• Anonym (Therese)

Min kille är homofob

När jag föll för min kille var han underbar och förstående. Sedan har mindre attraktiva sidor hos honom krupit fram.

När jag tar upp det faktum att jag är bi, att det är en del av min identitet även om jag inte lever ut den nu då vi har ett monogamt förhållande , så förminskar han det .

Han säger också att det är lika onaturligt som pedofili att vara homo eller bi.

Att ?visst kan du vara bi men man behöver inte leva ut det för det är sjukt som pedofili?

Han är religiös och tror stenhårt på heteronormen.

Vi har barn ihop och han tar vid denna diskussion upp hur illa det skulle göra barnet om jag var ihop m en kvinna (i framtiden)

Jag blir ledsen arg och sårad.

Vad göra? Kan man fortsätta med en person med dessa åsikter?

• Svar på tråden Min kille är homofob
  • Anonym (Therese)

Vill förtydliga att jag berättade för honom att jag är bi när vi dejtade. Då lät han ok med det, ett tag sa han att jag kunde träffa en tjej någon gång . Tvärvänt nu.

Men det var längesen jag nämnde det här för honom

• Anonym (Therese)
    Anonym (hm) skrev 2021-09-16 15:27:36 följande:

Hade du lämnat honom om han sa att han var pedofil men inte levde ut sin pedofili?

Ush JA
  • Anonym (X)
    Anonym (man) skrev 2021-09-14 21:48:23 följande:
    Att du är bi är givetvis något du sk hålla gör dig själv Varför informerar du honom om det. Han är väl orolig att du ska påverka barnet negativt om detta börjar diskuteras.
    Ursäkta, men va? Hur skulle det påverka barnet negativt att mamman är bi? Det är väl snarare pappans homofoba åsikter som riskerar att påverka barnet negativt.
  • Tukt
    Anonym (X) skrev 2021-09-16 23:13:01 följande:
    Ursäkta, men va? Hur skulle det påverka barnet negativt att mamman är bi? Det är väl snarare pappans homofoba åsikter som riskerar att påverka barnet negativt.
    Nu gör jag en rad antaganden här...
    Men, homofobi bygger rätt mycket på intolerans. Intolerans genererar i regel en hel del andra rätt skarpa åsikter om människor och hur de är. Eller inte är.
    Det är i sin tur något TS inte vill prata om. Frågan är ju stlld. Så uppenbarligen så är det rätt fine med sådana åsikter, bara det inte stör hennes bisexualitet.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Therese) skrev 2021-09-16 21:53:36 följande:
    Ush JA
    Mannen känner väl liknande, att tända på något av samma kön är "usch". Är man starkt troende så tycker man nog ofta så.
  • Anonym (X)
    Tukt skrev 2021-09-17 09:47:53 följande:

Nu gör jag en rad antaganden här...

Men, homofobi bygger rätt mycket på intolerans. Intolerans genererar i regel en hel del andra rätt skarpa åsikter om människor och hur de är. Eller inte är.

Det är i sin tur något TS inte vill prata om. Frågan är ju stlld. Så uppenbarligen så är det rätt fine med sådana åsikter, bara det inte stör hennes bisexualitet.

Jag förstår inte vad du menar. Menar du att barnet inte kommer att påverkas negativt av pappans homofobi? Det tror jag iaf att det finns stor risk för. Pappan är religiös och pga det homofob. Sådana människor brukar inte hålla inne med sina intoleranta åsikter till sina barn.
  • Anonym (Yag)

Helt ärligt, kan han inte få tycka att det är läskigt med bögar och homosexuella. Jag tycker transor, dåliga sådana är lite småläskiga, och alla personer jag träffat som varit transor (kollegor, folk i bekantskapen och dylikt) har alla varit helknäppa individer, så när jag ser dåliga transor så blir jag sjukt suspekt. 

Har även visat sig att min intuition varit rätt i 100% av fallen. 

Mina egna erfarenhet är att bögar generellt är lätta att ha att göra med, trevliga, arbetsvilliga och driva, medans flator är raka motsatsen. 
    Titta bara hur det är på Pride i Stockholm där flatorna slåss, bråkar och skränar medans bögarna bara har kul, är sociala och trevliga. Polisens statistik under dessa event är överensstämmande. 

Men är inte homofob, och kan tycka att folk kan få göra vad de vill, men jag vill inte ha det propagerat för mig hela tiden. Låt folk ligga med vem eller vad de vill, så länge det finns ett samtycke (ej barn eller djur), men jag vill gärna slippa höra, se eller diskutera det.

Din man kanske inte umgåtts med någon homosexuell heller, eller inte vågat/velat lära känna sådana personer. 

