• melissy

    Fler unga mammor?

    Hej alla!

    Jag fick för ett tag sen reda på att jag är gravid med mitt första barn, trots att jag ätit p-piller under flera månaders tid. Jag är 17 år och har bestämt mig för att behålla barnet som lyckligtvis är efterlängtat av både familj och pojkvän, och inte minst av mig. Eftersom jag ätit p-piller vet jag inte när jag hade ägglossning, och därmed inte exakt hur långt gången jag är. Jag gjorde mitt första ultraljud häromdagen och hon trodde på ungefär 5 veckor. Man kunde se både hinnsäck och foster. Det är dock väldigt tidigt än, så jag ska göra ultraljud när jag går in i ca vecka 8 för att få en bättre bild, i samband med inskrivning hos barnmorska. Förmodligen kommer barnet då i sen april/ tidig maj:)

    Jag undrar nu om det finns andra unga gravida därute som skulle vilja följas åt. Hur tänker ni kring att behålla/ göra abort (om ni inte redan har bestämt er), kring ekonomi, boende, utbildning, allt det sociala o.s.v.? Även andra och äldre mammor är såklart välkomna att skriva i tråden. Pepp och tips tas emot med glädje! 

    Är otroligt lycklig över denna graviditet och hoppas att allt kommer att gå bra<3

  • Svar på tråden Fler unga mammor?
  • Anonym (H)
    melissy skrev 2021-08-31 20:09:28 följande:

    Hej alla!

    Jag fick för ett tag sen reda på att jag är gravid med mitt första barn, trots att jag ätit p-piller under flera månaders tid. Jag är 17 år och har bestämt mig för att behålla barnet som lyckligtvis är efterlängtat av både familj och pojkvän, och inte minst av mig. Eftersom jag ätit p-piller vet jag inte när jag hade ägglossning, och därmed inte exakt hur långt gången jag är. Jag gjorde mitt första ultraljud häromdagen och hon trodde på ungefär 5 veckor. Man kunde se både hinnsäck och foster. Det är dock väldigt tidigt än, så jag ska göra ultraljud när jag går in i ca vecka 8 för att få en bättre bild, i samband med inskrivning hos barnmorska. Förmodligen kommer barnet då i sen april/ tidig maj:)

    Jag undrar nu om det finns andra unga gravida därute som skulle vilja följas åt. Hur tänker ni kring att behålla/ göra abort (om ni inte redan har bestämt er), kring ekonomi, boende, utbildning, allt det sociala o.s.v.? Även andra och äldre mammor är såklart välkomna att skriva i tråden. Pepp och tips tas emot med glädje! 

    Är otroligt lycklig över denna graviditet och hoppas att allt kommer att gå bra<3


    Grattis! Det kommer gå så bra för dig och vilken fin familj som står bakom <3

    Förlåt om jag frågar men hur kom det sig att du blev gravid trots p-piller? Och vilka har du haft? Jag har precis börjat själv med p-piller och mitt mål är inte att bli gravid så blev lite nojig när jag fick läsa detta.

    Kram.
  • melissy
    Anonym (H) skrev 2021-08-31 20:15:09 följande:
    Grattis! Det kommer gå så bra för dig och vilken fin familj som står bakom <3

    Förlåt om jag frågar men hur kom det sig att du blev gravid trots p-piller? Och vilka har du haft? Jag har precis börjat själv med p-piller och mitt mål är inte att bli gravid så blev lite nojig när jag fick läsa detta.

    Kram.
    Tack så jättemycket<3

    Jag började själv med p-piller just i syfte att INTE bli gravid, så jag har faktiskt ingen aning hur det hände! Jag är noggrann med att ta dem exakt samma tid på dygnet till och med, och det ska man inte behöva göra. Jag åt Dizmine 28 i ungefär 5 månader. 

    Däremot är ju inget preventivmedel 100% säkert, så jag skulle väl säga att du får kombinera med ex. kondom om du vill vara så säker som möjligt (att bli gravid trots p-piller är såklart dock extremt ovanligt). Kram!
  • Louise1991

    Stort grattis! Och njut av att ha en familj som stöttar, det är guld.

    Jag var med ung när jag fick min första son ( nu 7,5 år senare har jag precis fött min andra

    Son.

    När jag blev gravid som ung hade jag med en fin familj bakom mig som kunde

    Stötta och ställa upp när de behövdes så att jag tx kunde utbilda mig. De var mitt skyddsnät

    Och är evigt tacksam för allihopa !

    Hade de inte så stabilt då och det är ju inte så konstigt då man knappt hunnit börja leva

    Kändes det som men allt löste sig bra.

    Tänk på att chocken med hur mycket jobb de är med ett litet barn kan sätta

    Relationen på prov ordentligt. Prata ut om era känslor och tankar inför det nya livet :)

  • Anonym (Anonym)

    Hej!! Jag har precis fyllt 18 och tror jag är gravid. Återkommer om några dagar när jag vet säkert! :)

  • Anonym (Anonym)

    Hej!! Jag har precis fyllt 18 och tror jag är gravid. Återkommer om några dagar när jag vet säkert! :)

Svar på tråden Fler unga mammor?