• Anonym (Ts)

Hur länge mådde ni illa?

Väntar tredje barnet och är i vecka 16 (15+6) nu och mår fortfarande illa.. har gjort det sen vecka 6 ungefär.

Mest på kvällen och efter jag har ätit , så har det varit hela graviditeten och även när jag väntade yngsta.. Minns inte exakt när illlamåendet gick över helt då men tror det var lite senare..

Har precis fått cerklage (=ungefär att man syr ihop öppningen till livmodern för att undvika sena missfall eller att man föder för tidigt) och vill helst undvika att kräkas för det blir tryck på cerklaget då (tänker jag)..

Har lergigan och lergigan comp men vill helst inte ta dom hela tiden och ibland hjälper det inte heller..

Ni som har mått illa under graviditeten , när slutade det? Vet att det är olika för alla men lite nyfiken på vad som är vanligast.. Skulle vara skönt att slippa det snart.

• Svar på tråden Hur länge mådde ni illa?
  • nernu

Varför vill du inte ta lergigan?

Jag mådde illa till efter vecka 20 ungefär. Enligt min barnmorska är det vanligt.

• Astriidlind

Första barnet ca v.17?18

Andra barnet nästan hela graviditeten tyvärr.

• Anonym (Ts)
    nernu skrev 2021-08-26 22:43:34 följande:

Varför vill du inte ta lergigan?

Jag mådde illa till efter vecka 20 ungefär. Enligt min barnmorska är det vanligt.

Jo alltså jag tar det, brukar alltid ta när jag ska sova nästan och lergigan comp ibland på dagen men blir faktiskt trött av dom också även om det är koffein i. Så tar inte det varje dag, bara då och då.

Fast det hjälper inte alltid heller , ofta mår jag illa ändå.

Det var nog nått sånt med min yngsta också om jag minns rätt ..tror det slutade tidigare med äldsta men då mådde jag inte lika illa i början heller.
  • Anonym (Ts)
    Astriidlind skrev 2021-08-26 22:43:44 följande:

Första barnet ca v.17?18

Andra barnet nästan hela graviditeten tyvärr.

Tack för svaret!

Vad jobbigt .. tror det slutade runt vecka 20 med yngsta , hoppas på lite tidigare den här gången.
  • Anonym (Jag)

Första barnet v.9-25. Andra barnet v.7-27. Det är ju dock väldigt ovanligt så vi får hoppas och tro det slutar tidigare för dig.

• Anonym (ABC)

Ja det var väl någon gång på BB som illamåendet försvann. Blev bättre efter vecka 20, då började jag kräkas bara några gånger om dagen. 

• nernu
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-26 22:46:24 följande:

Jo alltså jag tar det, brukar alltid ta när jag ska sova nästan och lergigan comp ibland på dagen men blir faktiskt trött av dom också även om det är koffein i. Så tar inte det varje dag, bara då och då.

Fast det hjälper inte alltid heller , ofta mår jag illa ändå.

Det var nog nått sånt med min yngsta också om jag minns rätt ..tror det slutade tidigare med äldsta men då mådde jag inte lika illa i början heller.

Tar du b-vitamin regelbundet? Gör du inte det så skulle jag prova att ta bäde b-vitamin och lergigan comp. Just regelbundenheten kan göra skillnad. Jag upplever sämre effekt när jag tar en tablett då och då.
  • Anonym (Ts)
    nernu skrev 2021-08-27 22:59:13 följande:

Tar du b-vitamin regelbundet? Gör du inte det så skulle jag prova att ta bäde b-vitamin och lergigan comp. Just regelbundenheten kan göra skillnad. Jag upplever sämre effekt när jag tar en tablett då och då.

Tack för svaret! Nej tar bara Mitt Val Kvinna och järntabletter just nu men kanske borde börja ta B-vitamin också?
  • nernu
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-28 19:14:08 följande:

Tack för svaret! Nej tar bara Mitt Val Kvinna och järntabletter just nu men kanske borde börja ta B-vitamin också?

Det är receptfritt. Pyridoxin heter det. Men ring gärna din bm och säg att du vill ta det. Det har gjorts studier på att det ger effekt. Tror dock att alla inte har hunnit hoppa på det tåget än.
  • Anonym (Gigi)

Första barnet mådde jag illa precis i början. Andra barnet hela graviditeten.

Svar på tråden Hur länge mådde ni illa?