• Anonym (???)

Vad i h.. e håller Pensionsmyndigheten på med? Pensionärer med högre pension får xtra pengar än de som har mindre. Vart finns logiken??

Seriöst! Min mamma som inte kommer upp i 9000 i pension får inga xtra pengar medan de mellan 9000-17000 får upp till 600 kr i månaden. Det FINNS INGEN LOGIK!! Hur fan kan detta vara möjligt?!

Någon som har en vettig förklaring?

En annan kvinna jag känner har ca 15000 får 600/månad,

De har ungefär lika mycket på banken.

• Svar på tråden Vad i h.. e håller Pensionsmyndigheten på med? Pensionärer med högre pension får xtra pengar än de som har mindre. Vart finns logiken??
  • Steven01
    silbart skrev 2021-09-08 16:36:36 följande:
    Hur såg arbetsmarknaden ut då? Vilken barnomsorg fanns?

Innan du kastar skit på människor måste du förstå förutsättningarna som fanns.

Just nu utgår du bara från dig själv och samhället idag. Det blir bara pinsamt.
    Vem är pinsam? Dom som födde barn på 60-talet och som är pensionärer nu kunde ha barnen på dagis om dom ville. Visst det var fler hemmafruar men det var ett eget val.
  • nernu
    silbart skrev 2021-09-08 11:57:43 följande:

Det blir fortfarande ett par miljoner. Per barn. Trots att det "bara" handlar om en tioårsperiod.

Totalt sett är det alltså tveksamt vem som parasiterar på vem.

Tycker att det är intressant att exakt samma argument används idag mot exakt samma kvinnor. Att de är parasiter.

Jag tycker att det är sorgligt att så många är snara att följa med strömmen och peka finger åt andra istället för att försöka se annat än sin egen nästipp.

Totalt sett blir det inte någon besparing nej. Om hemmafrun inte betalar skatt under hela sin livstid så spelar det ingen roll att staten sparat in på barnomsrog under några år.

Vem i hela friden har sagt att kvinnor är parasiter? Jag vänder mig bara emot argumentet att pensionen borde vara högre för att hemmafrun sparat pengar åt staten totalt sett genom att hemma. Det är helt enkelt inte sant.
  • silbart
    nernu skrev 2021-09-08 19:10:18 följande:

Totalt sett blir det inte någon besparing nej. Om hemmafrun inte betalar skatt under hela sin livstid så spelar det ingen roll att staten sparat in på barnomsrog under några år.

Vem i hela friden har sagt att kvinnor är parasiter? Jag vänder mig bara emot argumentet att pensionen borde vara högre för att hemmafrun sparat pengar åt staten totalt sett genom att hemma. Det är helt enkelt inte sant.

Ett antal i tråden liksom hela samhällsdebatten på 60- och 70talet.

Det är helt enkelt inte sant att du enbart kan se till en enda kostnad, barnomsorg, för att avgöra om någon är närande eller tärande. Nationalekonomi beror på en mängd olika faktorer där barnomsorg är en enda faktor.

För övrigt, det här resonemanget om närande och tärande i samhället har vi sett förut. Det grundar sig på rasbiologiska värderingar. Och vad det ledde till vet vi.

Det är knappast en fjäder i handen att man använder exakt samma argumentation som för 100år sedan. Argumenten är samma, man angriper bara andra grupper i samhället.
  • Anonym (Sharon)
    silbart skrev 2021-09-08 09:00:42 följande:

En dagis plats kostar alltid mer än vad som en familj betalar i skatt.

Så hur man än ser på saken så sparar hemmafruar mycket åt staten. Är det mer än ett barn så handlar d t snart om miljoner.

Förskoleplatsens kostnad går ungefär på ett ut med vad som tas in på skatt (inkomst och arbetsgivare).
  • nihka

Det här tillägget är för personer som har jobbat heltid med låg lön, inte ett allmänt påslag för personer med låg (garanti)pension. 

• Anonym (Självklart)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-09-08 08:40:04 följande:

Det blev samma för min mamma.

Galet OCH Märkligt.

Ja, hon har varit hemmafru en stor del av våra liv och det borde hon fan belönas för för hur mycket pengar har inte hon sparat staten på det?

Men nädå, sparka till lite extra.

Fy fan.

Då har hon inte jobbat in någon pension, helt självklart att man får låg pension då
  • nihka
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-09-08 08:40:04 följande:

Det blev samma för min mamma.
    Galet OCH Märkligt.

Ja, hon har varit hemmafru en stor del av våra liv och det borde hon fan belönas för för hur mycket pengar har inte hon sparat staten på det?
    Men nädå, sparka till lite extra.

