• Kalles92

Busa på jobbet

Jag har en kollega som busar med allt och alla. Hon är snäll och så men hon tramsar runt omogen busar för mycket. Vi är ju vuxna människor. Men hon liksom heller salt i kaffet eller ens vatten mm

Hur känner ni att ha en kollega som busar på jobbet? Man ska liksom arbeta

• Svar på tråden Busa på jobbet
  • Anonym (mobbing)

Jag var på en arbetsplats en gång där det "busades" friskt med ett par personer. Eller, ja, de som "busade" kallade det ju för det, men för alla andra så framstod det som ren och skär mobbing. Några practical jokers kanske tycker att det är jättekul att ständigt förstöra kollegors mat, göra pappersflygplan av viktiga dokument, låsa dörrar inifrån och klättra ut genom fönstret, flytta ytterkläder från kapprummet på den egna våningen till någon annan våning, hälla ättika i kaffegrädden, och annat, men de drabbade tyckte inte att det var kul.

• Anonym (.)
    Anonym (N) skrev 2021-08-18 21:56:49 följande:
    Det är olagligt att bryta sig in någonstans
    Och? Vad har det med mitt inlägg att göra? Det är även olagligt att slå sina barn.
  • Linnie
    Anonym (mobbing) skrev 2021-08-19 03:04:53 följande:

Jag var på en arbetsplats en gång där det "busades" friskt med ett par personer. Eller, ja, de som "busade" kallade det ju för det, men för alla andra så framstod det som ren och skär mobbing. Några practical jokers kanske tycker att det är jättekul att ständigt förstöra kollegors mat, göra pappersflygplan av viktiga dokument, låsa dörrar inifrån och klättra ut genom fönstret, flytta ytterkläder från kapprummet på den egna våningen till någon annan våning, hälla ättika i kaffegrädden, och annat, men de drabbade tyckte inte att det var kul.

Men herregud!

Vad var det för slags arbetsplats?

Gjorde inte cheferna något åt det? 

Det där låter alldeles för extremt för att någon ska finna det roligt. Var det en arbetsplats med många som precis tagit studenten? 
  • Påskliljaa23

Alla kommer svara olika angående frågeställningen, eftersom vi alla är olika och reagerar på ett diverse sätt gällande humor. Om du själv inte är bekväm med det, så råder jag dig att ta ett snack med din kollega. 

• Anonym (ti)
    Anonym (B) skrev 2021-08-18 13:41:29 följande:
    Ja. Om chefen säger man inte får så måste man bryta sig in för att gå till kontoret. Olagligt med andra ord
    Saknar du ditt kontor så mycket att du funderat på att bryta dig in för att bara få sitta där och andas in kontorsluft, att du därför dragit slutsatsen att det skulle vara olagligt? 
  • Tom Araya

Chefen hade kommit med lussebullar till fikarummet.

Dagen efter satt vi alla och fikade, en tjej från kontoret kom in, såg att det fanns en lussebulle kvar och tog den när hennes telefon ringde. Hon tittade runt i fikarummet och slickade demonstrativt på lussebullen innan hon la den på bordet och gick för att svara i telefonen...
    När hon kom tillbaka sa jag till henne; "Du vet inte vad jag gjorde med just den bullen innan va?"

• Anonym (J)
    Tom Araya skrev 2021-08-19 11:47:56 följande:

Chefen hade kommit med lussebullar till fikarummet.

Dagen efter satt vi alla och fikade, en tjej från kontoret kom in, såg att det fanns en lussebulle kvar och tog den när hennes telefon ringde. Hon tittade runt i fikarummet och slickade demonstrativt på lussebullen innan hon la den på bordet och gick för att svara i telefonen...

När hon kom tillbaka sa jag till henne; "Du vet inte vad jag gjorde med just den bullen innan va?"

Haha. Vad har hon svarat?
  • Anonym (Tack för tips!)
    Anonym (J) skrev 2021-08-18 21:39:29 följande:

Och övermorgon laxermedel i din kaffe kanske.

Salt och laxermedel är inte samma sak och som sagt så är det något som ingen av oss 3 skulle göra på nån annan. Du kan ju inte bestämma vad VI tycker är kul bus haha
  • Anonym (J)
    Anonym (Tack för tips!) skrev 2021-08-19 13:02:42 följande:

Salt och laxermedel är inte samma sak och som sagt så är det något som ingen av oss 3 skulle göra på nån annan. Du kan ju inte bestämma vad VI tycker är kul bus haha

Du kan inte heller bestämma vad andra tycker är kul.

En gång lägger du salt i fel persons kaffe kanske.
  • Tom Araya
    Anonym (J) skrev 2021-08-19 11:54:11 följande:
    Haha. Vad har hon svarat?
    Jag mins inte att hon svarade något, utan tittade först storögt på mig, sedan tvekade och till sist skrattade. Skrattande
  • Anonym (J)
    Tom Araya skrev 2021-08-19 13:41:57 följande:

Jag mins inte att hon svarade något, utan tittade först storögt på mig, sedan tvekade och till sist skrattade. 

