• Anonym (Jäktad)

Stress i slutet av graviditeten - risker?

Är i sista trimestern och har fått en helt vansinnig arbetsbörda på jobbet att hinna med inför att jag går på föräldraledighet om några veckor. Hinner knappt äta lunch, fika är det inte tal om, då får jag ta det vid datorn. Möten följer på möten och stressnivån är i taket. Ibland känns det som att jag inte hinner med toabesök nästan. Började tillslut gråta mellan möten idag.

Hur dåligt ÄR detta egentligen, finns det risker att jag stressar igång en tidigare förlossning än annars? Säger ifrån rejält men det fylls på ändå, eftersom ingen finns som kan ta mina arbetsuppgifter och sakerna måste bli färdiga. Eller är det bara så att det är jobbigt för mig men inget annat? Hur illa är det med stress i slutet av en graviditet egentligen?

Det enda jag märker är att jag har mycket sammandragningar men det är inget nytt i den här graviditeten.

Är van att det är mycket att göra men det har ökat inför ledigheten för att allt ska hinnas med innan jag går på något vis.

• Svar på tråden Stress i slutet av graviditeten - risker?
  • Anonym (Fräs)

Vad händer om du får barn imorron då? Är det tänkt att ingen ska ta över efter dig utan du ska avsluta allt och sen händer inget? Du måste fräsa ifrån!! Risken finns naturligtvis att du stressar så barnet kommer i förtid. Oavsett mår du inte bra vilket i sig inte är bra inför födseln. Sjukskriv dig en vecka och vila upp dig. INGET jobb är värt att man jobbar ihjäl sig för. Den egna hälsan- och i ditt fall ditt barns också!- går före allt annat.

• Anonym (Jäktad)
    Anonym (Fräs) skrev 2021-09-15 18:59:21 följande:

Vad händer om du får barn imorron då? Är det tänkt att ingen ska ta över efter dig utan du ska avsluta allt och sen händer inget? Du måste fräsa ifrån!! Risken finns naturligtvis att du stressar så barnet kommer i förtid. Oavsett mår du inte bra vilket i sig inte är bra inför födseln. Sjukskriv dig en vecka och vila upp dig. INGET jobb är värt att man jobbar ihjäl sig för. Den egna hälsan- och i ditt fall ditt barns också!- går före allt annat.

Jag vet ärligt inte. Har lyft det här med att barnet ju kan komma och möts av lite nervösa skratt och anekdoter om att ja det har ju hänt nån annan de kände. Och sen är det som att man lite förtränger möjligheten.

Det ska komma en vikarie men personen verkar aldrig komma på plats av något skäl. Har sagt till, bokat av, sagt ifrån. Men det fortsätter bara rasa in jobb som måste göras nu. Säger ifrån en sak, två nya ramlar in.

Är iaf glad att jag kommer vara ledig en tid innan beräknad BF, men det är ju under förutsättning att bebis KOMMER på BF eller senare liksom.
  • Anonym (Fräs)

Jag vidhåller vad jag sa- sjukskriv dig en vecka. Gå tillbaks till jobbet och är det samma visa gå hem igen. Maken till usel planering från din chefs sida. Barn kommer när de kommer. Ibland väldigt olägligt. Nu hoppas vi förstås att din lille stannar hela tiden ut, men man vet ju aldrig.

• Anonym (G)

Detta är inte sunt ts. Sjukskriv dig och kontakta fack och hr gällande detta.

Det är arbetsgivarens ansvar att de inte sett till att få in en vikarie i tid,

Gravid eller inte så är den arbetsbelsatsning inte på något sätt okej.

Ja du kan stressa igång en förlossning. Nej det är inte hälsosamt med stress på den nivån som gravid.

I riskbedömningen vid graviditet som arbetsgivaren är skyldig att göra ner en person informerar om graviditet ingår stress som punkt.

• Anonym (Jäktad)
    Anonym (Fräs) skrev 2021-09-15 19:17:08 följande:

Jag vidhåller vad jag sa- sjukskriv dig en vecka. Gå tillbaks till jobbet och är det samma visa gå hem igen. Maken till usel planering från din chefs sida. Barn kommer när de kommer. Ibland väldigt olägligt. Nu hoppas vi förstås att din lille stannar hela tiden ut, men man vet ju aldrig.

Ja det känns nära den lösningen nu får jag erkänna. Jag kräver inte extrem specialbehandling och jobba mindre än jag är anställd för, för att jag är gravid - men jobbelastningen borde ju iaf inte öka lavinartat sista tiden på jobbet, det känns inte heller rätt.
  • Anonym (Jäktad)
    Anonym (G) skrev 2021-09-15 19:22:25 följande:

Detta är inte sunt ts. Sjukskriv dig och kontakta fack och hr gällande detta.

Det är arbetsgivarens ansvar att de inte sett till att få in en vikarie i tid,

Gravid eller inte så är den arbetsbelsatsning inte på något sätt okej.

Ja du kan stressa igång en förlossning. Nej det är inte hälsosamt med stress på den nivån som gravid.

I riskbedömningen vid graviditet som arbetsgivaren är skyldig att göra ner en person informerar om graviditet ingår stress som punkt.

Tack för stöd. Ska ta detta nu i veckan.
Svar på tråden Stress i slutet av graviditeten - risker?