• Anonym (Anna)

Hur länge syns lån, skulder och krediter?

Hej

Har betalat av alla mina krediter och skulder i oktober 2021. Vi ska till banken för att få lånelöfte, när kan vi gå dit utan att de ser mina gamla krediter och lån?

Mvh
    Anna

• Svar på tråden Hur länge syns lån, skulder och krediter?
  • Anonym (T)

Det vet jag inte men jag vill tipsa dig om att se till att ta bort ev. Kreditkort du inte behöver. För även om kreditgräns är outnyttjad så syns det som möjligt låneutrymme på kreditupplysningen.

• Anonym (de jure)

Men har du fått betalningsanmärkningar då eller har du hållit dina skulder flytande och betalat?

Hur länge finns uppgifterna kvar?

Uppgifterna finns kvar i kreditupplysningsföretagens register olika länge. Vanligtvis finns uppgifter om en privatperson kvar i tre år och om juridiska personer i fem år. Uppgifter om skuldsanering ska försvinna fem år efter dagen den inleddes. Pågår betalningsplanen längre än fem år försvinner uppgiften den dag betalningsplanen är klar.

www.kronofogden.se/betalningsanmarkning.html

• Anonym (Anna)
    Anonym (Ett år) skrev 2021-08-19 22:54:55 följande:

På en kreditupplysning ligger det historisk information ett år tillbaka. Det vill säga, det syns att du har haft en kredit eller ett lån ett år efter det avslutats. På samma sätt syns kreditupplysning som tagits på dig i ett år.

www.uc.se/hjalp--kontakt/kreditupplysning/vilka-lan-och-krediter-finns-med-i-min-kreditupplysning/

Historiskt skuldsaldo hos Kronofogden syns i två år.

Tack för svar!
Svar på tråden Hur länge syns lån, skulder och krediter?