• Tukt
    Anonym (X) skrev 2021-09-17 12:24:06 följande:
    Jag förstår inte vad du menar. Menar du att barnet inte kommer att påverkas negativt av pappans homofobi? Det tror jag iaf att det finns stor risk för. Pappan är religiös och pga det homofob. Sådana människor brukar inte hålla inne med sina intoleranta åsikter till sina barn.
    Nej, håller helt med dig där. Var nog mer en reflektion över att TS tydligen är rätt bekväm med allehanda åsikter av intolerant natur, men inte det som påverkar henne negativt.
    Men det var bara en tanke, eftersom TS själv väljer att inte svara på det.
  • Anonym (X)
    Tukt skrev 2021-09-17 13:34:36 följande:
    Nej, håller helt med dig där. Var nog mer en reflektion över att TS tydligen är rätt bekväm med allehanda åsikter av intolerant natur, men inte det som påverkar henne negativt.
    Ah, ok.
  • Anonym (X)
    Anonym (Yag) skrev 2021-09-17 12:49:07 följande:

Helt ärligt, kan han inte få tycka att det är läskigt med bögar och homosexuella. Jag tycker transor, dåliga sådana är lite småläskiga, och alla personer jag träffat som varit transor (kollegor, folk i bekantskapen och dylikt) har alla varit helknäppa individer, så när jag ser dåliga transor så blir jag sjukt suspekt. 

Har även visat sig att min intuition varit rätt i 100% av fallen. 

Mina egna erfarenhet är att bögar generellt är lätta att ha att göra med, trevliga, arbetsvilliga och driva, medans flator är raka motsatsen. 
    Titta bara hur det är på Pride i Stockholm där flatorna slåss, bråkar och skränar medans bögarna bara har kul, är sociala och trevliga. Polisens statistik under dessa event är överensstämmande. 

Men är inte homofob, och kan tycka att folk kan få göra vad de vill, men jag vill inte ha det propagerat för mig hela tiden. Låt folk ligga med vem eller vad de vill, så länge det finns ett samtycke (ej barn eller djur), men jag vill gärna slippa höra, se eller diskutera det.

Din man kanske inte umgåtts med någon homosexuell heller, eller inte vågat/velat lära känna sådana personer. 

TS är bi och hennes sambo jämför hennes sexuella läggning med pedofili. Det är väl inte så konstigt att TS inte är ok med att han tycker det?
  • Anonym (jury)
    Anonym (Therese) skrev 2021-09-14 21:24:06 följande:

När jag tar upp det faktum att jag är bi, att det är en del av min identitet även om jag inte lever ut den nu då vi har ett monogamt förhållande , så förminskar han det .

Han säger också att det är lika onaturligt som pedofili att vara homo eller bi.

Varför alls ta upp din bi-läggning om du inte har tänkt dig att leva ut det? Det verkar lite grann som en provokation från din sida, som får en annan provokation som svar.

En sak är vad man i största allmänhet tycker om hbtq+läggningar bland andra i samhället, en annan sak vad man tycker om samma läggningar när dom visas hos sin partner. Om du är man och så är det definitivt inte något du får pluspoäng på hos din partner, om du skulle yttra något om att du också är bi. Som kvinna är det kanske lite mer accepterat men fortfarande inte något som väcker jubel hos ens partner.

• Anonym (Kvinna)

Jag må vara någon sorts "fob" men isåfall bär jag titeln med stolthet.
    Skulle aldrig, på några villkor, ha en partner som är bi. Aldrig. Kommer inte på frågan oavsett vad.

Att sedan jämföra det med pedofili är inte ok, men det hjälps inte. Inte en chans på miljonen att jag skulle ha något ihop med en bisexuell man.

• Anonym (han är sårad)
    Anonym (jury) skrev 2021-09-17 19:58:45 följande:
    Varför alls ta upp din bi-läggning om du inte har tänkt dig att leva ut det? Det verkar lite grann som en provokation från din sida, som får en annan provokation som svar.

• Anonym (kaffedraken2)

Det får man själv avgöra, om man vill leva med nån som har dom åsikterna.
    Många kvinnor har sagt att de bästa pojkvännerna de haft var bisexuella.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-09-18 14:32:57 följande:

Det får man själv avgöra, om man vill leva med nån som har dom åsikterna.

Många kvinnor har sagt att de bästa pojkvännerna de haft var bisexuella.

Jaså, har du så många kvinnliga vänner som haft ihop det med en bisexuell karl?
  • SaraL77

Ja, han verkar verkligen vara förstående... Not.

• Anonym (love love love)
    Anonym (Therese) skrev 2021-09-14 21:24:06 följande:

När jag föll för min kille var han underbar och förstående. Sedan har mindre attraktiva sidor hos honom krupit fram.

När man berättar för tjejer att man är bi, så brukar man få precis den reaktionen. Äckel, svartsjuka, ifrågasättande. "Det är bara översexuella som är bi", osv.

Tjejer brukar dock inte kalla det för "homofobi", utan i stället ursäkta sig med att "man rår inte för hur man känner".
  • Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-09-18 15:23:51 följande:
    Jaså, har du så många kvinnliga vänner som haft ihop det med en bisexuell karl?
    Inte vad jag vet.
    Men jag har läst det.
  • Anonym (A)
    Tukt skrev 2021-09-17 13:34:36 följande:
    Ok
Svar på tråden Min kille är homofob