Anonym (Ini) skrev 2021-09-05 10:43:39 följande:
För att det försvagar känslolivet hos såväl dig själv som hos den andra personen. Styrka fås genom att successivt bygga upp sig själv och andra. Det är en ständig kamp.
Sexet kan tyckas som en bagatell och det är det också sett som en enskild företeelsen. Problemet är att det riskerar att påverka en i andra situationer. Om man nu kan agera egoistiskt rörande sex, varför inte göra det på andra områden också?
Ok, då förstår jag mer vad du menar men håller inte med dig om sexets roll i det hela. Enligt mig finns det inget försvagande i att ha mycket sex, att våga vara intim och dela med sig av sig själv till andra anser då jag snarare vara ett bevis på styrka. Men tror egentligen inte att det hör ihop alls. Att bygga upp sig själv, värdesätta sig själv och andra kan man göra även om man delar intimitet med andra, tycker att motsatsen är motsägelsefullt.
Varför skulle det vara egoistiskt att ha sex? Försöker förstå vart du kommer ifrån, men baserat på det lilla du skrivit så låter det mer som att du utgår från en personlig moral och gör det till en universal sanning. Så om du orkar får du gärna utveckla, alltid intressant att ta del av andras tankar även om jag har på känn att vi inte kommer hålla med varandra.
Allt gott!