• Blommise

20 år, men får inte göra som jag vill

Jag vet inte om detta är vanligt? men jag är iallafall 20 år (tjej) och bor inte hemma längre men mina föräldrar bestämmer "typ" fortfarande över mig, som om jag fortfarande vore 15. visst, jag gör som jag vill men de försöker ändå bestämma över mig. jag ville till exempel åka till en annan stad några få mil bort med de blir rädda och vill inte att jag ska göra det, för att det är "farligt" osv.

Om jag vill nånstans eller göra nåt så tror de att de måste följa med. när jag berättar för dom att jag har planerat en resa utomlands nästa år så börjar de prata om att de måste ha ledigt osv innan "vi' kan göra nåt, jag blir förvånad att de seriöst tror att de måste följa med på allt och att jag inte ska kunna klara mig i samhället utan dom.

Är man inte vuxen vid 20? ta eget ansvar? varför tror andra att man är tonåring fortfarande?

• Svar på tråden 20 år, men får inte göra som jag vill
  • Anonymous31

Bara strunta i det. Gör som du vill ändå. Tids nog kommer de backa, förhoppningsvis. Du är vuxen och får göra som du vill. Du måste inte ens berätta för dem att du ska åka bort. 

• Tiffany

Dem verkar verkligen ha svårt att släppa taget om dig o inse att du är vuxen. Du borde nämna detta till dem o säga att du inte uppskattar deras sätt att vara

• Themis

Du kommer troligen aldrig att slippa detta så länge du inte flyttar hemifrån då, dina föräldrar har fastnat i att du är barn.

Min son har besökt kompisar i andra städer själv (dagtid) sedan han var 13 år.

Planera för att flytta hemifrån och gör det.

Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Mandelskorpan
    Themis skrev 2021-08-20 06:41:57 följande:

Du kommer troligen aldrig att slippa detta så länge du inte flyttar hemifrån då, dina föräldrar har fastnat i att du är barn.

Min son har besökt kompisar i andra städer själv (dagtid) sedan han var 13 år.

Planera för att flytta hemifrån och gör det.

Hon bor inte hemma längre står det?

TS är du yngst av dina syskon? Yngsta barnet kan vara svårast att släppa taget om.

Oavsett det så backa undan lite från dina föräldrar. Det finns ingen anledning för dig att berätta att du ska till en annan stad eller att du planerar för en utlandsresa. Håll ditt privatliv mer privat.
  • Fjäril kär

Varför måste du berätta allt för dina föräldrar?.

Ditt privatliv handlar ju också om att behålla saker för sig själv.

Om du vill att de ska acceptera att du är vuxen får du börja med att kanske inte längre berätta allt för dom. Även om du är förtrolig med dom och har bra kontakt så får du kanske börja sätta gränser för vad som är okej att berätta. Bli mer självständig från ditt eget håll.

Ring och berätta om din utflykt du gjorde i efterhand istället. "i fredags var jag och shoppade i x-stad och hade så trevligt"..

Och även om dom säger åt dig att avstå vissa saker så varför måste du lyda dom? Säg ifrån. Det är ditt liv

• Linnelax

Försök att ignorera dem.. bättre att ge dem en kram och tacka för omtanken än att gå in i en försvarsposition.

Förstår att det är jobbigt men du kommer skratta åt det i framtiden, de är "egentligen" bara måna om dig!

• Litorina

Berätta inte allt för dem. De behöver inte veta att du planerar en resa tex. Bara åk utan att säga något.

Vad skulle hända om du berättade (eller de får höra från någon annan) att du tex rest för att hälsa på någon ett par dagar? Blir de hotfulla? Våldsamma?

• mammabitch

Eftersom de inte självmant kommer att släppa kontrollen så är det upp till dig om du vill ha en förändring. Det finns ett ord som heter NEJ, använd det!

Nej , jag behöver inte skjuts
    Nej, jag vill inte berätta allt jag gör för er.
    Nej , jag är inte ett litet barn längre.

Det kanske behöver innefatta  nej, jag behöver inte ekonomisk eller praktisk hjälp av er för jag klarar av saker själv, låt oss umgås som vuxna.

Svar på tråden 20 år, men får inte göra som jag vill