• MKF

Hur kunna starta sitt vuxenliv- med otrygg inkomst!

Vi har en son som är 25 år och bor hemma. Tänkte se om jag kunde få några reflektioner kring den situationen som han befinner sig i!
    Efter 2 års eftergymnasiala studier for han runt på jobb i sverige och europa en tid. Hade föräldrahemmet som mellanlandningar mest. Men strax innan pandemin ungefär, blev det ju dåligt med den typen av jobb och han bor nu hemma på heltid. Under tiden med de resande jobben ser vi som föräldrar det som att han blev utbränd och har inte mått helt bra efter det. Med ångest bla. Men vi föräldrar ser som att han steg för steg nu går mot att må bättre. Sakta men säkert.
    Och han har lyckats ha jobb mestadels denna tid med pandemin, tillfälliga tidsbegränsade och med ledigheter emellan då, men alltså ändå lyckats ha skaplig sysselsättning. 

Men till dilemmat, han är med i fack och a-kassa, och har snart vart med i de kvalificerande sex månaderna. Så snart har han nog rätt till ersättning. Detta är ju naturligtvis ett vanligt problem idag detta, men med dessa tillfälliga jobb med både låg lön samt oregelbundenheten i lön, så är det ju i vi föräldrars ögon inte lätt att flytta hemifrån och påbörja sitt vuxenliv. Vad vi har räknat på så är den ersättning vi tror han skulle kunna få ut om han blev helt arbetslös, strax över 7000 efter skatt. Och jag tänker ju absolut att man måste planera vid ett eget boende att ekonomiskt också kunna klara tider med arbetslöshet. Annars blir det väldigt otryggt. Och jag tänker att det i hans situation helt enkelt skulle bli en helt onödig stressfaktor att oroa sig för om det skall fungera att vara arbetslös o bo kvar. En sådan otrygghet är något som jag tänker inte alls är bra för honom just nu, som kan bli så att det drar ner honom i måendet igen. 

Till sist förenklar det inte situationen, att han är en person som till oss föräldrar inte alls på ngt sätt är öppen och kommunikativ. Utan är väldigt tyst och vill inte prata om och kring sig själv.

Hur tänker ni andra, har ni liknande erfarenhet, hur kan man göra?

• Svar på tråden Hur kunna starta sitt vuxenliv- med otrygg inkomst!
  • Mandelskorpan

Om han inte får jobb (vilket yrke har han?) så kanske det är läge att plugga istället? Har han bara läst två år efter gymnasiet så har han väl rätt till studiemedel.

• Friger

Det är alltid nära till backen när man startar en flygtur. Det går inte att komma ifrån.

Det är ändå bra att försöka. Oftast så löser det sig. Men det är ju inte fel om han har ett par stöttande föräldrar i bakgrunden.

Det är inte ovanligt att föräldrar skjuter till lite pengar när det krisar i början.

• Mrs Moneybags

Vad är det du vill fråga? Om det är okej att han bor kvar hemma i fem år till? Tror du att ångesten och otryggheten kommer att minska då? 

Om jag var 25 år och inte hade ett jobb skulle jag skola om mig - börja plugga, helst i någon stad där en studentbostad är möjlig att få. Det låter som att han behöver komma iväg hemifrån och bli självständig.

"Vi som föräldrar..." det låter nästan som att ni har blivit ett med er vuxne son. Nu får ni stötta honom i att ta sina grejer och flytta ut och klara sig själv oavsett inkomst. Det är bara så man kan bli vuxen. 

• MKF

Ja, det klart att plugga lär bli det han gör så småningom. Han har gått två år eftergymnasial utbildning efter gymnasiet, men ingen direkt yrkesutbildning. Så en fortsättning lär nog vara aktuell. Men det som han kände var att han efter denna tid med utmattningssymtom, först ju behöver komma på fötter i måendet, innan han kan och ens vet vad han vill göra och under den tiden jobba alltså. Och det är alltså det han gör nu. Om än tillfällig jobb med oregelbundna löner. 

Så det jag liksom filurar på det är helt enkelt lite mer ekonomiskt, hur andra gör i en liknande situation, om man ju inte säkert kan veta om ekonomin klarar varje månad, beroende på hur mkt jobb han får. Men visst, att skjuta till något med pengar det skulle man ju göra om det nödgas. Men självkjlart har vi ju också våra ekonmiska gränser och det går ju inte hur länge som helst naturligtvis. Men visst, det är ju som ni skriver att det ju är så att man alltid är nära marken vid start av en flygtur. Så det är kanske den linjen vi må hjälpa han mot ändå. 

För dilemmat jag tänker på är ju detta med att väntan på ett mer långvarigt jobb med mer trygghet i löner lite längre tider. Det kan ju ta tid att få, så som det ser ut med arbetslösheten nu. Så att vänta på det känns ju som det kan ta väldigt lång tid. Det är det som är det osäkra i situationen tänker jag.

• elsi
    MKF skrev 2021-08-23 09:36:30 följande:

Ja, det klart att plugga lär bli det han gör så småningom. Han har gått två år eftergymnasial utbildning efter gymnasiet, men ingen direkt yrkesutbildning. Så en fortsättning lär nog vara aktuell. Men det som han kände var att han efter denna tid med utmattningssymtom, först ju behöver komma på fötter i måendet, innan han kan och ens vet vad han vill göra och under den tiden jobba alltså. Och det är alltså det han gör nu. Om än tillfällig jobb med oregelbundna löner. 

Så det jag liksom filurar på det är helt enkelt lite mer ekonomiskt, hur andra gör i en liknande situation, om man ju inte säkert kan veta om ekonomin klarar varje månad, beroende på hur mkt jobb han får. Men visst, att skjuta till något med pengar det skulle man ju göra om det nödgas. Men självkjlart har vi ju också våra ekonmiska gränser och det går ju inte hur länge som helst naturligtvis. Men visst, det är ju som ni skriver att det ju är så att man alltid är nära marken vid start av en flygtur. Så det är kanske den linjen vi må hjälpa han mot ändå. 

För dilemmat jag tänker på är ju detta med att väntan på ett mer långvarigt jobb med mer trygghet i löner lite längre tider. Det kan ju ta tid att få, så som det ser ut med arbetslösheten nu. Så att vänta på det känns ju som det kan ta väldigt lång tid. Det är det som är det osäkra i situationen tänker jag.

Jag känner knappt till någon som börjat sitt vuxenliv med trygg inkomst. Inte när jag var ung på 90-talet, inte nu. Möjligen för mina föräldrar, 40-talister med allt serverat, men knappast nån efter det som jag vet om i alla fall. 

Att få lite lagom stöd och hjälp av föräldrarna är väl mer än välkommet i en sån situation. Hur stor den hjälpen kan bli är det ju bara ni som kan avgöra, utifrån er ekonomin och annat som ni får väga in. 
  • Spucks
    MKF skrev 2021-08-19 10:33:13 följande:

Hur tänker ni andra?

Att ni borde inse att er son är vuxen sedan flera år tillbaka och därför ska sluta behandla honom som ett litet barn.
Svar på tråden Hur kunna starta sitt vuxenliv- med otrygg inkomst!