• Anonym (:D)

Ni som fått barn med en utländsk!

Jag är helsvensk å väntar barn med en arab. Jag e blond o ljusgröna ögon. Ljus i hyn. Han svart hår o bruna ögon. Vad tror ni barnet kommer få? Är alltid de mörka dominant ?

Ni som har barn med någon från Nordafrika, blev era ljusa eller mörka ??

• Svar på tråden Ni som fått barn med en utländsk!
  • Anonym (Elise)

Finns hur många trådar om detta som helst, varför inte skriva i någon av dem istället för att starta ännu en tråd i samma ämne?

Det finns inte ens ett definitivt svar eftersom folk är individer och ingen kan veta vilken fenotyp ditt barn kommer få.

Nej, mörkt är inte alltid "dominant" men kroppen kommer försöka att producera så mycket melanin den kan för melanin är viktigt och skyddar kroppen och ögonen. Det handlar egentligen inte om att mörkt är dominant utan att kroppen vill tillgodose barnet med så mycket skydd och näring som den kan.

• Anonym (b)

Huvudsaken är väl att barnet blir friskt, och att det får rätt uppfostran och eventuell trosuppfattning. 

Låt för allt i världen inte din snubbe välja namn på barnet, är det en pojke kommer säkerligen pojkens pappa välja namnet. Välj ett europeiskt namn som är gångbart i västvärlden. 

• Anonym (Hind)

Om din mans föräldrar också är mörka, kommer ert barn med nästan hundra procents sannolikhet att ärva pappans mörkare färger.

Har han tex en mamma med ljusare färger kan dessa slå igenom.

• Anonym (E)

Hudfärgen kommer bli en blandning av era två, alltså ganska ljus ändå. Ögonfärg är omöjligt att säga, blått är iaf dominant och även om ingen av er har blå ögon så kan barnet ändå få det.

• Anonym (Olika)
    Anonym (:D) skrev 2021-08-23 15:28:31 följande:

Jag är helsvensk å väntar barn med en arab. Jag e blond o ljusgröna ögon. Ljus i hyn. Han svart hår o bruna ögon. Vad tror ni barnet kommer få? Är alltid de mörka dominant ?

Kan nog vara olika om om ni får fler än ett barn 
  • Anonym (Olika)

Förresten är det bara kvinnor som får barn med personer som har utländskt påbrå? 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (E) skrev 2021-08-23 16:32:42 följande:

Hudfärgen kommer bli en blandning av era två, alltså ganska ljus ändå. Ögonfärg är omöjligt att säga, blått är iaf dominant och även om ingen av er har blå ögon så kan barnet ändå få det.

Qué? Blått är recessivt, det är bruna ögon som är dominanta.

För övrigt är en sån här tråd så sjuk - alla utländska är inte mörkhyade eller brunögda. Utländsk = vem som helst som inte är svensk, dvs 7-8 miljarder personer. Det finns ingen formel som talar om hur ett barn ser ut bara för att man har barn med en person som inte är svensk medborgare. För mig som är svart och vit är den här typen av frågor så "cringe". Välkomna ditt barn oavsett utseende.

När jag var barn var det någon slags tävling bland de svenska mammorna om vem som fick mörkast barn (med en afrikansk pappa). Vi var inte bara barn, vi var också symboler för våra mammors idéer om ras och sig själva. Såna här frågor väcker obehagliga minnen hos mig. Man fick inte liksom bara vara som man var, man skulle synas också. Hur mörk är hon, hur lockigt är håret, hur mörka är ögonen? Har en bekant som har barn med en man från Marocko och hon skriver ALLTID som hashtag på sina foton på sina barn på Facebook och Instagram #mixedkids. Som om det är det enda de är. 

Det mörka är inte alltid dominant när det gäller hud- och hårfärg. Det beror helt på vilka gener ni båda har längre bak i släktträdet och vilka av de generna ni har ärvt. Med andra ord är det omöjligt att förutspå. 
  • Anonym (:D)
    Anonym (E) skrev 2021-08-23 16:32:42 följande:

Okej :)
  • Anonym (A)

Min väninna har barn med en tunisier. Hon är brunhårig med mörkblå ögon. Flickan har blå ögon, brunt hår och ganska ljus hud.

