• Anonym (Ts)

Lungemboli efter kejsarsnitt?

Jag väntar mitt tredje barn och ska antagligen föda med planerat snitt (BF i början av februari så inte helt bestämt än men lutar åt det) pga olika anledningar (medicinska).

Födde första vaginalt och andra med akutsnitt.

Igår såg jag en film på Netflix där en kvinna dör av en lungemboli strax efter kejsarsnitt. Förstår ju att det bara är en film men googlade lite och det verkar ju som att det finns risk för det (även om den är liten) men hittade inte varför just kejsarsnitt ökar risken för det? Undrade om det är bara för att det är en (ganska stor) operation eller om det innebär större risk för blodpropp än andra operationer?

Ganska mycket större risk än vid vanlig förlossning är det iallafall enligt vad jag har läst.

Någon som vet som kan förklara? Har gått en halv sjuksköterskeutbildning så behöver inte vara superenkelt förklarat :)

Har några i släkten som har fått blodproppar och klart man blir lite rädd för det och annat men gör självklart snitt ändå om läkarna tycker att jag ska göra det.

• Svar på tråden Lungemboli efter kejsarsnitt?
  • Anonym (X 2)

Jag fick blodförtunnande sprutor efter båda mina k.s så det får nog du med. En viss risk finns väl redan iom graviditeten. Sen späs risken på med ks och kanske tom att man ligger still. Nån som verkligen kan får förklara bättre. 

• Anonym (Lugn)

Ja risken ökar mycket. Men risken för att drabbas av det är ändå otroligt låg.

Detta är från socialstyrelsen. Observera att du skall jämföra vaginalt mot planerat kejsarsnitt och inte akut

• Anonym (Ts)
    Anonym (X 2) skrev 2021-09-06 17:05:35 följande:

Jag fick blodförtunnande sprutor efter båda mina k.s så det får nog du med. En viss risk finns väl redan iom graviditeten. Sen späs risken på med ks och kanske tom att man ligger still. Nån som verkligen kan får förklara bättre. 

Tack för svaret!

Ja precis , själva graviditeten ökar ju risken för blodpropp också.. en släkting till mig fick det när hon var gravid ..

Ja det kanske stämmer , och man får ju spinalbedövning så man inte kan röra sig på ett tag..

Vad bra att man får blodförtunnande..Jag fick inte det innan när jag gjorde kejsarsnitt med yngsta barnet (vad jag minns) men det måste varit för att det var akut? Inte urakut alltså men det tog kanske lite mindre än en timme från att de bestämde det tills att det gjordes.

Kanske får det nu då om det blir planerat
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lugn) skrev 2021-09-06 17:18:20 följande:

Ja risken ökar mycket. Men risken för att drabbas av det är ändå otroligt låg.

Detta är från socialstyrelsen. Observera att du skall jämföra vaginalt mot planerat kejsarsnitt och inte akut

Tack för svaret! Intressant att läsa ..
  • Anonym (Emelie)

Ja, vaginal födsel sett till risk ska jämföras med planerat snitt om det är det som ska diskuteras. Alltså risk dessa två emellan.

Men det blir lite skevt i detta sammanhang tycker jag. Kejsarsnitt är en öppen bukoperation oavsett om det sker planerat, akut eller urakut. Dvs risken för blodpropp är konstant dessa tre emellan OM det inte finns underliggande faktorer hos kvinnan som gör att hon måste förlösas med snitt in the first place, om ni förstår hur jag tänker?
    Sen är man stilla en stund, absolut. Men inte jättelänge, man är stilla längre när man sover. Jag har genomgått ett urakut snitt och då var jag sövd och fick tillbringa rätt många timmar på uppvak så då  var jag verkligen stilla. Länge.
    Men jag har inte fått blodförtunnande vid någon av mina förlossningar (har gjort två snitt). Så där är det också faktorer hos kvinnan som avgör om det ges. Jag har uppenbarligen inte varit i någon riskzon där.

