• Anonym (Gravid)

Tokig på dessa sammandragningar!

Är i v 35 och har sammandragningar SÅ ofta nu. Vaknar med dem, duschar jag blir magen tvärspänd. Rör jag mig får jag sammandragningar och de kan komma när jag sitter still vid TVn med. Inga gör ont, utan blir bara spänd. Har haft sammandragningar till och från sen tidigt i graviditeten men nu är de så många.

Har inget förhöjt blodtryck utan det är precis normalt; och alla andra värden ser totalt normala ut så det verkar som det bara är att kroppen triggas av en väldigt aktiv bebis. Eller att min kropp bara funkar såhär.

Har någon annan haft det såhär? Något som hjälpte er? Det är ju mest jobbigt att gå runt med en tvärspänd mage så ofta. Eller är det tecken på att bebis kan komma tidigare?

• Svar på tråden Tokig på dessa sammandragningar!
  • Anonym (C)

Hur många sammandragningar är det per dygn ungefär? Har läst att 5-7 st ska vara normalt, men alla är säkert olika. Jag tror inte att du behöver vara orolig. Men jag förstår att det är jobbigt. Du kanske ska ta det lite lugnare? Vila mer.

Är själv i vecka 39 och har också mycket sammandragningar, ibland mer beroende på hur den lilla ligger. Ligger hon tex i säte så får jag flera efter varandra.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (C) skrev 2021-09-06 08:04:38 följande:

Hur många sammandragningar är det per dygn ungefär? Har läst att 5-7 st ska vara normalt, men alla är säkert olika. Jag tror inte att du behöver vara orolig. Men jag förstår att det är jobbigt. Du kanske ska ta det lite lugnare? Vila mer.

Är själv i vecka 39 och har också mycket sammandragningar, ibland mer beroende på hur den lilla ligger. Ligger hon tex i säte så får jag flera efter varandra.

Oj, bra fråga, tycker det är svårt att mäta eftersom de kan gå som i varandra stundtals och hålla i sig ett rag. Men fler än 5-7.

Alltså, jag har ingen stressig tillvaro. Inga barn sen tidigare som kräver något av mig, tar lugna morgnar, ordentliga pauser. Visst är det en del med jobb och så men jag styr det rätt bra så det inte blir för mycket utan håller mina arbetstider. Har lugna kvällar. Ser till att röra på mig så kroppen inte blir helt stel så, men inte ta ut mig till max. Men jag kan få sammandragningar av att ta ett avslappnande bad just nu...

Som sagt ser alla värden helt normala ut och inget gör ont, men det är ju grymt irriterande när en kroppsdel spänner sig av och till och av och till...
  • Anonym (Preg)

Jag har nyss varit gravid där sammandragningar startade i v 16, en hel natt låg jag med 2-3 minuter mellan varje sammandragning varvat med superlös mage och EXTREM oro. Trodde jag skulle få missfall. Var in på koll på morgonen men cervix var lång och stängd så inte påverkad. Såhär höll det på hela graviditeten och jag födde tillslut i v 36, en prematur bebis som visserligen var normal stor men tidig och inte helt mogen. Tidigare barn har fötts fullgångna.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Preg) skrev 2021-09-06 10:31:40 följande:

Jag har nyss varit gravid där sammandragningar startade i v 16, en hel natt låg jag med 2-3 minuter mellan varje sammandragning varvat med superlös mage och EXTREM oro. Trodde jag skulle få missfall. Var in på koll på morgonen men cervix var lång och stängd så inte påverkad. Såhär höll det på hela graviditeten och jag födde tillslut i v 36, en prematur bebis som visserligen var normal stor men tidig och inte helt mogen. Tidigare barn har fötts fullgångna.

Hu, det låter ännu värre än för mig till och med. Jag hoppas bebis bestämmer sig för att iaf hålla sig till tåls till v 37+0 så den räknas som färdigutvecklad. Det jag tänker nu är att det är en väldigt aktiv bebis jag har, som rör på sig myclet och rejält, så det kanske triggar.

Vet man varför du födde något tidigt?
  • Anonym (Preg)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-09-06 10:42:38 följande:

Hu, det låter ännu värre än för mig till och med. Jag hoppas bebis bestämmer sig för att iaf hålla sig till tåls till v 37+0 så den räknas som färdigutvecklad. Det jag tänker nu är att det är en väldigt aktiv bebis jag har, som rör på sig myclet och rejält, så det kanske triggar.

Vet man varför du födde något tidigt?

Ja det var inte så roligt, mest oroligt. Håller tummarna din bebis vill stanna till fullgången åtminstone.

Vattnet gick helt oväntat och sedan satt värkarna igång, så någon förklaring till det finns inte.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Preg) skrev 2021-09-06 11:38:17 följande:

Ja det var inte så roligt, mest oroligt. Håller tummarna din bebis vill stanna till fullgången åtminstone.

