Anonym (E) skrev 2021-08-23 16:32:42 följande:
Hudfärgen kommer bli en blandning av era två, alltså ganska ljus ändå. Ögonfärg är omöjligt att säga, blått är iaf dominant och även om ingen av er har blå ögon så kan barnet ändå få det.
Qué? Blått är recessivt, det är bruna ögon som är dominanta.
För övrigt är en sån här tråd så sjuk - alla utländska är inte mörkhyade eller brunögda. Utländsk = vem som helst som inte är svensk, dvs 7-8 miljarder personer. Det finns ingen formel som talar om hur ett barn ser ut bara för att man har barn med en person som inte är svensk medborgare. För mig som är svart och vit är den här typen av frågor så "cringe". Välkomna ditt barn oavsett utseende.
När jag var barn var det någon slags tävling bland de svenska mammorna om vem som fick mörkast barn (med en afrikansk pappa). Vi var inte bara barn, vi var också symboler för våra mammors idéer om ras och sig själva. Såna här frågor väcker obehagliga minnen hos mig. Man fick inte liksom bara vara som man var, man skulle synas också. Hur mörk är hon, hur lockigt är håret, hur mörka är ögonen? Har en bekant som har barn med en man från Marocko och hon skriver ALLTID som hashtag på sina foton på sina barn på Facebook och Instagram #mixedkids. Som om det är det enda de är.
Det mörka är inte alltid dominant när det gäller hud- och hårfärg. Det beror helt på vilka gener ni båda har längre bak i släktträdet och vilka av de generna ni har ärvt. Med andra ord är det omöjligt att förutspå.