• pandarinen

När under äl är bäst att ha sex?

Vi funderar denna gång att vänta så länge vi kan. Ofta har jag äl inte förrän 2 dygn efter att fasta gubben visat sitt tryne.

Samtidigt är jag så nojjig att vänta för länge. Men min kan inte ha sex, prestera mer än 2 dagar i rad. Och det sägs ju vara god säd om mannen inte haft sex heller på ett par dag. Men hur länge vågar jag vänta?

• Svar på tråden När under äl är bäst att ha sex?
  • S23

Tempar du och har därför exakt kolla på när äl är?

Har du testat clearblue med 4 fertila dagar?

Tänker isf att det kan vara bra att ha sex när gubben börjar blinka, 2 dagar efter det (bör vara samma dag du får fast gubbe) och sedan två dagar efter det igen (alltså samma dag du har ägglossning).

På så sätt får ni ju fakstikt 3 chanser trots att ni inte har sex varje dag.

• pandarinen

Jo det lät ju som en smart planering. Så stressande det här att få till det på rätt exakt tid. Senaste gångerna har jag kännt av äl dagen då fast gubbe slutat lysa. Å sedan 14 dagar senare mens.

Den här gången har jag haft äl värk å kännimgar i en veckas tid av å till. Min man vill testa att ge allt på äldagen. Och vi har laddat med att inte ha haft sex på flera veckor.

I morse hade jag blinkande gubbe (dag 2 med blibkande gubbe) enligt mina beräkningar ska jag ha äl på söndag. Skulle jag ta test skulle jag nog få fast gubbe redan ikväll. Samtidigt är jag så nojjig att vi väntar för länge. Tänk om jag har ägglossning nu ikväll, haft molnande värk å spänningar i bröst. Men han vill vänta till imorgon. Han tror vi gjort för tidigt de senaste gångerna.

Jag känner mig aldrig nöjd heller. Jag tyxker antingen att vi gör för tidigt eller få gånger. En gång körde vi på när blinkande gubben kom, då blev det 5 dagar i rad men sen gick det inte mer å då hade jag så klart äl den dagen vi inte kunde mer....

Sist tog jag test och fick fast gubbe på kvällen. (Morgonen blinkade den) sen sex 2 dagar till på fast gubbe och dagen efter kämde jag älvärk ocj 14 dagar senare kom mensen.

Att det ska vara så svårt att bli gravid. Försra barnet satte vi på andra försöket under de två glada gubben dagarna...då kände jag inte av äl på samma sätt som jag gör nu...

Tenp har jag inte testat. Hur funkar det?

• S23

Jag skulle inte ta för givet att det du upplever är ?känningar? av ägglossning faktiskt är ägglossning.

Mitt tips till dig är att börja tempa så att du faktiskt får koll på din cykel.

Ett positivt äl test innebär att ägget skall släppa inom 48h. Men du kan ha både fördröjd och utebliven ägglossning så äl-testet garanterar ingenting.

Temp innebär att du tempar varje morgon (samma tid) precis när du vaknar (sök på natural cykles).

Dagen efter äl stiger din temp. Mao kan du vara säker på att du haft äl. Och om du har en regelbunden cykel kommer appen efter några månader utan problem pricka in din dag för äl. För mig stämmer det alltid på dagen.

Jag tycker också att ni skall bestämma att 2-3 gånger per äl räcker. Om du får positivt äl-test så räkna med att ni har 48h på er. Även om ditt ägg släpper redan efter 24h så kan det befruktas i 24h till.

Och om ni nu skulle ha sex första dagen med blinkande gubbe och äl sedan är tre dagar sen. Ja då har ni ju haft sex 2 dagar innan äl ändå om ni kör varannan dag (och kanske kan köra 4 gånger den cykeln om det skulle vara så att ni märker att äl är några dagar sen)

• pandarinen

Vad menar du med att jag kan få positivt utslag på ältest, alltså fast gubbe men ändå inte ha äl? Idag har jag blinkande gubbe igen och haft molnande värk hela natten.

• S23
    pandarinen skrev 2021-09-06 08:11:37 följande:

Vad menar du med att jag kan få positivt utslag på ältest, alltså fast gubbe men ändå inte ha äl? Idag har jag blinkande gubbe igen och haft molnande värk hela natten.

Ett äl test Vidar att hormonet som skall få ägget att släppa ökar. Det betyder inte att ägget faktiskt sedan släpper. Det kan som sagt både handla om att äl förskjuts eller uteblir helt (du får då ändå en blödning sedan)
  • pandarinen

Fast det är väl inte supervanligt att inte ha ägglossning? Känningarna lär ju ha med äl att göra iallafall eftersom de kommer i samband med äl. Men som den här gången har jag haft känningar under en hel vecka fram och tillbaka. Nu precis fick jag fast gubbe :) nu kör vi. Vågar inte chansa på att vänta. Kl 4 i natt var det fortfarande blinkande gubbe. Men nu klockan 12 fast gubbe!

Svar på tråden När under äl är bäst att ha sex?