• rumpnisse16

    Gravid eller klimakteriet?

    Hej,

    Jag klassas som ofrivilligt barnlös då chanserna att bli gravid är minimala detta då jag nästan inte har några ägg kvar. Har gjort en fertilitetsutredning som visade att jag är på väg in i ett alldeles för tidigt klimakterie, är 35 år.

    Nu är mensen 9 dagar sen och jag förstår att det inte är något konstigt eftersom jag är på väg in i klimakteriet och ett av tecknen är utebliven ägglossning och glesare mellan mensen. Men! Jag har haft en sån otrolig mensvärk under ett par veckor? Var kom molvärken från om jag inte haft ägglossning och mensen är på väg?

    Jag har också börjat få värmevallningar under nätter. Inte extrema men tillräckligt för att vakna och behöva slänga av mig täcket. Också klassiskt sympatier för klimakteriet. Men jag har också förstått att kroppstemperaturen höjs något vid graviditet.

    Jag vet egentligen inte vad jag vill få ut av detta inlägg, enda sättet är ju att ta ett test men jag har tagit så många graviditetstester och det gör så fruktansvärt ont när det negativa kastas i ansiktet. Men visst låter det mer som klimakteriet än gravid? Men varför i allsin dar mensvärk utebliven mens?

  • Svar på tråden Gravid eller klimakteriet?
  • Jag är bara jag

    Om man inte direkt är i klimakteriet utan bara i början får man mens ändå om än oregelbundet och det även om man inte haft äl. Det beror på att slemhinnan ändå byggs upp. Och att gå runt med gammal slemhinna kan ge typ mensvärk för den blir tjock och tar tid på sig att komma ut. Men- folk har blivit gravida förr trots annalkande klimakterium och lång upp i åren så endast ett gravtest kan ge säkert besked.

Svar på tråden Gravid eller klimakteriet?