så kolla upp)

Sen vet jag inte angående underhållsbidraget det är bäst att ni hör med FK och inte går på råd på nätforum som kanske inte stämmer sen och ni riskerar en ekonomisk smäll om det blir fel

Givetvis ska vi skriva papper, min särbo sitter på en stor egendom som jag aldrig skulle begära något av om vi isåfall skulle gå skilda vägar.
  • Anonym (Särbon)
    Anonym (Js) skrev 2021-08-14 20:10:08 följande:

Vad är skälet till att ni vill gifta er?

Är det juridiska skäl - upprätta de juridiska avtal ni vill vid sidan av istället, skippa gympan giftermålet.

Är det av känslomässiga skäl - hitta ett annat sätt att symbolisera er kärlek, skippa giftermålet.

Ser ingen anledning över huvud taget att gifta sig om man inte har gemensamma barn och inte har för avsikt att dela ekonomi och hushåll.

Jag visste att jag skulle få en kommentar som denna. Jag bad inte om din åsikt gällande vår situation överhuvudtaget. Vi vill gifta oss för att vi varit ihop i många år och älskar varandra, vilket väl brukar vara en rimlig orsak till giftermål tänker jag?

Självklart ska vi skriva papper på allting. Och tids nog ska vi bo ihop, det passar inte bara just nu pga barns skolgång osv.

Tack till er som gett mig relevanta svar.
Svar på tråden Påverkar min lön underhållsbidraget min särbo betalar om vi skulle gifta oss?