• Intelättmednamn

    Mens 5 dagar efter ägglossning?

    Jag fick min första mens 13 juli (som varade i 6 dagar) efter mitt barn som föddes 2020.

    Vi har inte helt slutat amma ännu. Ammar lite då och då.

    Vet att det förmodligen är pga amningen mensen lyste med sin frånvaro.

    Vi har nu börjat prata om en syskon. Att händer det så händer det. Började därför med ägglossningstest direkt efter första mensen och har testat mig VARJE dag fram till nu.

    Jag har testat positivt på ägglossningstest EN gång sedan dess. Vilket var den 4 september. Alltså 5 dagar sedan. Igår fick jag mens? Hur är detta ens möjligt?

    Jag blir otroligt nyfiken hur detta går ihop eftersom jag vill lära känna mig själv och min ägglossning igen efter mitt första barn.

    Jag har alltså googlat sönder men inte hittat något svar. Bara att oavsett hur lång menscykel man har så i faller alltid ägglossning 14 dagar innan mens. Men hur kunde testet ge ett positivt resultat bara 5 dagar innan mens och ingen höjning alls 14 dagar innan?

    Hoppas någon vet :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-10 13:58
    Kanske även ska påpeka att detta är min ANDRA mens. Låååångt mellan dessa två menstruationer.

  • Svar på tråden Mens 5 dagar efter ägglossning?
  • Jag är bara jag

    Långa cykler tyder på mest troligt ingen äl alls. Inte ovanligt när man ganska nyligen fått barn och fortfarande ammar. Du hade i vart fall inte äl nu för så kort lutealfas som 5 dagar kan man inte ha. Äl-test kan visa positivt just för att mensen är på väg också. 

Svar på tråden Mens 5 dagar efter ägglossning?