• Anonym (Ensam)

Min man bryr sig inte om att vi skiljer oss och jag har ingen att prata med..

Jag har precis sagt till min man att jag vill skiljas, men han kunde inte bry sig mindre. Fastän han inte verkar bry sig så mår ju jag skit. Problemet är, jag har absolut ingen att prata ut med. Inga vänner eller annan familjemedlem. Så måste bearbeta hela skiten själv, som med allt annat.

Ville nog bara mer få ut det än att ställa en fråga..

• Svar på tråden Min man bryr sig inte om att vi skiljer oss och jag har ingen att prata med..
  • Nutid
    Anonym (Ensam) skrev 2021-08-25 14:07:32 följande:

Jag har precis sagt till min man att jag vill skiljas, men han kunde inte bry sig mindre. Fastän han inte verkar bry sig så mår ju jag skit. Problemet är, jag har absolut ingen att prata ut med. Inga vänner eller annan familjemedlem. Så måste bearbeta hela skiten själv, som med allt annat.

Varför vill du skilja dig?
  • Anonym (L)

Försök lägga kraft på något annat än att bry dig om att han inte är ledsen. Det är ju du som vill skiljas så varför ska du bry dig om att han inte är ledsen? Du vill ju uppenbarligen inte leva med honom längre så varför ska han vara ledsen? Han vill väl inte leva med någon som inte vill leva med honom. Skulle tro att han också vill skilja sig men det blev du som tog initiativ till det. Förmodligen för att han inte orkade eller vågade.

Hade du förväntat dig att han skulle gråta och böna och be när du uttryckte att du vill skiljas? Hade du mått bättre och känt dig mer värdefull om han ville klamra sig fast?

Om du känner att du behöver prata med någon så kan du ju vända dig till en psykolog.

• Anonym (X)

Din man är ju inte den du kan älta skilsmässan och känslor kring det med.

Varför saknar du helt vänner och familj?

• Gravid99

Skickar kärlek till dig <3 Alla människor förtjänar en person som bryr sig och som ger kärlek. Ifall du saknar detta hos din man så kommer det bara vara tufft ett tag, sedan kommer det blir lättare eftersom du kan fokusera på dig själv. Svårt att ta hand om sig själv när man lever med en sådan person

• LFF

Varför mår du skit om det är du som vill skilja dig? Varför bryr du dig om hans reaktion? Eller är det just därför du vill skilja dig, för att han inte verkar bry sig om dig? 

Självklart kan du inte älta skilsmässan med den man du ska skilja dig ifrån. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (L) skrev 2021-08-25 14:19:43 följande:

Försök lägga kraft på något annat än att bry dig om att han inte är ledsen. Det är ju du som vill skiljas så varför ska du bry dig om att han inte är ledsen? Du vill ju uppenbarligen inte leva med honom längre så varför ska han vara ledsen? Han vill väl inte leva med någon som inte vill leva med honom. Skulle tro att han också vill skilja sig men det blev du som tog initiativ till det. Förmodligen för att han inte orkade eller vågade.

Hade du förväntat dig att han skulle gråta och böna och be när du uttryckte att du vill skiljas? Hade du mått bättre och känt dig mer värdefull om han ville klamra sig fast?

Om du känner att du behöver prata med någon så kan du ju vända dig till en psykolog.

Nu är inte jag TS men visst måste det kännas konstigt att avsluta ett längre förhållande och den andra menar att hen inte bryr sig. Oavsett om båda vill avsluta eller bara den ene så finns det ju alltid någon typ av känslor.

Men antagligen är det ett skydd. Att stänga av. Samt för att såra den andra "du är så obetydlig att jag inte ens bryr mig ". Vilket såklart inte är sant.

Jag är ledsen för din skull TS. Särskilt att du inte har någon att prata av dig med. Ett ideal-avslut är att man kan prata ut ordentligt, respektera varandra och i samförstånd komma överens om att avsluta. Man klarar sedan att ha en mer eller mindre vänskaplig relation. Ibland går det, men det är minst lika vanligt att det slutar med sårade känslor, ilska och ledsamhet.

Jag tycker att du ska söka samtalsstöd via vårdcentralen. Ett till alternativ är kommunen, de erbjuder familjerådgivning dit man även kan gå själv. Man behöver få prata av sig när det är tungt.

Och när du orkar så börja på en ny aktivitet. Någon rolig hobby eller kanske en kurs. Det är lättast träffa nya människor så.
  • Anonym (Sara)

Tråkigt, men det kanske indikerar att relationen varit död sedan länge? Om du behöver hjälp med att reda ut alla tankar så kan du boka enskilda samtal hos familjerådgivningen. Dom är proffs på sådant här.

• Anonym (Skönt)

Hade tyckt det var jätteskönt om jag fått den reaktionen istället.

• Anonym (Linn)
    LFF skrev 2021-08-25 15:10:29 följande:

Varför mår du skit om det är du som vill skilja dig? Varför bryr du dig om hans reaktion? Eller är det just därför du vill skilja dig, för att han inte verkar bry sig om dig? 

Varför skulle TS inte må dåligt? Det är ju en sorg i sig att avsluta, även om det är man själv som vill göra slut. Det är en sorg att förhållandet inte gick som det skulle, att man gör slut och går skilda vägar.

Vi vet ju inte alls vad som ligger bakom. Kanske är det så att TS kämpat som ett djur för förhållandet medan partnern knappt brytt sig. Då är det jobbigt att inse att man måste ge upp, att den andre inte bryr sig om en som man bryr sig för denne.
  • Anonym (Syster)

Han bryr sig säkert men du måste acceptera att han inte är känslomässigt tillgänglig för dig, vilket säkert också är en av orsakerna till att du vill skiljas.