• Anonym (Lugn)
    Anonym (Emelie) skrev 2021-09-06 20:48:40 följande:

Ja, vaginal födsel sett till risk ska jämföras med planerat snitt om det är det som ska diskuteras. Alltså risk dessa två emellan.

Men det blir lite skevt i detta sammanhang tycker jag. Kejsarsnitt är en öppen bukoperation oavsett om det sker planerat, akut eller urakut. Dvs risken för blodpropp är konstant dessa tre emellan OM det inte finns underliggande faktorer hos kvinnan som gör att hon måste förlösas med snitt in the first place, om ni förstår hur jag tänker?

Sen är man stilla en stund, absolut. Men inte jättelänge, man är stilla längre när man sover. Jag har genomgått ett urakut snitt och då var jag sövd och fick tillbringa rätt många timmar på uppvak så då  var jag verkligen stilla. Länge.

Men jag har inte fått blodförtunnande vid någon av mina förlossningar (har gjort två snitt). Så där är det också faktorer hos kvinnan som avgör om det ges. Jag har uppenbarligen inte varit i någon riskzon där.

Jag förstår inte vad du menar är skevt?

Jag ger siffrorna till ts gällande risk för propp vid planerat snitt vs vaginal förlossning. Jag fiskuterar inte huruvida det är större risk med kejsarsnitt generellt.

Jag förstår inte riktigt ditt svar så kanske missförstår jag dig.

Pm du är intresserad ts så är det bara att söka ?komplikationer efter förlossning? på socialstyrelsens sida
  • FtS70

Som jag förstod det på en kollega så får alla kvinnor som snittas hos oss både blodförtunnande och stödstrumpor, just med tanke på PE-risken. Men här i USA är vi ju lite försiktigare i många fall.

• Anonym (Emelie)
    Anonym (Lugn) skrev 2021-09-06 21:10:29 följande:
    Jag förstår inte vad du menar är skevt?

Jag ger siffrorna till ts gällande risk för propp vid planerat snitt vs vaginal förlossning. Jag fiskuterar inte huruvida det är större risk med kejsarsnitt generellt.

Jag förstår inte riktigt ditt svar så kanske missförstår jag dig.

Pm du är intresserad ts så är det bara att söka ?komplikationer efter förlossning? på socialstyrelsens sida
    Jag förstod TS fråga som huruvida blodpropp är en risk vi snitt och om det är skillnad mellan planerade snitt och icke-planerade snitt. Där är det (för mig) inte relevant att dra in vaginal födsel kontra snitt överhuvudtaget.
    Jag är väl medveten om komplikationer, har drabbats av dem själv och får nu inte skaffa fler barn. 
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Emelie) skrev 2021-09-07 09:50:34 följande:

Jag förstod TS fråga som huruvida blodpropp är en risk vi snitt och om det är skillnad mellan planerade snitt och icke-planerade snitt. Där är det (för mig) inte relevant att dra in vaginal födsel kontra snitt överhuvudtaget.

Jag är väl medveten om komplikationer, har drabbats av dem själv och får nu inte skaffa fler barn. 

Jag tyckte det var relevant eftersom ts nämnde att risken är mycket högre än vid vaginal förlossning.

Då är det i min värld rimligt att ta upp att risken ökar mycket med snitt, men att risken oavsett är så försvinnande liten, oavsett snitt ellwr vaginalt
  • Anonym (Ts)

Tack för svaren!

Undrar väl både om snitt vs vaginal förlossning och om planerat vs akutsnitt ..

Men pga att jag har opererats för en förlossningsskada och att jag har cerklage (hade det förra gången också och då gick det inte att få bort så det blev akutsnitt) så kommer jag ändå göra snitt om läkarna rekommenderar det .. så är väl mest nyfiken och så är det ju alltid bra att ha koll på risker.

Hoppas ju såklart att det blir planerat isåfall och inte akut..

Svar på tråden Lungemboli efter kejsarsnitt?