• Anonym (Tsts)

Umgängessabotage

Hej

Ska försöka sammanfatta lite. Pappan till min ettåring har inte varit engagerande sedan graviditetens början. Missbrukar i perioder och har flertalet gånger påpekat att han inte ville ha barnet.

Men nu när han ligger i vårdnadstvist med sina äldre barn så har han visat intresse för sonen men jag är rädd att han använder honom som en bricka i spelet så att sägs.

Så häromdagen när vi återigen hade en hetsig diskussion så skrev jag att han skulle hålla sig borta. Han svarade att jag inte ska komma och gnälla på att han är frånvarande då.

Är det umgängessabotage från min sida?

Innan dess så har jag tjatat och verkligen velat att han ska komma men han har varit här 41.5 timme på snart 15 månader

• Svar på tråden Umgängessabotage
  • Anonym (Tsts)

Vi hade inte planerat in ett umgänge.

Han har soc på sig. Lämnat urinprov varje vecka som visade sig var hans dotters som han tvingat sig till.

När han är här så är han är 30 min och tar selfies med sonen och sen drar han.

• Anonym (aaa)
    Anonym (Tsts) skrev 2021-08-24 06:54:56 följande:

Han har soc på sig. Lämnat urinprov varje vecka som visade sig var hans dotters som han tvingat sig till.

Jag tror du kan chilla lite. Gör inte en höna av en fjäder. Du skrev det du skrev, säg inget mer nu. Det är hans ansvar att vara en aktiv förälder (precis som du har ansvar för dig själv), allt hänger inte på att du skrev så där. 

Ofta i sådana här lägen får en del det att låta som om det bara är boendeförälderns ansvar allting, men att vara en aktiv förälder som visar att den faktiskt vill träffa och umgås med sitt barn är helt upp till varje förälder. 
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Tsts) skrev 2021-08-24 06:54:56 följande:

Är han så korkad så att han försöker mygla genom annan persons urin? Fy så lågt. 
  • Anonym (Tsts)
    Anonym (aaa) skrev 2021-08-24 07:20:27 följande:

Jag tror du kan chilla lite. Gör inte en höna av en fjäder. Du skrev det du skrev, säg inget mer nu. Det är hans ansvar att vara en aktiv förälder (precis som du har ansvar för dig själv), allt hänger inte på att du skrev så där. 

Ofta i sådana här lägen får en del det att låta som om det bara är boendeförälderns ansvar allting, men att vara en aktiv förälder som visar att den faktiskt vill träffa och umgås med sitt barn är helt upp till varje förälder. 

Ja jag har en tendens av att tänka katastroftankar och vill inte riskera något ska bli en nackdel för mig såklart.

Skulle pappan höra av sig och vilja träffa sonen eller fråga hur han mår så skulle jag såklart svara på det.
  • Anonym (Tsts)
    Anonym (aaa) skrev 2021-08-24 07:21:09 följande:

Är han så korkad så att han försöker mygla genom annan persons urin? Fy så lågt. 

Japp. Sin egna 5 åring :(
  • fornminne

Nej, det är inte umgängessabotage att skriva så i affekt. Det är bara sabotage om du försöker hindra honom från att träffa sonen, även när han inte är påverkad. Allt kan inte heller ligga på dig, han måste själv anstränga sig. Har du bevis för att han använt 5-åringens urin? Får Soc veta, lär det ligga honom rejält i fatet. Hur fick han tag i barnets urin förresten? Har han oövervakat umgänge, trots drogproblem?

• Anonvm
    Anonym (Tsts) skrev 2021-08-23 19:09:52 följande:

"För att göra sig skyldig till umgängessabotage krävs det ett giltigt umgängesavtal. Det går därför inte att dömas för umgängessabotage om avtalet är muntligt."

Denna text hittade jag på familjens jurist.

Umgängessabotage är inte någon form av brottsrubricering, ingen kan någonsin bli "dömd" för det.

Umgängessabotage är ett begrepp inom det sociala, där under samlas allt som har att göra med att ena föräldern på något sätt saboterar den andra förälderns umgänge med barnet.

