• Anonym (Ledsen)

    Misstänkt missfall, får ingen undersökning

    Hej!

    Jag behöver skriva av mig lite och kolla om någon har liknande erfarenheter.

    Jag är (eller var?) gravid i vecka 7 (6+2).

    I förrgår var jag hård i magen och satt och krystade en stund. När jag torkar mig kommer en svagt svagt rosa flytning från slidan.

    Igår när jag vaknar kommer färskt blod och jag är såklart otroligt orolig.

    Det fortsätter blöda under dagen och jag får kramper i magen, att likna med svag mensvärk. Jag har endometrios och har i vanliga fall extrema smärtor men detta var svagt molande, krampande kan man säga.

    Det blödde inte extremt på något sätt, blödde inte igenom bindorna någon gång men när jag torkade mig var det rött på pappret. Om jag inte stått upp på en stund och satte mig på toa kunde det rinna lite grann men inget överdrivet.

    Jag åkte hem från jobbet och det kom två klumpar ca 2x3 cm med några timmars mellanrum.

    Idag har blödningen avtagit något men det är fortfarande färskt rött blod och jag har ingen kramp i magen.

    Kvinnohälsan kan inte hjälpa mig om jag inte har starkare symptom som extrema blödningar eller ont i ena sidan av magen. Vänta och ta ett gravtest om två veckor, ring tillbaka om det är positivt.

    Privata klinker (landstingsknutna) är fullbokade fram till 20 september.

    Visst låter det som ett MF?

    Vad hade ni gjort i min situation? Finns det icke landstingsknutna kliniker i Östergötland med omnejd att vända sig till? Är villig att betala, att vänta två veckor känns helt omöjligt..

    För att förtydliga vill jag alltså göra ett VUL, dels för att få bekräftat att det verkligen är ett MF samt om det är det få veta att allt kommit ut eftersom smärtorna och blödningarna avtagit.

    Känner mig helt förtvivlad?

  • Svar på tråden Misstänkt missfall, får ingen undersökning
  • Anonym (Hmm...)

    Prova med Gallerian i Jönköping. Närmaste östergötland jag kan komma på.

  • Anonym (Syns det något?)

    Frågan är om det syns något än oavsett, möjligt att de ser resterna av ett embryo men gränsfall om hjärtat syns (även om det inte skulle vara missfall). Det en gynekolog kan utesluta är ett utomkvedshavandeskap och följa utvecklingen av hcg-värdet men det kan du ju även göra själv via gravtester. Har själv upplevt 4 tidiga mf (varav ett utomkveds) och bara fått åka in när jag akut fick hjälp med det sista (kraftig smärta och operation). 


    Hoppas det löser sig! 

  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (Syns det något?) skrev 2021-08-24 12:47:54 följande:

    Frågan är om det syns något än oavsett, möjligt att de ser resterna av ett embryo men gränsfall om hjärtat syns (även om det inte skulle vara missfall). Det en gynekolog kan utesluta är ett utomkvedshavandeskap och följa utvecklingen av hcg-värdet men det kan du ju även göra själv via gravtester. Har själv upplevt 4 tidiga mf (varav ett utomkveds) och bara fått åka in när jag akut fick hjälp med det sista (kraftig smärta och operation). 


    Hoppas det löser sig! 


    Ett foster syns ju tydligt v.7- såvida det finns nåt och inte tillbakabildats tex. Ts får säkerligen ingen tid förrän om tidigast flera dagar vilket gör att hon hinner in i v.8. Då syns hjärtat om det slår.
  • Anonym (F)

    Åk till gynakuten på sjukhuset i den stad du bor i.

    Det låter som ett missfall, men bäst är att göra ett vaginalt ultraljud för att se.

    Hoppas det löser sig.

Svar på tråden Misstänkt missfall, får ingen undersökning