• sällskapssjuk

Låta barnen bo hos sin pappa på heltid?

Som rubriken så funderar jag på att låta barnen bo hos sin pappa på heltid. Och bli varannan helg mamma.

Situationen ser ut som så att vi bor nu 2 barn (12 och 9 år gamla) i en lägenhet på 33 kvm

Barnen delar ett rum på ca 5 kvm och jag sover på en bäddsoffa.

Jag har letat en större lägenhet i 5 år nu men jag har inte pengarna till det i vår kommun.

Flyttar jag måste barnen byta skola då barnens pappa bor i grannkommunen och vi då inte har rätt till skolplatser här längre.

Hos sin pappa har dom varsitt rum, problemet är att han tar typ 0 ansvar för barnen, det är jag som tar alla utvecklingssamtal, läkarbesök, luciauppträdanden, matcher och träningar osv.

Det krossar mitt hjärta att ens tänka i dom här banorna men ju äldre barnen blir desto mer privatliv vill dom ju ha.

Barnen har inte sagt något men jag tror att dom inte vill säga något för som vet att jag letar men inte har råd.

Är det någon som låtit sina barn flytta till den andra föräldern pga boendesituation?

Är jag självisk som vill ha kvar som hos mig?

Känns som hela världen kommer gå under utan dom?

• Svar på tråden Låta barnen bo hos sin pappa på heltid?
  • Anonym (Olagligt)
    sällskapssjuk skrev 2021-08-29 15:04:45 följande:

Kan vara så att det är jag som tycker att dom ?borde vilja flytta?

Barnen vill verkligen ha sina egna rum men dom skulle aldrig någonsin vilja välja mellan mamma och pappa.

Jag är medveten om att dom ska vara skrivna där dom bor, det är inte en optimal lösning men ibland kanske man får tumma på vissa saker för barnens skull, jag bor ju kvar och betalar skatt.

Oavsett så är det ett lagbrott
  • Anonym (Olagligt)

Är det du kanske som saknar privatliv?

Jag har son 18 på heltid i min trea och jag saknar absolut ett privatliv. Ändå har vi olika rum...

Så less på att aldrig vara ensam och kunna ha ett sexliv hemma.

• Anonym (??)

Om du skriver att "pappan tar typ 0 ansvar" - hur kan du då ens överväga att barnen ska bo där nästan all tid? Alla skoldagar fixa allt med gympapåsar osv? 

• Anonym (Uu)

Om barnen bor hos sin pappa kommer han förmodligen börja ta ansvar, även om det inte sker över en natt. Det är vad jag tror.

• Anonym (Lomma?)
    sällskapssjuk skrev 2021-08-29 15:08:39 följande:
    Jag har en ganska bra inkomst, därav inget bostadsbidrag och soc.

Kommunen har inga hyresrätter utan allt är privatägt eller bostadsrätter så man kan inte få så mycket hjälp där heller.

Problemet är väl att den här lägenheten var tänkt första året efter skilsmässan men ensamstående med barn så får man inte låna så mycket och 5 år senare är vi kvar.

Känns som 10 år fram i tiden då jag har sparat ihop tillräckligt för en normalstor lägenhet
    Vad är det för värdelös kommun som inte har hyresrätter?

Finns inga privatvärdar ens?

Hur mycket belånad är lägenheten? Nog 17 borde du väl kunna låna till att åtminstone köpa en tvåa? Eller sälja och köpa större längre från havet/centrum eller vad det nu är som gör denna lgh attraktiv?

Det är inte hela världen att byta skola faktiskt. För mig var det en dröm att byta skola eftersom jag kunde göra en nystart och inte bli bedömd för vem jag varit från lekis och fram till sexan.
  • Anonym (Lomma?)
    Anonym (??) skrev 2021-08-29 15:31:26 följande:

Om du skriver att "pappan tar typ 0 ansvar" - hur kan du då ens överväga att barnen ska bo där nästan all tid? Alla skoldagar fixa allt med gympapåsar osv? 

Fast den enda som eventuellt kan behöva hjälp med gympapåsen är väl 9-åringen och det lär man sig fort.
    Speciellt som ts skriver att barnen tränar, då vet man vad som behövs. Kom ihåg-lista funkar annars!
  • Drottningen1970

Du tror alltså att det är bättre att flytta heltid till en pappa som inte bryr sig eller tar ansvar än att behöva byta skola?

Rubbade prioriteringar?

• Anonym (?)
    sällskapssjuk skrev 2021-08-29 15:08:39 följande:

Jag har en ganska bra inkomst, därav inget bostadsbidrag och soc.

Kommunen har inga hyresrätter utan allt är privatägt eller bostadsrätter så man kan inte få så mycket hjälp där heller.

Problemet är väl att den här lägenheten var tänkt första året efter skilsmässan men ensamstående med barn så får man inte låna så mycket och 5 år senare är vi kvar.

