• Xantip

Förskollärare på distans?

Jag har börjat studera ett annat program, men tvekar lite på om detta är rätt val och funderar på att söka förskollärarprogrammet på distans - men undrar om någon vet hur mycket som görs i grupp när det är en distansutbildning? Är en väldigt ångestfylld person och tycker verkligen grupparbeten är otroligt påfrestande mentalt. Försöker självklart jobba med detta men vill undvika i den mån jag kan. Tyvärr går inte min diagnos under något som ger en rätt till pedagogiskt stöd

Såå, hur brukar upplägget vara?

• Svar på tråden Förskollärare på distans?
  • Anonym (Anonym)
    Xantip skrev 2021-09-05 20:10:15 följande:

Jag har börjat studera ett annat program, men tvekar lite på om detta är rätt val och funderar på att söka förskollärarprogrammet på distans - men undrar om någon vet hur mycket som görs i grupp när det är en distansutbildning? Är en väldigt ångestfylld person och tycker verkligen grupparbeten är otroligt påfrestande mentalt. Försöker självklart jobba med detta men vill undvika i den mån jag kan. Tyvärr går inte min diagnos under något som ger en rätt till pedagogiskt stöd

Tror att ju läraryrken har mycket fokus på grupparbeten. Du ska ju liksom 'leda' barnen tillsammans med dina kollegor sedan. Och kunna prata med föräldrar och så. Det blir mycket fokus på grupparbete hela arbetslivet.

Vet inte hur upplägget brukar vara på utbildningen, men jag kan tänka mig att det är mycket grupparbeten, även på distans.
  • Anonym (Humm)
    Xantip skrev 2021-09-05 20:10:15 följande:

Jag vet inte hur det ser på distans, annars är det mycket grupparbeten. Men tänker, hur kommer det att fungera för dig sen ute i arbetet? Är ju mycket planering och möten i arbetslaget. Du ska leda barnskötarna. Du ska hålla i utvecklingssamtal. Under APT pratar man ju inför all personal på hela förskola osv.
  • Xantip
    Anonym (Humm) skrev 2021-09-05 20:34:01 följande:

Jag vet inte hur det ser på distans, annars är det mycket grupparbeten. Men tänker, hur kommer det att fungera för dig sen ute i arbetet? Är ju mycket planering och möten i arbetslaget. Du ska leda barnskötarna. Du ska hålla i utvecklingssamtal. Under APT pratar man ju inför all personal på hela förskola osv.

Sånt är som tur är ingen fara, av någon anledning är det just grupparbeten som skapar en enorm ångest. På arbetsplatser så tar folk för det mesta det hela mer seriöst också.
  • Anonym (Förskollärare)

Gick inte på distans. Men det är inte mer grupparbeten än andra utbildningar, tänker jag. Svårt att gå en högskoleutbildning utan att det innebär något grupparbete. Så låt inte det hindra dig! 

Vad har du för diagnos?

• Anonym (Förskollärare)

Vad pluggar du nu för att jämföra utbildningarna?

Svar på tråden Förskollärare på distans?