• Anonym (Ledsen)

    Abort förra veckan

    Gjorde en abort förra veckan. Nu känner jag mig så tom, det fattas nått.

    Det känns som att läget i livet, tvingade mig till det här beslutet. Men nu helt plötsligt är det som att jag längtar efter barn.

    Hur blir jag av med den här känslan. Eller är det en normal tanke?

    Hur kände ni efter?

  • Svar på tråden Abort förra veckan
  • Anonym (Syster)

    Det är väldigt normalt. Du får påminna dig själv om att du kommer att ha en bättre grund att erbjuda ett barn längre fram i livet. Din tid kommer.

  • Anonym (Anja)

    Först och främst så är det normalt att känna så. Jag kände exakt samma.

    Du har fortfarande gravidhormoner i dig som påverkar känslorna. Tar ca 2 veckor för kroppen att bli av med dessa. Detta är kroppens sätt att ge kvinnan moderskänslor för att hon ska skydda och vara försiktig med det liv hon bär på. Naturens försvar att värna om ofödda foster. Så det är inte konstigt att du känner som du gör. Det är naturligt.

    Ge dig själv tid. Det känns tomt nu men nästa månad kanske du känner att det ändå var rätt beslut. Eller så känner du att ett barn hade varit vad du saknar i livet och då får du ställa in dig på att du vill ha en relation där ett barn finns i planen. Kanske i en snar framtid.

  • maengs

    Hej!

    Beklagar att du kände att du behövde göra abort. Det är nog för de allra flesta en jobbig upplevelse och många har tankar och känslor efter av sorg och funderingar på vad det skulle blivit av det barnet. I en bok beskriver en tjej så här: ?Det var mycket sorg och inte så mycket lättnad som jag trodde att jag skulle känna. Det var så definitivt?

    ?Det avtog gradvis. Efter en tid gick jag inte längre omkring och kände mig sorgsen hela tiden, men det kom stunder då jag tänkte på det. De kommer fortfarande.? Hon blev senare oplanerat gravid igen och valde då att behålla barnet trots att mannen inte ville.

    Om du skulle vilja ha lite samtal efter aborten så kan jag tipsa om efterenabort.se där kan man gratis få samtala om aborten ??

  • maengs

    (Ursäkta frågetecknen i texten. Det blev frågetecken istället för citationstecken och frågetecken istället för ett hjärta på slutet)

Svar på tråden Abort förra veckan