• Anonym (Ts)

Sjukt illamående

Hej.

Jag behöver verkligen råd, tips och idéer på varför.

Jag går in i vecka 11 i morgon och plussade i vecka 4 . Men redan några dagar innan började jag må sjukt illa. Och mår illa dygnet runt, även när jag sover mår jag illa. Jag spyr inte men har den känslan i vissa fall. Jag är också mycket tröttare denna graviditet än jag någonsin varit i mitt liv. Inte ens när jag hade järnbrist som ung var jag så här trött.

Har ännu inte hittat något som hjälper mot illamåendet så om ni har några förslag så tar jag gärna tips på det.

Och om någon mått så här extremt så dela gärna om det var bra ändå eller om något var fel på graviditeten.

Ha en toppen dag/ Från en trött kvinna med hormoner som är väldigt ur balans

• Svar på tråden Sjukt illamående
  • Anonym (Lider med dig)

Mådde riktigt illa med sonen. Från v 5 till v 25 var jag sjukskriven på heltid och sedan deltid resten av graviditeten. Ut kom en frisk kille, inga fel i graviditeten. Hade även en störtblödning i v 13, men ändå var allt tip-topp!

Med dottern mådde jag illa mellan v. 6 och 13. Jobbade som vanligt, men mådde riktigt dåligt och var precis som du beskriver otroligt trött. Helt normalt! Många brukar bli chockade över den enorma trötthet som kommer med en graviditet, men det är som sagt inga konstigheter :)

Mina tips är att småäta hela tiden. Med dottern åt jag piggelin så mycket att jag nu inte kan äta det! Kallt och sött funkade bra då. Hade mes mig nötter, russin, kex osv hela tiden och smååt konstant. Åksjukeband funkade bra med dottern. Postafen (åksjuketabletter) funkade också helt ok med henne, men inte med sonen. Till slut med sonen fick jag testa lergigan comp (utskrivet av läkare) och sedan en annan sort som jag inte minns namnet på. Men de funkade bara delvis.

Se till att få i dig vätska, närig och vila! Kan du sova en stund på dagen, så gör det. De tär sjukt jobbigt att må illa, även om man inte kräks. Det är psykiskt påfrestande. Men det går över!! <3

• Anonym (Ts)
    Anonym (Lider med dig) skrev 2021-08-19 12:31:20 följande:

Mådde riktigt illa med sonen. Från v 5 till v 25 var jag sjukskriven på heltid och sedan deltid resten av graviditeten. Ut kom en frisk kille, inga fel i graviditeten. Hade även en störtblödning i v 13, men ändå var allt tip-topp!

Med dottern mådde jag illa mellan v. 6 och 13. Jobbade som vanligt, men mådde riktigt dåligt och var precis som du beskriver otroligt trött. Helt normalt! Många brukar bli chockade över den enorma trötthet som kommer med en graviditet, men det är som sagt inga konstigheter :)

Mina tips är att småäta hela tiden. Med dottern åt jag piggelin så mycket att jag nu inte kan äta det! Kallt och sött funkade bra då. Hade mes mig nötter, russin, kex osv hela tiden och smååt konstant. Åksjukeband funkade bra med dottern. Postafen (åksjuketabletter) funkade också helt ok med henne, men inte med sonen. Till slut med sonen fick jag testa lergigan comp (utskrivet av läkare) och sedan en annan sort som jag inte minns namnet på. Men de funkade bara delvis.

Se till att få i dig vätska, närig och vila! Kan du sova en stund på dagen, så gör det. De tär sjukt jobbigt att må illa, även om man inte kräks. Det är psykiskt påfrestande. Men det går över!! <3

Tack för ditt svar. Jag försöker vila massor. Och små äta. Men jag mår illa även när jag äter ibland t om värre. Postafen har jag provat men det gjorde ingen nytta. Ligga ner hjälper ibland men inte alltid.
  • Anonym (Också gravid)

Hej. Är i vecka 8+2. Började må hemskt illa vecka 5+0. Min räddning hittills har varit Postafen varje morgon o kväll, Pyridoxin (dvs vit B6) varje morgon och kväll samt att äta nästan hela tiden. Och då menar jag verkligen nästan hela tiden. Äter minst 1 gång/timme, ibland upp till var 10e minut. Postafen och Pyridoxin receptfritt är första linjens behandling mot gravidillamående enligt alla PM som finns i vården. De två läkemedlerna samverkar dessutom och ger bättre effekt än var för sig.

• nernu

Postafen blir man koko av.

Du ska ringa mvc idag och säga att du vill ha lergigan comp och pyridoxin.

• Anonym (Också gravid)
    nernu skrev 2021-08-19 12:40:48 följande:

Postafen blir man koko av.

Onödig kommentar. Alla svarar olika på läkemedel. Finns en anledning till att Lergigan är receptbelagd och Postafen receptfri. Följa behandlingstrappan vid graviditetsillamående är det bästa såvida illamåendet inte är vääääldigt uttalat, dvs Hyperemesis.
  • Anonym (Jag)

Enda som funkade var Lergigan Comp. Jag åt det jag fick ner och undvek triggers som maken nyduschad- då hade jag garanterat spytt! 

• Molybden

Jag lider med dig! Prata med barnmorska om du kan få lergigan comp, hjälper mig lite. Annars gäller det att testa om det finns något i matväg som gör illamåendet minsta lilla bättre. För mig: saltlakrits, isglass (som jag tuggade på), pommes, tacochips, Coca-Cola och kolsyrat vatten. Jag mår även bättre när jag undviker att bli varm så har nog småfrusit i några veckor nu.

• nernu
    Anonym (Också gravid) skrev 2021-08-19 13:00:24 följande:

Onödig kommentar. Alla svarar olika på läkemedel. Finns en anledning till att Lergigan är receptbelagd och Postafen receptfri. Följa behandlingstrappan vid graviditetsillamående är det bästa såvida illamåendet inte är vääääldigt uttalat, dvs Hyperemesis.

Ursäkta mitt språk. Men jag har hittills inte träffat på en enda person som inte blir slö och dåsig av postafen. I olika utsträckning givetvis. Att något är receptbelagt betyder inte att det är farligt eller dåligt.

Som sagt var ts. Gå inte och må dåligt när det finns bättre saker att prova.
  • elmadumle
    nernu skrev 2021-08-19 22:42:45 följande:
    Ursäkta mitt språk. Men jag har hittills inte träffat på en enda person som inte blir slö och dåsig av postafen. I olika utsträckning givetvis. Att något är receptbelagt betyder inte att det är farligt eller dåligt.

Som sagt var ts. Gå inte och må dåligt när det finns bättre saker att prova.
    Då har du inte träffat många;) jag och många jag känner blev inte heller slöa och dåsiga av postafen. Jag blev inte ens lite loj av det lugnande jag fick innan jag skulle sövas. Så nej, det finns de som säkert blir trötta av postafen och andra som inte blir det.
Svar på tråden Sjukt illamående