Min dotter har brutit kontakten?
För 3 månader sedan pratade jag med min dotter mamma till mina 2 barbarn 5 och 10 år gamla, och vi planerade en resa till Sverige från Paris där de bor, när barnbarnen hade 2 veckor ledigt från skolan, hon med sina 2 barn.
Vi skulle undersöka karantänstider och villkor både här och i Frankrike på returen samt en massa annat, t ex tester i Frankrike och Sverige, eftersom deltavarianten just hade kommit till Frankrike med Paris som epicentrum. Av min läkare fick jag rådet att det var ingen bra idé, ungarna kan smitta utan att ha symptomer, kollade med familjen och de tyckte också att det inte var en bra ide.
Så meddelade jag det till henne i nästa samtal, sa att jag kunde skicka henne pengar motsvarande flygbiljetter samt mer så de kunde gå på Disney.
Hon var som att vända på en hand, som att jämföra varmt och kallt, blev jätteotrevlig (jag tror att när hon ringde till mig för att förslå möjligheten sa hon till ungarna att resan var ett faktum) och sa att hon inte behövde några pengar, att hon inte kunde underhålla 2 barn i 2 veckor med en summa pengar, etc. Hon la på förbannad.
Sedan dess har jag skrivit till henne på whatsapp och ringt utan att hon tar telefonen. Jag fortsätter att skriva i superlugn ton, trevlig och försonande, att hon ska ta den tid det tar och att jag kommer att vara där för henne.
Jag skildes från hennes mamma när hon var liten och relationen med min dotter har aldrig varit som vanligt, trots att hon var hos oss sedan hon var liten minst 2 ggr per år men hon har ganska toxisk humör. Hon har aldrig haft några långa relationer ens med pappan till barnen.
Jag tänker fortsätta att vara en klippa för henne och inte låta mig beröras av hennes humörsvängningar och trots att jag inte tycker att man ska smeka sånt där beteende medhårs. Hade det varit en annan person hade jag bett henne fara dit de eldar bra.
Tacksam för tips och idéer om hur agera.
Jag förstår att pandemin har satt nerverna på prov hos alla människor och att hennes relation med barnens pappa inte direkt hjälper.
PS: Med mamman har jag supergo relation och det är via henne jag får veta om mina barnbarn. Jag pratar med henne ca 1 gång i månaden, oftare nu.