Jag funderar på om du skulle kontakta kommunen. De har ju folk som sysslar med familjeterapi, och även om du kommer ensam (fråga honom inte ens!) så tror jag de kan hjälpa dig.

Det finns också sånt som jourhavande medmänniska och jourhavande präst.

Och det finns sådana här anonyma forum så klart :)

• Anonym (Kram)

Kram!!

Det är jobbigt att ta steget och klart det kommer massa tankar som man behöver ventilera med någon.

Kanske du ska passa på och söka efter någon ny vän som gått igenom samma sak, kanske det finns någon på digt jobb som du kan försöka prata med? Annars är go friendly är en app för kvinnor som söker nya vänner.

• Anonym (aa)

Jag tycker det är fullkomligt normalt att den andre parten inte vill prata så mycket om det med den som vill skilja sig. Du behöver säkert få prata, ja, men du får hitta någon annan att göra det med. 

Mitt ex, när vi skulle skilja oss, bombade mig med långa mail. I början svarade jag men de sista öppnade jag inte ens. Det blev för jobbigt för mig att försöka hantera både mina och hans tankar. 

• Anonym (L)
    Anonym (Linn) skrev 2021-08-25 15:22:12 följande:

Nu är inte jag TS men visst måste det kännas konstigt att avsluta ett längre förhållande och den andra menar att hen inte bryr sig. Oavsett om båda vill avsluta eller bara den ene så finns det ju alltid någon typ av känslor.

Men antagligen är det ett skydd. Att stänga av. Samt för att såra den andra "du är så obetydlig att jag inte ens bryr mig ". Vilket såklart inte är sant.

Jag är ledsen för din skull TS. Särskilt att du inte har någon att prata av dig med. Ett ideal-avslut är att man kan prata ut ordentligt, respektera varandra och i samförstånd komma överens om att avsluta. Man klarar sedan att ha en mer eller mindre vänskaplig relation. Ibland går det, men det är minst lika vanligt att det slutar med sårade känslor, ilska och ledsamhet.

Jag tycker att du ska söka samtalsstöd via vårdcentralen. Ett till alternativ är kommunen, de erbjuder familjerådgivning dit man även kan gå själv. Man behöver få prata av sig när det är tungt.

Och när du orkar så börja på en ny aktivitet. Någon rolig hobby eller kanske en kurs. Det är lättast träffa nya människor så.

Vi vet inte hur de har det och varför ts vill skiljas men oavsett vad så vill hon tydligen inte leva med den här mannen längre. Att han inte bryr sig indikerar att han också vill skiljas. Det är ju trots allt ts som har tagit intiativ till att skiljas och då blir det lite märkligt om hon ska bry sig om hans reaktion, för det spelar ju inte någon roll i slutändan. Det är väl bara bra om han också vill skilja sig och inte tar för hårt på det.

Det kan ju dock vara så att han bryr sig, bara att han inte vill prata med ts om det, vilket är fullt förståeligt. Det är ju trots allt ts som lämnar honom så älta skilsmässan får hon göra med någon annan.
  • Anonym (K)
    LFF skrev 2021-08-25 15:10:29 följande:

Men det är väl självklart att man kan må väldigt dåligt av att skilja sig från någon man levt med länge! Speciellt om det är barn inblandade. Usch vilken ångest.Vilken konstig sak att fråga.
  • Anonym (Ensam)

Ja jag vet att jag inte är perfekt att jag har gjort mycket fel men han har inte visat att han bryr sig om mig och det är väl därför man gjort det... Jag älskar honom och därför bryr jag mig om hans reaktion. Enligt honom är det mirakel att han ens orkat leva med mig, att ingen annan hade gjort det..

• Anonym (man)
    Anonym (Ensam) skrev 2021-08-25 18:08:02 följande:

Ja jag vet att jag inte är perfekt att jag har gjort mycket fel men han har inte visat att han bryr sig om mig och det är väl därför man gjort det... Jag älskar honom och därför bryr jag mig om hans reaktion. Enligt honom är det mirakel att han ens orkat leva med mig, att ingen annan hade gjort det..

Du har ju fått hans reaktion. Han bryr sig inte. 
  • Anonym (Hur?)

Men vad sa han? Och du skriver att du nyss sagt det? pratar vi om 1 timme sedan? Hur sa du det? Var det i affekt och reaktivt? Bråkade ni? Har du sagt detta flera gånger?

Vi kan såklart inte säga så mkt eftersom vi inte känner honom. Men jag tror det är värt att reflektera lite. Ja det är möjligt att han som du säger inte bryr sig? men om du inte varit lycklig så har ju han inte heller varit det. Han kanske är lättad?

Men att han verkligen inte bryr sig förstår jag inte helt varför du tänker.
  • Anonym (Lea)

Beklagar! Ledsen för din skull. Men om han inte reagerar är det helt rätt beslut.

• LFF
    Anonym (Ensam) skrev 2021-08-25 18:08:02 följande:

Då förstår jag varför du mår dåligt. Du vill egentligen inte skiljas men er relation är inte bra. Han är en feg skit som velat skiljas men inte vara "the bad guy" så han har bara väntat på att du ska tröttna.

Du kommer att må bättre utan honom men det kommer att ta lite tid. Först och främst måste du få ett eget boende, där du inte har honom inpå dig. Sen säger jag som andra i tråden att du ska kontakta vården för en samtalskontakt som du kan prata med om detta och hur er relation varit.

<3
Svar på tråden Min man bryr sig inte om att vi skiljer oss och jag har ingen att prata med..