• Anonym (E)
    Mrs Moneybags skrev 2021-08-23 17:21:06 följande:
    Om båda föräldrarna bär blå gener med sig är risken stor att barnet får blå ögon. Det handlar inte bara om den färg som syns, man bär också med sig ett till anlag för färg.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (E) skrev 2021-08-24 14:07:45 följande:
    Om båda föräldrarna bär blå gener med sig är risken stor att barnet får blå ögon. Det handlar inte bara om den färg som syns, man bär också med sig ett till anlag för färg.
    Fast det är ett vetenskapligt faktum att bruna ögon är dominanta över blå och gröna ögon. 

Bara för att man ärver blå gener från en förälder betyder det inte att man får blå ögon. 

Om båda föräldrarna har blå gener trots att deras ögonfärg är brun finns det ca 25% chans att få blå ögon. Det här gick man ju igenom på biologin i grundskolan. 
  • Trädgårdsslangen
    Mrs Moneybags skrev 2021-08-23 17:21:06 följande:

För övrigt är en sån här tråd så sjuk - alla utländska är inte mörkhyade eller brunögda. Utländsk = vem som helst som inte är svensk, dvs 7-8 miljarder personer. Det finns ingen formel som talar om hur ett barn ser ut bara för att man har barn med en person som inte är svensk medborgare. För mig som är svart och vit är den här typen av frågor så "cringe". Välkomna ditt barn oavsett utseende.

När jag var barn var det någon slags tävling bland de svenska mammorna om vem som fick mörkast barn (med en afrikansk pappa). Vi var inte bara barn, vi var också symboler för våra mammors idéer om ras och sig själva. Såna här frågor väcker obehagliga minnen hos mig. Man fick inte liksom bara vara som man var, man skulle synas också. Hur mörk är hon, hur lockigt är håret, hur mörka är ögonen? Har en bekant som har barn med en man från Marocko och hon skriver ALLTID som hashtag på sina foton på sina barn på Facebook och Instagram #mixedkids. Som om det är det enda de är. 

Det mörka är inte alltid dominant när det gäller hud- och hårfärg. Det beror helt på vilka gener ni båda har längre bak i släktträdet och vilka av de generna ni har ärvt. Med andra ord är det omöjligt att förutspå. 

Håller med. Har också utländskt påbrå och det var ett jävla tjat om det där när man var liten. Det är även ett tjat när man är vuxen. "var kommer du ifrån?" Jag tyckte aldrig om kommentarerna man fick om hud och hårfärg, det var som att alla mina andra egenskaper kom i skymundan hela tiden.

Får kommentarer nu om mitt eget barn istället att "man inte kan ana att det finns ett påbrå med alls - han är ju så ljus?! Så trist för honom etc. Etc. " Som om det skulle spela någon roll.

Någonstans förstår man ju att det inte finns någon ond avsikt bakom det såklart men det är tröttsamt att höra.

Usch.
  • Mrs Moneybags
    Trädgårdsslangen skrev 2021-08-24 14:44:27 följande:
    Håller med. Har också utländskt påbrå och det var ett jävla tjat om det där när man var liten. Det är även ett tjat när man är vuxen. "var kommer du ifrån?" Jag tyckte aldrig om kommentarerna man fick om hud och hårfärg, det var som att alla mina andra egenskaper kom i skymundan hela tiden.

Får kommentarer nu om mitt eget barn istället att "man inte kan ana att det finns ett påbrå med alls - han är ju så ljus?! Så trist för honom etc. Etc. " Som om det skulle spela någon roll.

Någonstans förstår man ju att det inte finns någon ond avsikt bakom det såklart men det är tröttsamt att höra.

Usch.
    Plus 
  • Spucks

Är alltid de mörka dominant ?

Nej.
  • Anonym (man)

Nu är jag iof inte arab utan latino men mina ungar var jätteljusa som små, snudd på att jag började fundera på om de verkligen var mina Flört Men med tiden har deras hår blivit mörkare, nu är båda typ brunhåriga med gröna ögon. Dotterns hår verkar ha svårt att bestämma sig och är brunt med ljusare slingor.

Mamman är ljusblond och har gråblåa ögon och ljus hy (typisk skandinav), jag har svart hår och bruna ögon, ganska ljus hudfärg. typ som en spanjor.
Svar på tråden Ni som fått barn med en utländsk!