• Dzala

    Förslag för spel för hela familjen?

    Vi har en 6 årig dotter hemma och tycker det är mysigt att spela spel på kvällarna. Problemet är att vi inte hittar något som är utmanande för hela familjen. Vi spelar Vildkatten väldigt bra för det innebär ju inte att man automatiskt vinner bara för att man är äldst utan alla har lika stor chans. Spelar också memory en del. Men nu har vi kommit till en punkt där vi vill hitta nya spännande spel för hela familjen,som inte blir så enformiga men ändå måsre vara så att en 6 åring fattar reglerna. Testade "Vem där" men det blir ju fort enformigt. Provade lite frågespel men det är ju mest barnfrågor. Förslag på utmanande variationsrika spel som både vuxna och barn kan vinna i?

  • Svar på tråden Förslag för spel för hela familjen?
  • Fågel Flax

    Hej!

    Vet inte om de uppfyller era kriterier eller ej, men det finns till exempel

    Dragon Quest

    Fia med knuff

    Lusen

    Plockepinn

    UNO Junior

    Tjuv och Polis Junior

    Monopol Junior

    Castle Panic Junior

    Stratego Junior

    Risk Junior

    Pippi, flera spel

    Bamse, flera spel

    Nalle Puh (någonting med honungsburkar)

    Råttfällan

    plus massor fler. Osäker om alla de ovan heter junior eller någonting annat som indikerar att de är för yngre spelare.

    Personligen tycker jag att det som gör att det inte blir trist som vuxen är att variera många spel, för det är svårt att komma ifrån att åldersnivån gör dem mindre spännande för vuxna.

    Lycka till!

  • Ellie

    Ubongo. Kanske Monopol om det inte tar för lång tid? Copenhagen. Den försvunna diamanten. Charader. Med andra ord. Fia. Uno. Yatzy.

  • Linnelax

    Cluedo. Min dotter var runt 6 när vi började spela det och hon verkligen älskar det fortfarande.

  • Nutid

    Labyrint är ett roligt och klurigt spel som funker för många åldrar.
    Sen är ju inte vanlliga klassiska kortspel att förakata eftersom det finns så många varianter

  • Träbord

    Spelade ?Med andra ord? på semestern.

    Två 40+ en 13 åring och en 6åring.

    Systersonen, 6år, och jag var lag. Vi fick några sekunder extra och hans mamma hjälpte honom att läsa. Hon sållade även bort om något ord var för krångligt.

    Det var jättekul.

Svar på tråden Förslag för spel för hela familjen?