• Elsa891

Valt rätt utbildning?

Jag ska snart börja mitt andra år på en ingenjörsutbildning men har länge undrat om jag gjort rätt val. Problemet är att jag inte alls vet vad jag vill göra i framtiden. Det finns inget yrke som känns sådär klockrent och jag har aldrig haft ett drömyrke. Valde denna linjen för att den är rätt så bred och finns jobb efteråt som jag ändå kanske skulle kunna tänka mig. Jag vill verkligen plugga och börja röra mig framåt i livet, känns som jag stått still efter gymnasiet.

Men har ändå en gnagande känsla inom mig att det inte känns 100% rätt. Jag vill väldigt gärna att det ska kännas 100%, dels för att jag alltid har vart sån, vill vara väldigt säker på mina val. Men också då jag ser hur mina kompisar har så himla kul på sina linjer och trivs såååå bra. Jag blir liksom avundsjuk och osäker eftersom jag inte har den känslan.

Hur kände ni under er utbildning? Kändes det bra under tiden? Hur gick det efter?

• Svar på tråden Valt rätt utbildning?
  • Anonym (Kvinna 39)

Du kommer aldrig att få den där känslan kring din utbildning heller, att du trivs lika bra som dina kompisar och har så himla kul. Det beror på att du valt en utbildning utifrån praktiska skäl istället för emotionella.

Och eftersom du inte ens vet vad du ska ha din utbildning till så kommer du heller aldrig känna dig säker på ditt val. Frågan är om det faktiskt är bortkastad tid när du inte ens vet vad du ska göra senare, det finns jobb som du "kan tänka dig", det låter inte så roligt. Hur kommer det bli tror du...? Man måste inte älska sitt jobb men din energinivå och ditt engagemang verkar ligga i botten här.

• Anonym (.)

Läser du en bred ingenjörsutbildning så har du den fördelen att du kan jobba med väldigt många olika saker sen. Så det är mitt tips, läs brett.

Själv är jag civilingenjör och det är det bästa val jag någonsin gjort. Bra arbetsmarknad och har alltid kunnat välja mellan roliga jobb.

• snedtak

Vad vill du göra och vad tycker du är roligt?

För mig var min ingenjörsutbildningen som en berg-och dalbana, med en hel tråkigt köande emellan
    Ibland var det skithäftigt när allt klickade och man förstod nya grejer. Ibland var det jättejobbigt när man kände sig korkad eller kuggade en tenta. Och rätt ofta var det ganska träigt att lyssna på mässande föreläsare och nöta räkneuppgifter.

• Anonym (Uu)

Jag är själv ingenjör och kände mig tveksam till mitt val under min utbildning. Men tillskillnad från tex en lärarutbildning eller sjuksköterskeutbildning är man inte så låst till ett specifikt yrke som ingenjör. Fördelen med en ingenjörsutbildning är att den öppnar många dörrar och att man kan jobba med nästan vad som helst efteråt, kanske inte första jobbet, men efter några år när man känt av vad man är intresserad av.

Själv pluggade jag maskinteknik, efter några år inom teknikutveckling har jag jobbat med inköp, flera olika jobb inom IT och som linjechef med personalansvar.

• Elsa891
    Anonym (Uu) skrev 2021-08-21 17:28:29 följande:

Jag är själv ingenjör och kände mig tveksam till mitt val under min utbildning. Men tillskillnad från tex en lärarutbildning eller sjuksköterskeutbildning är man inte så låst till ett specifikt yrke som ingenjör. Fördelen med en ingenjörsutbildning är att den öppnar många dörrar och att man kan jobba med nästan vad som helst efteråt, kanske inte första jobbet, men efter några år när man känt av vad man är intresserad av.

Själv pluggade jag maskinteknik, efter några år inom teknikutveckling har jag jobbat med inköp, flera olika jobb inom IT och som linjechef med personalansvar.

Åh, det känns skönt att höra! Det är väl det som har gjort att jag valde en ingenjörsutbildning, att det inte känns så låst efteråt. Hade inte vart så kul att utbilda sig till tex. Lärare och sen komma på att det inte var något för en själv.
  • Elsa891
    snedtak skrev 2021-08-21 17:08:38 följande:

Vad vill du göra och vad tycker du är roligt?

För mig var min ingenjörsutbildningen som en berg-och dalbana, med en hel tråkigt köande emellan

Ibland var det skithäftigt när allt klickade och man förstod nya grejer. Ibland var det jättejobbigt när man kände sig korkad eller kuggade en tenta. Och rätt ofta var det ganska träigt att lyssna på mässande föreläsare och nöta räkneuppgifter.

Mina främsta intressen är miljö, träning, hälsa. Tycker om att planera och strukturera saker. Vill INTE jobba med människor, så typ sjukgymnast och sånt går bort helt tyvärr.
  • snedtak
    Elsa891 skrev 2021-08-21 18:38:01 följande:
    Mina främsta intressen är miljö, träning, hälsa. Tycker om att planera och strukturera saker. Vill INTE jobba med människor, så typ sjukgymnast och sånt går bort helt tyvärr.
    Jag gissar att kurserna i början av utbildningen kan kännas rätt långt bort från det som är roligt, men längre fram i utbildningen kan det säkert finnas bra och roliga kurser. KTH har ju en master i sportteknik man kan kolla på för att få inspiration, och jag tror alla högskolor har kurser med miljöinriktning. Man kan jobba med inbyggda sensorer i textil för att mäta puls, solceller, elbilar, vattenkraft m.m.

De dåliga nyheterna är kanske att många ingenjörer jobbar med människor, fast på ett annat sätt än sjukgymnaster såklart. Man har kunder som man måste kommunicera och förhandla med, jobbar i team för att utveckla produkter, etc. 
  • Elsa891
    snedtak skrev 2021-08-23 20:21:03 följande:

Jag gissar att kurserna i början av utbildningen kan kännas rätt långt bort från det som är roligt, men längre fram i utbildningen kan det säkert finnas bra och roliga kurser. KTH har ju en master i sportteknik man kan kolla på för att få inspiration, och jag tror alla högskolor har kurser med miljöinriktning. Man kan jobba med inbyggda sensorer i textil för att mäta puls, solceller, elbilar, vattenkraft m.m.

De dåliga nyheterna är kanske att många ingenjörer jobbar med människor, fast på ett annat sätt än sjukgymnaster såklart. Man har kunder som man måste kommunicera och förhandla med, jobbar i team för att utveckla produkter, etc. 

Åh det låter ju ändå bra, känns som lite framtidshopp. Ja, förstår att man ändå kommer arbeta med människor i viss mån, men det känns ändå okej att ha en liten blandning av det så inte hela dagarna består av att träffa nya människor.
Svar på tråden Valt rätt utbildning?