Vattnet gick helt oväntat och sedan satt värkarna igång, så någon förklaring till det finns inte.

För mig är det mer att jag kan sitta blick stilla och vila och sen bara poff- sammandragning. Så vila känns inte som det hjälper mot att de kommer. Hoppas som sagt det bara är så min kropp funkar, så bebis håller sig inne ett tag till. Det är ju jobbigt att ha det så här i längden, samtidigt så länge allt ser bra ut så är det ju vad det är.

Ah, men då kanske din bebis bara var klar att komma då, utan direkt orsak? Men så hemskt jobbigt det lät med såna nätter du hade; glad jag slipper dem iaf....
  • Anonym (Gravid)

Någon fler som haft extremt mycket sammandragningar? Min mage blir nu liksom hård när jag inte gör ett enda dugg, kan vara att sitta i soffan och se TV, så blir den tokspänd en timme nästan, när bebis stökar runt. Eller om jag går till köket - det räcker.

Det gör ju inte ont alls men är rätt olustigt när det känns som att konstant ha ett bowlingklot i hårdhet till mage. Är det bara att härda ut??

• Anonym (M)

Jag hade också mycket sammandragningar. Började redan kring v 17. Fick lämna urinprov flera ggr för de ville kolla så jag inte hade urinvägsinfektion. Men jag kunde ha sammandragningar varannan minut i en timme och sen lugnade det sig och sen drog det igång igen. Ofta även vid vila. Vet inte varför, hade dock mycket aktiv bebis. Och min BM sa att jag hade väldigt ?vältränad? livmoder, den var så stark att hon ofta hade svårt att känna hur bebisen låg.

Min bebis föddes vecka 39+4 :)

• Anonym (Gravid)
    Anonym (M) skrev 2021-09-10 09:26:51 följande:

Jag hade också mycket sammandragningar. Började redan kring v 17. Fick lämna urinprov flera ggr för de ville kolla så jag inte hade urinvägsinfektion. Men jag kunde ha sammandragningar varannan minut i en timme och sen lugnade det sig och sen drog det igång igen. Ofta även vid vila. Vet inte varför, hade dock mycket aktiv bebis. Och min BM sa att jag hade väldigt ?vältränad? livmoder, den var så stark att hon ofta hade svårt att känna hur bebisen låg.

Min bebis föddes vecka 39+4 :)

Ja men precis, samma här. Startade ungefär då för mig med och de har koll på urin så det inte är någon infektion men allt ser superbra ut hela tiden.

Har också en väldigt aktiv bebis så det kanske har ett samband? Inte undra på att livmodern blir vältränad om den får jobba så aktivt så länge... Hört att en del får snabbare förlossningar efter mycket sammandragningar, kanske för att musklerna är så starka då

39+4, oj, det känns så länge dit för min del med dessa sammandragningar. Haha.
  • Anonym (M)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-09-10 09:33:56 följande:

Ja men precis, samma här. Startade ungefär då för mig med och de har koll på urin så det inte är någon infektion men allt ser superbra ut hela tiden.

Har också en väldigt aktiv bebis så det kanske har ett samband? Inte undra på att livmodern blir vältränad om den får jobba så aktivt så länge... Hört att en del får snabbare förlossningar efter mycket sammandragningar, kanske för att musklerna är så starka då

39+4, oj, det känns så länge dit för min del med dessa sammandragningar. Haha.

Mycket möjligt att det har med vilda bebisar att göra :D vet inte om det stämmer men min förlossning tog 14 timmar från första känning och typ 10 timmar från etablerade värkar så det var nog ganska fort för att vara första barnet. Hoppas det går bra för dig med! Det är jättekämpigt med så täta sammandragningar men håll ut! Snart är det över :) även om varje dag känns som en eeeevigheeeeet där på slutet.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (M) skrev 2021-09-10 10:04:29 följande:

Mycket möjligt att det har med vilda bebisar att göra :D vet inte om det stämmer men min förlossning tog 14 timmar från första känning och typ 10 timmar från etablerade värkar så det var nog ganska fort för att vara första barnet. Hoppas det går bra för dig med! Det är jättekämpigt med så täta sammandragningar men håll ut! Snart är det över :) även om varje dag känns som en eeeevigheeeeet där på slutet.

Tack. Ja, mest är det ju jobbigt för att det spänner och trycker så mycket. Och att det kommer i vila - det enda tips man ser på nätet är ju att ta det lugnt och stanna upp; men om man redan sitter ned i soffan och ändå får sammandragningar så är det ju svårt att ta det lugnare....
Svar på tråden Tokig på dessa sammandragningar!