• Nyligensepererad

Går det hitta tillbaka till varandra eller ska jag bara gå vidare helt och hållet

Är i en knepig situation

Min sambo har gjort slut, vi är förlovade sedan nästan tre år tillbaka, det var hon som friade till mig. I början var vårat förhållande bra. Men tror inte min sambo mått jättebra i förhållandet i det sista. Mycket bråk o tjafs om ingenting. Hon har ett väldigt påfrestande arbete medans jag gick in i väggen för över ett år sedan som också ha påverkat min energi jag kan ge till henne. Jag har arbetat och pluggat hemifrån när hon ska sova efter att hon jobbat natt (i en väldigt liten bostad) med massa djur. Som vi tar hand om också. Hon har gråtit på nätterna när jag sovit berättade hon i efterhand. Då hon plötsligt gjorde slut nu. Vilket jag aldrig trodde skulle komma såhär. Bodde i vårt gemensamma boende i en vecka tills jag flyttde ut och löst att vårt gemensamma med djur och husvagn osv.

Under tiden har hon sagt att hon var vart påväg att ångra sig och komma hem igen flera gånger när hon bott i sitt familjeboende. Vi har pratat ut om vad som har gått snett. Hon har uttryckt att hon inte kan se det som att detta är slutet för det är det enda som håller ihop henne. Att det känns som om jag ska åka hem till min familj ( som bor 3 timmar bort) ett tag och sen komma igen typ. Att det är ju inte att vi aldrig mer kommer ses eller prata osv, hon vill skicka bilder på vår gemensamma hund. Hon säger även att hon kommer säkert ångra sig om några veckor och höra av sig. att hon är orolig om de blir vi igen att min familj kommer hata henne då. Och att hon är så rädd för att förlora mig och om detta är rätt val hon gjort. Hon har inte berättat för sina alla sina vänner och ville inte ändra status på Facebook så alla kunde se.

Hon säger att vi behöver andas att de varit mycket nu med allt omkring oss. Hon har försökt allt hon kan för att få det att bli bra mellan oss och tror liksom inte på att det skulle funka om vi jobbade på det nu som jag sa vi kunde göra. Jag sa att det är lättare om du bara säger att allt är 100 % slut eller att du varit otrogen. Men det kunde hon inte säga sa hon. Samtidigt kan hon inte ha kvar våra gemensamma saker i boendet för hon säger att allt kommer påminna om mig, hon har redan beställt en ny säng exempelvis. Hon sa att jag fick absolut inte ge tillbaka henne ringen hon gav mig vid förlovningen för det skulle göra så jävla ont sa hon utan gör precis vad du vill med den. Jag har sagt att hon får ta över vår gemensamma katt och så vidare att vi ska skriva över allt på henne försäkring och så, men då säger hon att jag ju ändra mig sen och vi behöver inte skriva över henne nu och så.

Jag vill att vi ska hitta tillbaka till varandra, men hon har ju gjort slut, samtidigt som hon säger allt ovan vilket gör mig totalt förvirrad.

Vet inte om jag ska gå vidare bara eller vad jag ska göra. Vi har inte pratat sedan jag flyttade därifrån för 1 dag sedan. Råd och tips tack från personer i liknande situationer. Vet inte hur jag ska solla ut allt och tolka situationen. Vill ju inte ha lite hopp om det nu är helt förgäves, då kan jag likagärna börja i tankebanor på att gå vidare helt och hållet direkt.

• Svar på tråden Går det hitta tillbaka till varandra eller ska jag bara gå vidare helt och hållet
  • Anonym (B)

Känns som att hon vill göra slut, men att du ska vänta i fall hon ångrar sig.

Jag tycker du ska ta kontroll över ditt liv, vill du göra slut på riktigt, så gör det istället för att sitta och vänta på henne. 

• Anonym (Hanna)

Jag tycker det låter som om hon egentligen INTE vill att det ska ta slut, men behöver en paus, en omställning. Att er vardagsrutin inte funkat och den enda lösningen hon ser att att bryta upp, när det egentligen snarare behövs större lägenhet och att ni har samma dygnsrytm och inte vara på varandra 24/7 när hon inte jobbar.

Så om du älskar henne, föreslå andra ändringar än en separation. Att ni är tillsammans, men tar en paus, och att ni inte ska gå tillbaka till den vardagen ni haft som inte funkat.

• Nyligensepererad

Tack för era svar, det känns som om hon inte vill att det ska ta slut men att det är enda lösningen att vi är ifrån varandra ett tag kanske. Glömde skriva att hon sagt att hon känner inte igen mig längre och hon vet inte vem hon är längre. Men hon vet inte hur det blir sen, antingen hittar vi tillbaka till varandra eller gör vi inte det. Jag tänker gå vidare för min egen skull, och när jag väl må bra höra av mig igen och träffas och se vart vi kan gå därifrån. Båda måste må bra igen tror jag.

Hon säger att hon tycker hon vänt ut och in på sig själv för att lösa det innan det kommit till uppbrott. Men för mig har det ju inte framgått. Så svårt vart man ska ställa dig känslomässigt.