Fy fan.

Fast det är väl inte staten ensam som ska försörja en hemmafru på äldre dar utan hennes arbetande man som hon tagit beslutet med får chippa in.

Han borde ha satt av pengar i ett pensionssparande åt henne så hon inte bara är hänvisad till garantipensionen från staten.
  • Egon den stora
    Anonym (Sharon) skrev 2021-09-08 19:40:54 följande:

Förskoleplatsens kostnad går ungefär på ett ut med vad som tas in på skatt (inkomst och arbetsgivare).

Ca 110000 om året kostar en plats på förskolan, så det beror ju helt på vad man tjänar om man drar in dom pengarna eller inte. Själv betalar jag minst 3 gånger det i skatt per år, men då är det ju inte för alla.
  • Anonym (Sharon)
    Egon den stora skrev 2021-09-09 09:27:45 följande:
    Ca 110000 om året kostar en plats på förskolan, så det beror ju helt på vad man tjänar om man drar in dom pengarna eller inte. Själv betalar jag minst 3 gånger det i skatt per år, men då är det ju inte för alla.
    Tjänar du 20 000, vilket även okvalificerade jobb ger, blir det iaf 75000, så då är kostnaden istället 35000 under några år, och sen mer (istället för att helt stå utanför arbetsmarknaden).

Vi kanske åtminstone kan sluta prata om att det är miljardbelopp back på en förskoleplats?
  • Anonym (Rättvist)
    Anonym (Självklart) skrev 2021-09-08 22:52:42 följande:

Då har hon inte jobbat in någon pension, helt självklart att man får låg pension då

Exakt. Ett solklart fall av val -> konsekvens.
  • Anonym (F)
    Anonym (Sharon) skrev 2021-09-09 13:24:20 följande:

Tjänar du 20 000, vilket även okvalificerade jobb ger, blir det iaf 75000, så då är kostnaden istället 35000 under några år, och sen mer (istället för att helt stå utanför arbetsmarknaden).

Vi kanske åtminstone kan sluta prata om att det är miljardbelopp back på en förskoleplats?

Det finns mer att lägga till här. Tjänar man pengar konsumerar man och betalar moms och andra skatter.

Sen får man ju förutsätta att man gör någon nytta på jobbet. Själv genererar jag vinst för min AG. Som konsumeras, eller delas ut till aktieägare, eller vad som, och bidrar till BNP.

Naturligtvis behövs tjänsterna inom offentlig sektor också. Går jag till vårdcentralen vill vi väl ha personal där? VolvonLastbilar ska väl säljas med god vinst? Det gynnar alla.

Nu spelar nog några hemmaår under småbarnsåren mindre roll. Men skulle många välja att inte jobb stora delar av livet skulle det bli problem. Vem ska göra jobben liksom?
  • Pension
    Anonym (???) skrev 2021-09-07 16:47:41 följande:

Seriöst! Min mamma som inte kommer upp i 9000 i pension får inga xtra pengar medan de mellan 9000-17000 får upp till 600 kr i månaden. Det FINNS INGEN LOGIK!! Hur fan kan detta vara möjligt?!

Någon som har en vettig förklaring?

En annan kvinna jag känner har ca 15000 får 600/månad,

De har ungefär lika mycket på banken.

Hej anonym!

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om inkomstpensionstillägget och vill gärna svara på dina frågor.

De som har en inkomstgrundad pension mellan 9000 kronor och 17 000 kronor kan ha rätt till ett inkomstpensionstillägg. Tillägget syftar till att höja den allmänna pensionen för de som har arbetat ett helt arbetsliv i Sverige med en låg lön. Tillgångar påverkar inte nivån på inkomstpensionstillägget. Om man har en inkomstgrundad pension som är lägre än 9000 kronor per månad före skatt kan man istället vara berättigad garantipension. Rätten till garantipension prövas per automatik från den månad man fyller 65 år. Man kan även ha rätt till bostadstillägg vilket man ansöker om själv. Nivåerna för bostadstillägget och garantipensionen höjdes i januari år 2020. På vår webbplats kan du läsa mer: www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/hur-mycket-pension-far-jag/om-du-far-lag-pension..

Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776 eller mejla till [email protected].

Hälsningar August, Pensionsmyndigheten

• Anders 386
    Pension skrev 2021-09-10 14:00:36 följande:

Hej anonym!

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om inkomstpensionstillägget och vill gärna svara på dina frågor.

