• Rikard2095

    HJÄLP! Lyfte en dräktig katt vid magen

    Hej allesammans,

    Jag var på besök hos en släkting som har en jättedräktig katt.

    Jag behövde flytta på den för var just I vägen på en låda jag behövde lyfta. Men då utan att tänka så lyfta jag upp din på fötter (det var försiktigt och bara någon sekund) men det slog mig just då att jag hade haft dennes fingrar på magen.

    Jag läste på Google att man ska helst inte lyfta dem vid magen för att undvika att skada fostren, men det står inte någon som helst information om hur länge man inte borde göra det, eller vad man kan ska göra om man råkade lyfta den vid magen och om det är någon skillnad på hur länge den var lyft (exempelvis jag som lyfte upp den på fötter).

    Är det någon som vet? Har ni som är kattägare själva råkat göra det och vad hände efteråt?

    Katten själv verkar inte bry sig utan promenerade iväg utan minsta ljud men jag är ändå jätteorolig!!

    Tacksam för svar.


    Katt, dräktig
  • Svar på tråden HJÄLP! Lyfte en dräktig katt vid magen
  • Rikard2095

    Glömde meddela att denna katt har varit dräktig och fött ungar två gånger förut (undrar om det är samma hane, släktingen bor ganska avlägset) men ifall kattens organ och mage vid födseln blir sämre efter varje gång?

    Ytterligare en anledning varför jag är ganska orolig att jag lyfte katten vid magen. Även om det bara var en kort stund.


    Katt, dräktig
  • mammabitch

    Fostren lär väl, precis som på en människa ligga väl skyddade i sin säck.
    Säkert ingen skada skedd, gör inte om det bara.

  • flygrl

    Nu är jag absolut ingen expert så kanske har jag helt fel men om du bara typ välte upp den på fötter/tassar och alltså inte egentligen lyfte den i hela sin tyngd och dessutom va så försiktig har jag svårt tro det kan ha gjort nån skada. Så tänker jag iaf.

    Det märks att du verkligen bryr dig om katten. Respekt!

  • Rikard2095

    Hej "mammabitch" och "flygrl"


    Tack för er återkoppling, jag läste dem för länge sedan och blev mycket lugnare Glad men glömde bort att svara. 


    Känns mycket skönt att veta att det borde vara okej. Jag ska definitivt vara mycket mer försiktig Flört.


    Och klart jag bryr mig om katten, hon är ju bara ett oskyldigt djur Hjärta.


    oskuld, obekväm,
Svar på tråden HJÄLP! Lyfte en dräktig katt vid magen