• Anonym (Ts)

V 32, massa sammandragningar?

Är gravid i v 32 och har mycket - vad jag tror - mycket sammandragningar. De gör inte ett skvatt ont men magen blir hård. Har haft rätt mkt sammandragningar hela graviditeten men de känns som mer nu när magen är större också. De kommer både i rörelse och i vila.

Är det normalt? När jag lyft det med BM tidigare sa hon bara att det är ofarligt om det inte gör ont, men det känns som de ökat i antal, eller så tänker jag mer på dem med tyngre mage nu.

Bebisen har också blivit extremt aktiv senaste veckorna, sparkar och trycker sig runt så hela magen ser ut som den wobblar i slowmotion. Vaknade av riktigt rejäla rörelser i för någon natt sen med.

Försöker ta det lugnt, sover ut om morgnarna, tränar lugnt och försiktigt, promenerar och äter regelbundet.

Men kan man ha så här mycket sammandragningar redan i v 32 och ändå gå full tid?

• Svar på tråden V 32, massa sammandragningar?
  • Kvinna1989

Är gravid med min första och jag har haft MASSOR av sammandragningar som började redan runt vecka 24-26, både i vila och ansträngning. De pågick kanske 1 vecka eller mer minns inte exakt. Sen försvann dom och kom tillbaka runt vecka 30, ännu mer. Var helt säker på att kommer komma väldigt tidigt denna bebisen.. Men var inte öppen vid något tillfälle, tappen hård osv.

Nu är jag i vecka 36 (35+4) och så fort jag bara står upp för länge får jag sammandragningar, magen blir helt hård och känns tungt.. men än har de inte hänt något iallafall. :D

Barnmorskan och läkaren har sagt att de är normalt och ofarligt så länge de inte gör ont eller kommer blod osv.

Men ska bli intressant att se när förlossningen kommer igång med tanke på detta.

Svar på tråden V 32, massa sammandragningar?