• folkärfolk

Chefen gav ut mitt telefonnummer

Vet egentligen inte vad jag vill ha ut av det här inlägget förutom att bara skriva av mig...

Min chef gav ut både mitt privata och arbetstelefonnummer efter en helg tillsammans med sina vänner. Enligt honom blev det alldeles för mycket alkohol och på den vägen är det.

Vaknade en söndag för några veckor sedan med typ 14 meddelanden från ett nummer jag inte kände till. Några av hans vänner, som hämtat honom efter jobbet för att åka på någon sorts resa, hade sett mig. En av dem hade jag träffat sedan innan och kallpratat lite med eftersom han dykt upp på kontoret medan jag och min chef satt vid samma dator för att försöka fixa något problem. En kombination av att jag hade varit trevlig till den ena vännen och tydligen sett bra ut (vem fan ser bra ut när de jobbar?!) triggade igång någon sorts konversation som satte ekorrhjulet i rullning.

Men det var en annan som skrev en novell av sms. Allt från en presentation till hur snygg jag var, till "varför svarar du inte", och sedan till att jag borde fatta att han bara vill bjuda ut mig. En del självömkan också. Svarade kl. 8 på söndagen att jag förstod att det hade blivit en del alkohol och att det kändes opassande att han hört av sig, dessutom är jag inte intresserad. Tack men nej tack, hejdå.

Det slutade inte där. Han fortsatte skriva en del meddelanden på söndagen som jag inte svarade på, utan jag blockade hans nummer efter ett sista. "Jag är INTE intresserad av att träffa dig. Jag är ledsen att Chefen har fått dig att tro det. Jag vill inte att du skriver mer till mig."

Måndagen så kommer jag till jobbet och då är arbetstelefonen helt full av olästa sms från både han som skrivit under helgen och även den kompisen som jag hade kallpratat med någon månad innan. Höll på att gå i taket när kompis #2 presenterade sig och frågade om jag ville ta en kaffe någon gång. Svarade direkt "Nej, tack. Jag är inte intresserad." Tack gode gud tog han det bra.

Men detta har resulterat i att min chef har fått en rejäl utskällning från sin chef (och mig), HR har varit inblandade, och jag har fått byta nummer både till arbetet och till ett hemligt privat. Ett rent helvete, att få släkten och vänner att fatta att mitt nummer har ändrats är en droppe i havet i jämförelse att få alla kontakter via jobbet att fatta att jag har ett nytt nummer. Varje mail jag skickat de senaste veckorna har haft texten "OBS, nytt telefonnummer". Men det har i alla fall löst sig.

Tills idag när sms-mannen kom in på kontoret och var helt bedrövad över att jag slutat svara, han hade till och med ringt min chef (som i det här fallet var på möte i en annan stad). Den här mannen är nästan 20 år äldre än mig, som tur är har han inte mitt nya nummer.
    Det slutade med att min kollega, som ser ut som en björn på 2 meter, fick kasta ut min chefs kompis som hängde i dörröppningen till mitt och min kollegas arbetsrum. Jag har aldrig sett min kollega så arg.

Så nu kör vi ett varv med HR igen. Suck.

Chefen är såklart helt chockad och extremt skamsen över att det här har hänt. Han har bett om ursäkt flera gånger om och håller på att hjälpa till att ställa allt till rätta, bl.a. genom att inte ha mitt privata nummer i telefonen, har haft ett långt högljutt telefonsamtal o.s.v.

Hela byggnaden vet också om att jag har fått "en man på halsen", eftersom ryktet går. Snälla, jag vill kräkas, men som tur är vet de att de inte ska släppa in sms-mannen så jag hoppas på att jag aldrig behöver se honom igen.

Så nu har jag i alla fall fått skriva av mig. Tack och hej leverpastej.

• Svar på tråden Chefen gav ut mitt telefonnummer
  • Anonym (Mannen)

Vilken historia , vilka dårar det finns

Jag hade gett din chef sparken utan att tveka

• Anonym (sms-mannen)

Ja vad säger man? Folk är verkligen efterblivna.

• Mantrasina

Men herregud. Är det så, så skulle jag polisanmäla. Eller åtminstone säga till chefen att du kommer att polisanmäla personen som fortsätter att försöka kontakta dig. Det borde skrämma personen till att låta dig vara. Chefen borde verkligen skämmas!!

• Anonym (F)

Men herregud vilken story. Och idiot till chef. Han fattar åtminstone nu att han gjort fel, det är ju ett framsteg. Men att inte fatta att lämna ut ditt nummer är fel?

Bra att du jobbar på en vettig arbetsplats så att chefens chef och HR tar tag i det. På mindre nogräknade arbetsplatser hade man bara låtit det glida förbi.

Chefen borde ta tag i sms-mannen och kräva att han lämnar dig i fred, om han inte redan gjort det.

• Anonym (??)

Och du eller din chef polisanmälde förstås att din "stalker" kom till din arbetsplats? 

Svar på tråden Chefen gav ut mitt telefonnummer