Hur kunna starta sitt vuxenliv- med otrygg inkomst!
Vi har en son som är 25 år och bor hemma. Tänkte se om jag kunde få några reflektioner kring den situationen som han befinner sig i!
Efter 2 års eftergymnasiala studier for han runt på jobb i sverige och europa en tid. Hade föräldrahemmet som mellanlandningar mest. Men strax innan pandemin ungefär, blev det ju dåligt med den typen av jobb och han bor nu hemma på heltid. Under tiden med de resande jobben ser vi som föräldrar det som att han blev utbränd och har inte mått helt bra efter det. Med ångest bla. Men vi föräldrar ser som att han steg för steg nu går mot att må bättre. Sakta men säkert.
Och han har lyckats ha jobb mestadels denna tid med pandemin, tillfälliga tidsbegränsade och med ledigheter emellan då, men alltså ändå lyckats ha skaplig sysselsättning.
Men till dilemmat, han är med i fack och a-kassa, och har snart vart med i de kvalificerande sex månaderna. Så snart har han nog rätt till ersättning. Detta är ju naturligtvis ett vanligt problem idag detta, men med dessa tillfälliga jobb med både låg lön samt oregelbundenheten i lön, så är det ju i vi föräldrars ögon inte lätt att flytta hemifrån och påbörja sitt vuxenliv. Vad vi har räknat på så är den ersättning vi tror han skulle kunna få ut om han blev helt arbetslös, strax över 7000 efter skatt. Och jag tänker ju absolut att man måste planera vid ett eget boende att ekonomiskt också kunna klara tider med arbetslöshet. Annars blir det väldigt otryggt. Och jag tänker att det i hans situation helt enkelt skulle bli en helt onödig stressfaktor att oroa sig för om det skall fungera att vara arbetslös o bo kvar. En sådan otrygghet är något som jag tänker inte alls är bra för honom just nu, som kan bli så att det drar ner honom i måendet igen.
Till sist förenklar det inte situationen, att han är en person som till oss föräldrar inte alls på ngt sätt är öppen och kommunikativ. Utan är väldigt tyst och vill inte prata om och kring sig själv.
Hur tänker ni andra, har ni liknande erfarenhet, hur kan man göra?