• Anonym (Stå upp för mig själv eller svälja det?)

Är 17 365- i månadslön ca 28 000

Hej, jag var på arbetsintervju och fick då veta att lönen jag skulle få är 28 000 i månadslön. Jag fick jobbet, har skrivit på anställningsavtalet 2/9 och ska jobba min femte dag idag. Enl. Anställningsavtalet tjänar jag 24 069:-? jag har även ett ansvarstillägg på 1500:-.

Så jävlas dumt att jag inte läste summan när jag skrev på! Jag tog upp det med min arbetsgivare som sa att OM lönekontoret godkänner mina intyg på min branschvana så får jag branchvanetillägg på 450+550+750= 1750:- Det blir nästan 28 000:- sa han.

Nu räknade jag igår och får det till 27 365:-? jag ska träffa min arbetsgivare idag. Ska jag säga något? Jag tycker då att summan är närmare 27 000 i månadslön än 28 000:-? eller ska jag vara tyst? Jag känner mig lurad? samtidigt så skulle jag kanske reagerat direkt?

• Svar på tråden Är 17 365- i månadslön ca 28 000
  • Anonym (Mman)

Knepigt, jag jobbade heltid med fackliga frågor i några år för ett av våra stora yrkesförbund.

Mitt råd är att ta det ned ditt fackförbund.

Lite knepig sits, du har tagit jobbet på premissen 28 men ändå skrivit under anställningabevis på en lägre summa.

Det borde gå att lösa med lite draghjälp.

• Anonym (F)
    Anonym (Stå upp för mig själv eller svälja det?) skrev 2021-09-17 05:59:11 följande:

Hej, jag var på arbetsintervju och fick då veta att lönen jag skulle få är 28 000 i månadslön. Jag fick jobbet, har skrivit på anställningsavtalet 2/9 och ska jobba min femte dag idag. Enl. Anställningsavtalet tjänar jag 24 069 jag har även ett ansvarstillägg på 1500:-.

Så jävlas dumt att jag inte läste summan när jag skrev på! Jag tog upp det med min arbetsgivare som sa att OM lönekontoret godkänner mina intyg på min branschvana så får jag branchvanetillägg på 450+550+750= 1750:- Det blir nästan 28 000:- sa han.

Nu räknade jag igår och får det till 27 365 jag ska träffa min arbetsgivare idag. Ska jag säga något? Jag tycker då att summan är närmare 27 000 i månadslön än 28 000 eller ska jag vara tyst? Jag känner mig lurad? samtidigt så skulle jag kanske reagerat direkt?

Du borde reagerat direkt. Lusläs alltid innan du skriver på. Vid intervjun höftade chefen till och avrundade (åt fel håll).

Känner du dig lurad så säg till, att du tycker 27.365kr inte är nästan 28.000 kr så får chefen chans att vid nästa intervju vara mer noggrann. Om chefen har möjlighet att höja din lön till ?nästan 28.000kr? pga att du känner dig lurad vet ingen här. Är det en uppstyrd lönesättning som hålls inom strikta ramar och då är det svårare.
  • Drottningen1970

Säg till chefen att du tycker att 35 timmars arbetsvecka, nästan är 40 timmar och att resterande timmar kommer sen..när du får 28.000.

• Anonym (Ellen)

Du verkar inte ens ha fått 27365 utan det är OM dina erfarenheter värderas till de påslag som du beskriver. 
    Jag skulle inte accepterat dessa villkor, muntliga avtal är lika juridiskt bindande som skriftliga - om än svårare att bevisa.
    Chefer som glider på sanningen bådar inte gott, om det hela inte är ett rent misstag.

• Anonym (B)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-17 07:04:58 följande:

Säg till chefen att du tycker att 35 timmars arbetsvecka, nästan är 40 timmar och att resterande timmar kommer sen..när du får 28.000.

Haha! Ja säg såhär ts :D
Svar på tråden Är 17 365- i månadslön ca 28 000