• Sat 28 Aug 2021 07:59
    1754 visningar
    4 svar
    4
    1754

    Utseendefixerad

    Jag har stora issues med mitt eget utseende. Jag håller på med det varje dag och lägger enormt mycket tid och tankar på det.

    , obs! Jag är 35 år och tvåbarnsmamma.

    När jag lägger ut en bild på instagram eller Facebook så tycker jag att jag är fin på bilen men det blir samma visa varje gång, jag får panik efter ett tag när jag tittar på bilden och tycker jag är groteskt ful! Jag gör samma misstag varje gång! Jag får riktig ångest att jag lagt ut den,

    Känner någon igen sig i detta????

    Jag har lagt ner så mkt tid på mitt utseende att jag längre inte har någon uppfattning om hur jag ser ut så jag svajar mellan fin och groteskt fin sååå många gånger.

  • Svar på tråden Utseendefixerad
  • Sat 28 Aug 2021 09:41
    #1
    Piga1116 skrev 2021-08-28 07:59:46 följande:

    Jag har stora issues med mitt eget utseende. Jag håller på med det varje dag och lägger enormt mycket tid och tankar på det.

    , obs! Jag är 35 år och tvåbarnsmamma.

    När jag lägger ut en bild på instagram eller Facebook så tycker jag att jag är fin på bilen men det blir samma visa varje gång, jag får panik efter ett tag när jag tittar på bilden och tycker jag är groteskt ful! Jag gör samma misstag varje gång! Jag får riktig ångest att jag lagt ut den,

    Känner någon igen sig i detta????

    Jag har lagt ner så mkt tid på mitt utseende att jag längre inte har någon uppfattning om hur jag ser ut så jag svajar mellan fin och groteskt fin sååå många gånger.


    Detta är inget man kan få hjälp med över ett forum, skulle jag tro. Låter mer som om du behöver någon person att prata med. Har du pratat med en psykolog tidigare?

    Dina närstående kan också vara ett bra stöd så gott det går.

    Du får jättegärna skriva här också, det var inte så att jag menade att du inte får det. Jag syftade mer på att detta låter som om du behöver en psykolog att prata med.


    Hur var det under tonåren, där man kanske börjar intressera sig för kärlek. Vart du alltid utanför eller kände att dina tjejvänner fick all uppmärksamhet och/eller att dessa verkade alltid ha de ''bästa'' kläderna i kombination med ''bästa'' sättet att sminka sig, fixa håret m.m.

    Ibland kan det kännas skönt, skulle jag tro, om man förstod själv varför man är så som man är. Ett exempel att man kanske blivit en ångestfylld person för sitt utseende, för att man varit med om något jobbigt.

  • Sat 28 Aug 2021 11:01
    #2

    Ja om jag börjar fundera? i högstadiet hade mina kompisar killar men inte jag. Under tonåren blev jag sjuk och förändrades mycket i utseende pga mina mediciner, jag gömde mig och skämdes.

    I 20 års åldern började jag umgås med en tjej jag såg mycket upp till, hon var väldigt fin och hade mycket pojkvänner. Jag fick vara med i ?gänget? men ingen kille var intresserad av mig mer än sex minns jag.

    Jag provade dejta andra men valdes alltid bort för en annan tjej varpå jag minns hur jag då började kopiera hur de här tjejerna var och försökte efterlikna dem.

    Min kille som jag har idag är väldigt attraktiv och jag har därför känt mig som ett skämt bredvid honom. Jag håller på med samma beteende som när jag var ung, jag letar upp de som jag tycker är absolut mest attraktiva och jämför mig med, gud ju mer jag skriver ju sjukare tycker jag att detta låter..

    jag är extremt behov av bekräftelse och kan inte ta NÅGON form av kritik ????

  • Sat 28 Aug 2021 13:11
    #3
    Piga1116 skrev 2021-08-28 11:01:48 följande:

    Ja om jag börjar fundera? i högstadiet hade mina kompisar killar men inte jag. Under tonåren blev jag sjuk och förändrades mycket i utseende pga mina mediciner, jag gömde mig och skämdes.

    I 20 års åldern började jag umgås med en tjej jag såg mycket upp till, hon var väldigt fin och hade mycket pojkvänner. Jag fick vara med i ?gänget? men ingen kille var intresserad av mig mer än sex minns jag.

    Jag provade dejta andra men valdes alltid bort för en annan tjej varpå jag minns hur jag då började kopiera hur de här tjejerna var och försökte efterlikna dem.

    Min kille som jag har idag är väldigt attraktiv och jag har därför känt mig som ett skämt bredvid honom. Jag håller på med samma beteende som när jag var ung, jag letar upp de som jag tycker är absolut mest attraktiva och jämför mig med, gud ju mer jag skriver ju sjukare tycker jag att detta låter..

    jag är extremt behov av bekräftelse och kan inte ta NÅGON form av kritik ????


    Du är inte sjuk, det skulle i alla fall inte jag kalla det. Utan det är exakt så som jag misstänkte att det rör sig om. Du har upplevt utanförskap, du har blivit bort prioriterat för att ''någon annan kommit bättre''. Du kanske till och med bär på en rädsla att när som helst kommer din nuvarande försvinna i armarna på någon annan.

    Hur känner du dig inför att träffa en helt ny tjejkompis och så får hon komma på middag eller att hon bjuder hela familjen hem till henne och då skakar hon hand med din kille, alltså träffar honom första gången. Kan du tänka dig i den scenarier och tror du att du skulle känna dig rädd för att din kille skulle försvinna tillsammans med henne. Att hon på något vis ''snor'' honom ifrån dig.

    Eller att din nuvarande bara får en ny kvinnlig kollega. Hur känns det? Får du några känslor av att din kille kommer att bli ''förälskad'' i någon annan. För att du hela tiden tänker att du i själva verket inte duger till.

    Jag tycker det är bra att du skriver av dig. Det blir ju ändå en positiv känsla. Du inser att du har problem och det bästa är att man kan medge att man har problematik och sedan söker du hjälp. Men jag skulle inte kalla det för sjukdom. Du har nog bara självkänsla/självförtroende att jobba med.


     


    Det är oerhört tråkigt att det vart så som det vart under din unga år, speciellt i en tid där man upptäckt kärleken. D.v.s man har märkt vilken läggning man har, man har upptäckt killar/tjejer på det andra spännande sättet + att man har massa hormoner som gör att man blir extra känslig. Dessutom är världen fortfarande helt nytt för en. Man är så sårbar, som man kan bli. Så jag tycker det är synd att det vart så som det vart.

    Men det betyder inte att du kan komma ut ur det mörka hålet.

    Dessutom tror jag att du kan ta det hela som en positivt erfarenhet, när du har fått bra hjälp och mår bra igen.

  • Sat 28 Aug 2021 21:16
    #4

    Wow. Jag blir nästan lite skraj vad du ?gissar rätt? ???? JA JA och JA vi har haft exakt detta problemet, jag har skällt ut min sambo gör att vara intresserad av en tjej som vi känner ( min sambo är väldigt bra med hennes kille) å de har kommit hit på middag många gånger, jag blänger på min sambo hela tiden tittar varje liten cm hon rör sig och kontrollerar hur han tittar på henne ???? jag har anklagat honom att tycka hon är bättre och finare än mig. Jag har avbokat flera träffar med den familjen för att jag inte vill att de ska ses.

    Wow? jag vet verkligen inte hur jag ska jobba med det här

Svar på tråden Utseendefixerad