• Svar på tråden Skolans avtal om utrustning
  • Drottningen1970

Jag skrev aldrig på när sonen var yngre och virrpannan dessutom förväntades bära laptopen fram och tillbaks varje dag då de ej fick förvaras på skolan. Han fick sin dator ändå.

• Anonym (Lärare)

Mycket bra artikel! Dessvärre tror jag att de flesta skolor är pinsamt omedvetna om att de inte har rätt att varken kräva underskrifter eller skicka räkningar.

• Anonym (XXX)

Typiskt Sverige, elever och föräldrar ska slippa ta ansvar för saker deras barn tar sönder...

• Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2021-09-08 11:32:08 följande:

Typiskt Sverige, elever och föräldrar ska slippa ta ansvar för saker deras barn tar sönder...

Har du läst artikeln?

"När barn orsakar skador på saker kan de vara skyldiga att ersätta skadan. Det krävs enligt lagen att barnet har betett sig oaktsamt. Regelverket är strängt. Vid bedömningen av om ett barn ska anses ha agerat oaktsamt jämför man ofta med hur en normalt aktsam vuxen person skulle ha agerat i samma situation. 

Så ser ansvaret ut enligt lagen."

• Anonym (Elin79)

Det är ändå svårt att dra gränsen tycker jag. Barn är barn, å andra sidan så är de flesta barn till viss del insatta i sakers värde och att ta hand om sånt som man får ansvar för (hoppas man).

Barn kan ta fel dator och råka ha sönder eller göra åverkan på en dator som inte är deras.
    Barn är spontana, de bestämmer sig för att lira boll efter skolan och slänger sina väskor på hög i hörnet av planen innan de drar igång. Inte bra för datorerna och inte så smart om det börjar regna...
    Barn är oaktsamma på annat sätt än vuxna.

I vår kommun tycker jag man hanterar det bra, datorerna är i skolan om det inte finns arbeten man förväntas skriva som kräver dator. Det minskar "transportskador", slarv med datorerna (som just att de ligger i en väska och det börjar regna) samt felaktigt användande. 

• Jonnynilsson
    Tom Araya skrev 2021-09-08 10:50:44 följande:
    Mårten Schultz:Skolornas kravbrev till familjer är bluffakturor

Skolor tvingar föräldrar att skriva på avtal för att lämna ut läsplattor och utrustning till eleverna ? och kräver ersättning om de går sönder. Men får de verkligen det?

På min tid fick man ersätta försvunna böcker erfor jag då jag glömde skolväskan på bussen och väskan aldrig återfanns. Det var en något irriterad fader som följde med mig till bokhandeln och beställde nya böcker.

Så är man oaktsam med dator/platta ser jag det som självklart att skolan kan ta ut ersättning. Dator/platta är i många fall de läromedel som står till buds.
  • Anonvm

Hela detta fenomen är ett djävulens ofog.

Helt rätt att skolorna satsar på moderna it-lösningar, men att dela ut hårdvara som eleverna själv får personligt ansvar över är fullständigt hål i huvudet.

Bygg om alla bänkar i undervisningssalarna så att de innehåller fast monterade datorer/pekskärmar eller vad det nu behövs, sen får alla elever unika inlogg där de får åtkomst till sina personliga data....

Att t.ex mellanstadieelever går runt med märkes-läsplattor i ryggsäckarna på vägen till och från skolan är som att provocera fram överfallsrån.

När vi ändå är på ämnet så skall självklart all digital utrustning begränsas till att bara kunna utföra aktuell arbetsuppgift, ungar klarar inte av att ha fri och obegränsad tillgång till hela internet med spel, appar och videos, detta är en självklarhet för alla som någon gång träffat en tonåring.

• Tom Araya
    Jonnynilsson skrev 2021-09-08 14:33:25 följande:
    På min tid fick man ersätta försvunna böcker erfor jag då jag glömde skolväskan på bussen och väskan aldrig återfanns. Det var en något irriterad fader som följde med mig till bokhandeln och beställde nya böcker.

Så är man oaktsam med dator/platta ser jag det som självklart att skolan kan ta ut ersättning. Dator/platta är i många fall de läromedel som står till buds.
    Fast det är inte vad detta handlar om.

Ansvaret är reglerat i lag.

Skolan lurar föräldrar att skriva på ett avtal som medför större ansvar hos elever och deras föräldrar än vad lagen säger.
Svar på tråden Skolans avtal om utrustning