De som har en inkomstgrundad pension mellan 9000 kronor och 17 000 kronor kan ha rätt till ett inkomstpensionstillägg. Tillägget syftar till att höja den allmänna pensionen för de som har arbetat ett helt arbetsliv i Sverige med en låg lön. Tillgångar påverkar inte nivån på inkomstpensionstillägget. Om man har en inkomstgrundad pension som är lägre än 9000 kronor per månad före skatt kan man istället vara berättigad garantipension. Rätten till garantipension prövas per automatik från den månad man fyller 65 år. Man kan även ha rätt till bostadstillägg vilket man ansöker om själv. Nivåerna för bostadstillägget och garantipensionen höjdes i januari år 2020. På vår webbplats kan du läsa mer: www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/hur-mycket-pension-far-jag/om-du-far-lag-pension..

Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776 eller mejla till [email protected].

Hälsningar August, Pensionsmyndigheten

Och vad ska dom leva på som inte har arbetat beroende på sjukdom eller valt att inte arbeta???

Men eftersom dom fattiga i vårt samhälle är så få kan dom inte påverka valresultatet - och det vet dom politiska partierna. Därför blundar man bara för problemet.
  • Anonym (Sharon)
    Anders 386 skrev 2021-09-13 11:02:43 följande:

Och vad ska dom leva på som inte har arbetat beroende på sjukdom eller valt att inte arbeta???

Om man VALT att inte arbeta har man väl haft en plan även för pension?

Konstigt annars att tro att man ska få mer än lägsta pension.
  • Anders 386
    Anonym (Sharon) skrev 2021-09-13 12:01:06 följande:
    Om man VALT att inte arbeta har man väl haft en plan även för pension?

Konstigt annars att tro att man ska få mer än lägsta pension.
    Ok, men dom som inte har kunnat arbeta då? Borde inte Sverige ha råd att ge alla en iaf rimlig pension som går att leva på? Eller är det ok att det ska finnas fattiga i ett land med så hög standard som vårt?

• Anonym (xxx)
    Anders 386 skrev 2021-09-13 11:02:43 följande:

Men eftersom dom fattiga i vårt samhälle är så få kan dom inte påverka valresultatet - och det vet dom politiska partierna. Därför blundar man bara för problemet.
    Dom får också pension, så lugna dig lite. Vi har bra skyddsnät  i Sverige, många olika sorters bidrag bl a. De blir inte fattigare för att andra får mer. Och de som själv valt  att inte arbeta, ja de får ju ta konsekvenserna av det. Varför ska de ha extra pengar, de har haft ett helt  liv på sig att tjäna ihop pengar men låtit bli. 
  • Anonym (g)
    Anonym (xxx) skrev 2021-09-13 16:24:25 följande:
    Dom får också pension, så lugna dig lite. Vi har bra skyddsnät  i Sverige, många olika sorters bidrag bl a. De blir inte fattigare för att andra får mer. Och de som själv valt  att inte arbeta, ja de får ju ta konsekvenserna av det. Varför ska de ha extra pengar, de har haft ett helt  liv på sig att tjäna ihop pengar men låtit bli. 

Nu får du gå tillbaka till skolbänken och läsa på om relativ fattigdom. Du blir fattigare i ett samhälle där andra får det bättre. Läs sedan tidningar och media. Vår välfärd har många och stora hål. Idag är det relativt sällan du får hjälp. Oftare får du klara dig själv så gott du kan.
  • Shalke04
    Anonym (g) skrev 2021-12-07 08:30:04 följande:

Nu får du gå tillbaka till skolbänken och läsa på om relativ fattigdom. Du blir fattigare i ett samhälle där andra får det bättre. Läs sedan tidningar och media. Vår välfärd har många och stora hål. Idag är det relativt sällan du får hjälp. Oftare får du klara dig själv så gott du kan.
    Relativ fattigdom innebär att du har en risk att hamna i fattigdom. När du lever i ett samhälle där levnadsstandarden är relativt hög sett till resten av världen så kan man på ett makroperspektiv inte se denna gruppen som fattig, men man kan se den som fattig ur ett mikroperspektiv. Detta innebär INTE nödvändigtvis att om någon får det bättre så får någon annan det automatiskt sämre. 

Jättestora klyftor under ett längre perspektiv är inte bra för ett samhälle, men man talar sällan om att klyftor i inkomst överlag ÄR bra i ett samhälle då det motiverar och driver människor. Kapitalismen är uppbyggd på detta sätt, så vissa klyftor i samhället måste tillåtas att existera annars kommer det ekonomiska systemet vi har gå under.
Svar på tråden Vad i h.. e håller Pensionsmyndigheten på med? Pensionärer med högre pension får xtra pengar än de som har mindre. Vart finns logiken??