Jag kan tillägga att inte ens ett umgängesschema som är fastställt av tingsrätten och har vunnit laga kraft kan generera någon påföljd för den som inte följer det. Du hävdar bara att du anser det finnas anledning att skydda barnet ifrån den andra föräldern av någon anledning som du hittar på, då säger till och med föräldrabalken att du som vårdnadshavare har en skyldighet att göra allt i din makt för att skydda barnet.

Men när du gjort så ett antal gånger och samtliga utredningar som följt har visat att du bara snackade skit och hittade på.... Då kommer barnets andra förälders advokat att argumentera att du aktivt och medvetet saboterat umgänget, socialen kommer göra samma bedömning och rätten kommer på deras rekommendation att då döma du förlorar vårdnaden om barnet eftersom detta beteende gör dig olämplig som vårdnadshavare.
  • Anonym (lotus)

Du får inte aktivt förhindra eller försvåra umgänget utan godtagbara skäl. I övrigt ligger det dock inte bara på dig att anstränga dig. Det räcker med att du försöker tillmötesgå den andra föräldern inom rimliga gränser. Sedan måste den andra föräldern också anstränga sig. Ett enstaka förfluget sms behöver du inte vara orolig för, det kan knappast användas mot dig i en eventuell vårdnadstvist. Som skrivits av andra: Om du ska kunna anklagas för att förhindra eller försvåra umgänge, måste det ske gång på gång att du på mycket lösa grunder försöker hindra dem från att träffas. Att förhålla sig passiv är inte sabotage. Pappan har som sagt också ett ansvar. Däremot är det bra att uppmuntra umgänge för barnets skull, om det inte finns starka skäl mot. Men som sagt, allt kan inte ligga på dig.

• Anonym (Tsts)

Tack för kloka svar. Då förstår jag lite mer :) i tisdags skrev jag att jag skrev smset i affekt för att jag var rädd och orolig. Att han är sonens pappa och det är klart att vi ska förhålls oss efter det. Men inte hört något från honom.

Jag skrev det mest för att förklara mig.

• Anonym (lotus)
    Anonym (Tsts) skrev 2021-08-27 05:54:14 följande:
    Tack för kloka svar. Då förstår jag lite mer :) i tisdags skrev jag att jag skrev smset i affekt för att jag var rädd och orolig. Att han är sonens pappa och det är klart att vi ska förhålls oss efter det. Men inte hört något från honom. Jag skrev det mest för att förklara mig.

Det låter som att du dansar väldigt mycket efter hans pipa. Undvik diskussioner med honom så gott det går. Diskutera bara sådant som rör sonen. Ha inte mer kontakt än nödvändigt. Visa tydligt att han är välkommen när det gäller sonen, men att du inte är intresserad av någon övrig relation eller kontakt. Sluta smöra för honom. Jag fattar att du gör det för pojkens skull, men du kan tyvärr inte tvinga hans pappa att engagera sig. Han får skärpa sig. Eller också inte. Mer kan du inte göra. Var glad att din son åtminstone har EN välfungerande förälder.
  • Anonym (Tsts)
    Anonym (lotus) skrev 2021-08-27 11:42:54 följande:

Det låter som att du dansar väldigt mycket efter hans pipa. Undvik diskussioner med honom så gott det går. Diskutera bara sådant som rör sonen. Ha inte mer kontakt än nödvändigt. Visa tydligt att han är välkommen när det gäller sonen, men att du inte är intresserad av någon övrig relation eller kontakt. Sluta smöra för honom. Jag fattar att du gör det för pojkens skull, men du kan tyvärr inte tvinga hans pappa att engagera sig. Han får skärpa sig. Eller också inte. Mer kan du inte göra. Var glad att din son åtminstone har EN välfungerande förälder.

Tack för att du ser det!

Jag har blivit bättre, förut så bönade jag och bad jag för att han skulle engagera sig men jag har kommit till insikt att det aldrig kommer ske, att hans större barn betyder mer och han kommer nog gå in och ur sitt missbruk fler gånger förstår jag nu. Svårt att tackla och agera rätt när det är stormigt...

Men nu får han söka kontakt om det är något
Svar på tråden Umgängessabotage