• Anonym (Ska ja betala?)

Kostnad för skilsmässa

Jag blev lämnad efter 20 år med chock, x vill ta skilsmässa o det var jag ändå med på eftersom det skulle vara omöjligt att få X tillbaka.

Ska jag ändå betala hälften av kostnaden när vi lämnar in skilsmässopappren? Är det inte mer rimligt att X betalar allt?

• Svar på tråden Kostnad för skilsmässa
  • Anonym (Bea)

Du betalar givetvis din hälft.

• Anonym (U)

Vad handlar detta om? De 900kr som ansökan kostar? Det måste ju vara kaffepengar i jämförelse med den ekonomiska förändring som kommer ske framöver.

• Anonym (X)

Ja, du får betala hälften. Är det inte lika bra att få det överstökat?

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Ska ja betala?) skrev 2021-09-06 00:01:10 följande:

Ska jag ändå betala hälften av kostnaden när vi lämnar in skilsmässopappren? Är det inte mer rimligt att X betalar allt?

Jag hoppas verkligen inte att du har mer tillgångar än ditt ex, för då lär du gråta blod om du är så sniken att du inte ens anser att du behöver betala din halva av själva ansökan....
  • Anonym (B)

Den som ansöker betalar naturligtvis räkningen.

Självklart är det rimligt att den som tar initiativ betalar denna summa.

• Anonym (A)
    Anonym (B) skrev 2021-09-06 09:13:35 följande:
    Den som ansöker betalar naturligtvis räkningen.
    Självklart är det rimligt att den som tar initiativ betalar denna summa.
    Just så
  • Anonym (Z)
    Anonym (Ska ja betala?) skrev 2021-09-06 00:01:10 följande:

Jag blev lämnad efter 20 år med chock, x vill ta skilsmässa o det var jag ändå med på eftersom det skulle vara omöjligt att få X tillbaka.

Förlåt, men ni har en skilsmässa framför er. Hur orkar du ens bråka om hälften av 900 kr? Med den inställningen lär skilsmässan bli riktigt jobbig.
  • Anonym (Två)
    Anonym (A) skrev 2021-09-06 18:52:23 följande:

Just så

Men det finns ju två olika ansökningar. En är då man gemensamt ansöker och skriver på och den andra gör man själv ifall den andra inte vill. Der blir skilsmässa oavsett.
Svar på tråden Kostnad för skilsmässa