• Anonym (Anonym i separation)

Hej, jag är mer eller mindre i exakt samma situation som din flickvän. Gjorde slut med min sambo sen 6 år tillbaka helt vild turkey, för sju veckor sedan. Vet inte heller om jag gjort rätt sak, känslorna pendlar konstant mellan panik och lättnad. Å ena sidan vill jag bara springa raka vägen tillbaka till honom för det känns helt orimligt att vi aldrig skulle vara med varandra igen - vi som skulle spendera livet ihop. å andra sidan säger någonting mig att det är precis det här jag innerst inne ville men dragit mig för att göra. Folk säger ?Kapa all kontakt för att inte strö salt i såren? men jag vill ju ha kvar honom i mitt liv, vet bara inte på vilket sätt och det måste ju vara på hans villkor eftersom det är jag som dumpat honom. Känner mig hemsk och vill bara ta tillbaka allt, men jag tror det bara är för att det känns bekvämt. Läste nånstans att ett uppbrott är som att försöka ta sig ur ett missbruk och att det tar minst tre månader för huvudet och kroppen att återgå till ?det normala?, så jag kommer ge det tid och hoppas att hans finns kvar om några veckor och att vi kan hitta tillbaka till varandra, oavsett om det är som partners eller som något helt annat. För just nu kan jag inte tänka mig resten av mitt liv utan honom ?

• Nyligensepererad

Hej,

Tack för ditt svar. Vet inte exakt varför du gjorde slut och vilka anledningar. Var det han som inte ville göra slut så borde han fortsatt ha tankarna på dig. Däremot tror jag man behöver rannsaka sig själv om anledningarna till det tog slut och på vilka sätt det kan bli bättre för att inte hamna där igen, seperation så att säga.

Det känns skönt att veta att även den som gör slut kan ångra sig. Har man någonstans älskar varandra tidigare men gått ned i en spiral av dåligt mående så måste det kunna väckas till liv när båda mår bra igen på skilda håll. När man reflekterad över vad man gjort fel för att undvika nästa gång. Men varför gör man slut om man älskar någon? Då måste man väl ändå tänka att man är klar med människan, det har jag svårt att förstå då min flickvän gjorde slut, men ändå nämnde alla ord hur hon var kär och älskade mig, att hon säkert ångrar sig. Inte kan se det är slut osv. Varför göra slut då. Visst hon mådde dåligt och så av olika anledningar inte bara som berodde på oss. Det kanske var ett sunt beslut jag vet inte. Jag kanske är lite inskränkt i mitt tankesätt att om man värderar någon högt skulle man aldrig sätta dem i en position där man riskerar att förlora dem, men som sagt det kanske är klyschigt.

Jag tror du gör rätt i att ge det lite tid och att när du känner dig redo inte kasta dig tillbaka men kanske ta upp en mer neutral kontakt och se vart den leder. Man är ju inte på samma plats i livet efter 3 månader som man var när man var tillsammans. Hör gärna av dig vidare om hur dina tankar går och vad som händer. :)

• Nyligensepererad
    Anonym (Anonym i separation) skrev 2021-08-25 18:10:43 följande:

Hej, jag är mer eller mindre i exakt samma situation som din flickvän. Gjorde slut med min sambo sen 6 år tillbaka helt vild turkey, för sju veckor sedan. Vet inte heller om jag gjort rätt sak, känslorna pendlar konstant mellan panik och lättnad. Å ena sidan vill jag bara springa raka vägen tillbaka till honom för det känns helt orimligt att vi aldrig skulle vara med varandra igen - vi som skulle spendera livet ihop. å andra sidan säger någonting mig att det är precis det här jag innerst inne ville men dragit mig för att göra. Folk säger ?Kapa all kontakt för att inte strö salt i såren? men jag vill ju ha kvar honom i mitt liv, vet bara inte på vilket sätt och det måste ju vara på hans villkor eftersom det är jag som dumpat honom. Känner mig hemsk och vill bara ta tillbaka allt, men jag tror det bara är för att det känns bekvämt. Läste nånstans att ett uppbrott är som att försöka ta sig ur ett missbruk och att det tar minst tre månader för huvudet och kroppen att återgå till ?det normala?, så jag kommer ge det tid och hoppas att hans finns kvar om några veckor och att vi kan hitta tillbaka till varandra, oavsett om det är som partners eller som något helt annat. För just nu kan jag inte tänka mig resten av mitt liv utan honom ?

Hur går det ?:)
  • Citronsaft

Du ska självklart ta alla dina saker, lämma ringen och löst det med djuren sen är det tack och adjö. Otroligt dåligt beteende från hennes sida.

• Nyligensepererad
    Citronsaft skrev 2021-08-28 23:01:46 följande:

Du ska självklart ta alla dina saker, lämma ringen och löst det med djuren sen är det tack och adjö. Otroligt dåligt beteende från hennes sida.

Tack för ditt svar. För varje dag som går känns det som om jag skulle lämnat ringen där och då för att göra det verkligt för henne och tydliggöra det hela. Fundera på att posta den till henne som ett statement. Pratade med hennes mamma idag och hon berättade att hon är mån om att jag har det bra och att hon mått skit sedan uppbrottet. Men jag vet inte. Är man inte lättad efter man gjort slut med någon? Vad har ni för erfarenheter. Jag har nytt boende och allt redan och sagt att jag inte vill ha kontakt och att jag hör väl av mig när jag må bra igen.
Svar på tråden Går det hitta tillbaka till varandra eller ska jag bara gå vidare helt och hållet