Hon kanske tyckte du var du var snygg , därför slickade hon på bullen?
  • Tom Araya
    Anonym (J) skrev 2021-08-19 14:38:52 följande:
    Hon kanske tyckte du var du var snygg , därför slickade hon på bullen?
    Hon var upptagen. Hon slickade på bullen så att alla såg, så att ingen skulle ta den. Självklart skämtsamt, eftersom nog ingen ändå hade tänkt tanken. Så jag gav henne ett skämt tillbaka.
  • Anonym (mobbing)
    Linnie skrev 2021-08-19 10:10:38 följande:
    Men herregud!

Vad var det för slags arbetsplats?

Gjorde inte cheferna något åt det? 

Det där låter alldeles för extremt för att någon ska finna det roligt. Var det en arbetsplats med många som precis tagit studenten? 
    Det var ett slags myndighet-nära kontor. Cheferna, i alla fall de två närmsta, gick helt på "busarnas" linje och ansåg att det inte var så farligt, det var ju bara på skoj, det måste man tåla när man jobbar med andra. Den närmasta chefen var faktiskt en av de yngsta på arbetsplatsen, jag tror att bara jag och en annan var yngre, den chefen hade inte fyllt 30. "Busarna" var mellan 30 och 40.

Historien slutade med att en av de som blev "busad" med slutade på arbetsplatsen, vilket bara flyttade "busarnas" måltavla, och tre år senare fick jag höra att cheferna bytts ut och "busarna" fått sparken.
  • Poison82
    Kalles92 skrev 2021-08-18 12:05:22 följande:

Jag har en kollega som busar med allt och alla. Hon är snäll och så men hon tramsar runt omogen busar för mycket. Vi är ju vuxna människor. Men hon liksom heller salt i kaffet eller ens vatten mm

Hur känner ni att ha en kollega som busar på jobbet? Man ska liksom arbeta

Du måste ha det jobbigt du. Skriver inlägg om hur du är otrogen mot din gravida flickvän men det är ju hennes fel för du fick ju inte tömma. Och nu har du en kollega som är busig. Tycker såååå synd om dig
  • Anonym (Men jesus)

På jobbet ska man jobba men hemma är det okej att vara otrogen mot sin gravida flickvän vid sju tillfällen? 

Fint att du har arbetsmoral i alla fall... 

• Kalles92
    Citronsaft skrev 2021-08-20 03:08:37 följande:

Busa gör barn. Hade gått till chefen.

Busa kan väl vuxna också göra. Men jag tycker att min kollega busar lite för mycket och ibland vid fel tillfällen. Hon är go och ställer alltid upp arbetsmässigt. Hon är väldigt omtyckt och alla tillåter henna att busa eftersom hon gör ett kanonjobb. De är många andra kollegor som har sagt att de om de hade varit någon annan som hade gjort såna bus så skulle de nog inte vara acceptabelt.

Och så fort någon anna kollega har gjort bus så tror man att de är hon. Cheferna vet om de och hon busar även med dom så de känns lite konstigt att klaga på bus kollegan då
  • Studentpappa
    Citronsaft skrev 2021-08-20 03:08:37 följande:

Busa gör barn. Hade gått till chefen.

Skvallerbyttor finns det i alla åldrar.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Fabriken)
    Studentpappa skrev 2021-08-20 20:53:54 följande:
    Skvallerbyttor finns det i alla åldrar.
    Men vad tycker du man ska göra då om inte busarna lägger av när man säger till?

Det är faktiskt chefen som har ansvar för att jag får förutsättningar att utföra mitt jobb, och att hela tiden bekymra sig för om någon har äcklat sig med ens lunch eller hällt salt i ens kaffe bidrar knappast till effektivitet i jobbet eller att känna sig uppskattad på sin arbetsplats.

Alternativet är att eskalera det hela och då kommer någon att bli allvarligt skadad.
  • Um Hamza
    Anonym (mobbing) skrev 2021-08-19 15:37:41 följande:

Det var ett slags myndighet-nära kontor. Cheferna, i alla fall de två närmsta, gick helt på "busarnas" linje och ansåg att det inte var så farligt, det var ju bara på skoj, det måste man tåla när man jobbar med andra. Den närmasta chefen var faktiskt en av de yngsta på arbetsplatsen, jag tror att bara jag och en annan var yngre, den chefen hade inte fyllt 30. "Busarna" var mellan 30 och 40.

Historien slutade med att en av de som blev "busad" med slutade på arbetsplatsen, vilket bara flyttade "busarnas" måltavla, och tre år senare fick jag höra att cheferna bytts ut och "busarna" fått sparken.

Hemskt med chefer som tycker sånt är kul. Tänker på serien The office, alla tycker att Jim är så charmig och gullig, man bortser från att han mobbar skiten av Dwight. Håller med, bus ska ingen ägna sig åt kanppt ens barn, kanske mot sina föräldrar bara.
Svar på tråden Busa på jobbet