Om du kan vara hemma med ditt barn, så ska du göra det. Om inte, så tycker jag att du ska prata med förskolan om det hela, och då verkligen förklara dilemmat och hålla en dialog med dem. Om du bedömer att ditt barn inte är mogen för förskola, så är inte ditt barn det. Det kommer att sluta med att allt blir fel.
Jag hade samma känsla. Min son var 2 år och två månader gammal. Jag hade bestämt att han skulle börja förskola tidigast när han var 3 år. BVC-sköterskan var en riktig ragata och tjatade på om att han behövde förskolan (jag arbetar själv i förskola och vet att små barn mycket sällan har behov av förskola.) Plötsligt blev min man arbetslös och vi blev tvingade att söka förskola eftersom han av misstag nollade sin SGI. (Han skulle ha varit föräldraledig men missade att han var tvungen att skriva in sig på arbetsförmedlingen.) Han fick ta ett jobb som tidningsbärare bara för att få upp SGI:n igen och då tvingades vi att sätta vårt barn på förskola.
Det här blev inte bra - framför allt eftersom varken jag eller min man ville ha honom där. Vår son kände av det hela ända ut i fingerspetsarna och blev enormt otrygg. Han var på den förskolan under drygt ett år och det var dagligen fullständig katastrof. (Att det sedan blev bra när han var 3,5 år och bytte förskola eftersom vi flyttade, är en helt annan sak, men då var både jag och min man positiva till att han skulle gå på förskola och kände att han var mogen för det.)
Sammanfattningsvis: om du kan vara hemma med ditt barn, var det. Om ditt barn får behov av förskola, så låt ditt barn gå på förskola.
Tänk hur många år ett barn sedan har skolplikt och går i skolan, och därefter kanske vidare studier och sedan arbetsliv - om det är möjligt, låt barnen vara hemma så länge det är möjligt.