Känns som 10 år fram i tiden då jag har sparat ihop tillräckligt för en normalstor lägenhet

Ok, men om barnen bor vv borde du ju ha massor med tid för att ta ett extrajobb? Om det alltså är din ekonomi som är problemet?

Att släppa barnen i en så känslig ålder och dessutom till en pappa som inte tar ansvar låter helt vansinnigt.
  • Anonym (Xia)

Det låter som du tröttnat.
    Hur kan det annars någonsin vara ett alternativ att föräldern som inte tar ansvar har dem på heltid?

• Anonym (M)
    Anonym (Lomma?) skrev 2021-08-29 16:56:54 följande:

Fast den enda som eventuellt kan behöva hjälp med gympapåsen är väl 9-åringen och det lär man sig fort.

Speciellt som ts skriver att barnen tränar, då vet man vad som behövs. Kom ihåg-lista funkar annars!

Fast utvecklingssamtal, läkarbesök, luciauppträdanden, matcher och träningar osv som var vad ts själv nämnde har ju även 9åringar och 12åringar behov av. Hon skrev dessutom att han tar "typ 0 ansvar", så stämmer det låter det lite märkligt att tänka att det bästa är att de bor heltid hos honom. Det verkar ju inte bara ha dla om att packa gympapåsar.
  • Anonym (Lomma?)
    Anonym (M) skrev 2021-08-30 14:02:56 följande:
    Fast utvecklingssamtal, läkarbesök, luciauppträdanden, matcher och träningar osv som var vad ts själv nämnde har ju även 9åringar och 12åringar behov av. Hon skrev dessutom att han tar "typ 0 ansvar", så stämmer det låter det lite märkligt att tänka att det bästa är att de bor heltid hos honom. Det verkar ju inte bara ha dla om att packa gympapåsar.
    Det har du rätt i. Tolkade rätt bokstavligt, eller jag inkluderade liknande saker. Men som du säger är det så mycket mer som kräver betydligt mer engagemang.
  • Anonym (du är viktigare)

Dina barn är lika gamla som mina, och jag försöker sätta mig in i din situation. Spontant känner jag att det är viktigare för barnen att ha kvar dig än att ha kvar exakt samma skola. Fundera över möjligheten att flytta dit där pappan bor och att ni fixar ny skola där.

• Anonym (Lomma?)
    Anonym (Xia) skrev 2021-08-30 13:51:36 följande:

Det låter som du tröttnat.
    Hur kan det annars någonsin vara ett alternativ att föräldern som inte tar ansvar har dem på heltid?

För att man bor på 33 kvadrat?
    Mindre än de flesta ensamma över 25 bor på, utom möjligtvis i Sthlms innerstad. 

Personligen skulle jag aldrig byta min 2a i förort för att få en pytteliten etta i innerstan. Och jag bor ensam.
    Förstår ts och barnens frustration över att bo så trångt och ts oro över att barnen skulle må bättre av lite större.

Barnen bor två i en liten skrubb på 5 kvm(!). Där kan ju endast få plats 2 supersmala sängar som står ihop eller en delad större och möjligtvis ett litet skrivbord vid fotändan av sängen.

Det kanske var lite överdrivet att säga att han tar 0 ansvar? Har han barnen på heltid så kanske han ändrar sig?

Vill barnen flytta för att få större så går det nog att göra ett försök.
  • Anonym (Lomma?)

Fast bäst vore det om ts flyttade till pappans kommun eller annan grannkommun.

Byta skola är verkligen inte det värsta som kan hända! Det kan bli bättre tom.

Kompisarna finns ju ändå kvar nära som barnen kan åka buss till.

• Anonym (Ingen skyldighet)

Men är det inte så att kummunen inte har skyldighet att tillhandahålla skolplats om man inte bor i kommunen, men de får låta elever från andra kommuner gå i skolan.

Har du frågat och fått svar på att de måste byta skola om du flyttar? Här har elever fått gå kvar i sin gamla skola när föräldar har separerat och inte haft råd att bo kvar i kommuen. Det har alltså inte endast handlat om att gå klart terminen utan även efterföljande terminer har de gått kvar.

Jag tror inte att jag hade prioriterat som du TS. Jag skulle inte vilja att mina barn (lika gamla som dina) bodde heltid hos pappan om man var så oengagerad. Hur skulle det bli med vanliga vardagsomsorgen, läxläsningen, aktiviteter, vanliga intresserade samtal osv. Jag hade mest troligt letat boende där vi alla tre fått utrymmet de behöver och sökt skola där.  Har barnen kvar sina aktiviteter kommer de kunna ha kompisarna där om de har svårt att hålla kontakten pga skolbytet.

Svar på tråden Låta barnen bo hos sin pappa på heltid?