• Anonym (Rädd)

Hur skulle ni gå till väga nu? Bebis i säte och läkaren säger att snitt inte är aktuellt.

Hej!

Har skrivit i en annan tråd men nu har det tillkommit annat som jag vill rådfråga er om för jag har aldrig varit i en sådan situation innan.

Jag har fött barn vaginalt innan. Denna bebis ligger i säte. Gravid v 37. Ett vändningsförsök gjordes igår. Jag har gallsten och vändnings försöker gjorde fruktansvärt ont. Jag skrek och grät. Efter 2 försök gav vi upp. Bebis vände sig tillbaka.

Bebis hjärtljud steg och jag fick panik ångest av all hjärtklappning.

Läkaren var hård och kall . Därefter skulle vi ha ett möte.

Hon förklarar då att det finns två alternativ .

1 föda i säte

2 göra samma vändningsförsök medan dom tar hål på vattnet.

För hon tyckte inte ett snitt var aktuellt då jag fött barn innan och det gått så bra samt att ett snitt är en stor operation.

Jag hann inte ens säga att jag ville ha ett planerat snitt då hon såga det så hårt.

Ska tillbaka på samtal om 1.5 vecka.

Är livrädd att det ska vara samma läkare.

Vad har jag för rättigheter i denna situation?

Byta läkare ?

Byta BB?

Jag har haft sån ångest i ett dygn nu gör jag vill inte vrida om bebis igen och verkligen inte föda henne i säte.

Jag har haft komplikationer i hela graviditeten och ätit smärtstillande. Jag får stora bebisar och skulle därför sättas i gång i v 38 , som i min förra graviditet.

Ni känns det som att allt stoppas upp och att det kommer skita sig.

Är livrädd! Känner mig så stressad. Den kalla hårda läkaren hade noll förståelse över min komplikation fyllda graviditet heller trots all tid jag varit inlagt på sjukhus och allt min BM skrivit.

Hur skulle ni gå till väga från och med nu?

• Svar på tråden Hur skulle ni gå till väga nu? Bebis i säte och läkaren säger att snitt inte är aktuellt.
  • mamaleona

Är bm i finland. För att föda vaginalt säte behövs samarbete och att mamman går med på det. Vill du inte föda säte har du rätt till kejsarsnitt. Punkt.

• Anonym (Stå upp för dig och ditt barn!)
    Anonym (Farmor) skrev 2021-09-19 18:23:19 följande:

Saken är den att de visst kan tvinga som du kallar det. Nämligen att neka ks. Det är inget man kan kräva.

Jag vet vad jag talar om, annars skulle jag inte skrivit det.
  • Anonym (G)
    Anonym (Stå upp för dig och ditt barn!) skrev 2021-09-20 12:54:42 följande:

Isf bör du veta att man aldrig kan kräva ett kejsarsnitt. Däremot kan man neka vård som då leder till att inga andra alternativ än snitt finns
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Birgitta) skrev 2021-09-19 18:40:45 följande:

Hur tänker du om kejsarsnitt?Det borde väl vara ok i ditt fall.

Jag har tänkt över helgen och vill ha snitt OM bebis inte vänt sig själv.

Ska på ett möte om igångsättningen nästa vecka. Tack och lov inte med samma läkare.

Kommer säga att jag inte vill föda i säte eller vill försöka göra ett till vändningsförsök.

Hoppas denna läkare lyssnar på mig.
  • Anonym (Rädd)

Ska på ett igångsättningssamtal nästa vecka . Är då i v 38.

Med en ny läkare.

Har tänk i helgen och föda i säte vill jag inte . Jag vill heller inte försöka med ett nytt vändningsförsök. Utan jag har kommit fram till att jag vill ha ett planerat snitt OM bebis inte vänt sig själv.

Som någon skrev där uppe. Innan vi såg att bebis låg i säte var en igångsättningen på tal då jag har fött stora barn och har en graviditet med fullt av komplikationer, då tror jag inhe det är så bra att vänta på att en förlossning som startar av sig själv i säte. Då kommer bebis väga runt 5 kg och i säte ?

Nej det är bra tack.

Efter vändnings försöker i fredags har jag fått förvärkar. Är nu rädd att FL ska starta innan ett planerat snitt.

Hur lång tid från ett snitt möte / igångsättningsmöte kan man gå ett snitt? Någon som vet ?

Kommer nämligen vara 38 plus någon dag nästa vecka när jag har mötet . Och sist sattes jag igång 38+1. Dagen efter mötet.

Är ett samtal om snitt lika som ett igångsättnings samtal ? Alltså att man kan bli smittad någon dag efter ?

• Anonym (G)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-09-20 16:02:34 följande:

Med en ny läkare.

Har tänk i helgen och föda i säte vill jag inte . Jag vill heller inte försöka med ett nytt vändningsförsök. Utan jag har kommit fram till att jag vill ha ett planerat snitt OM bebis inte vänt sig själv.

Som någon skrev där uppe. Innan vi såg att bebis låg i säte var en igångsättningen på tal då jag har fött stora barn och har en graviditet med fullt av komplikationer, då tror jag inhe det är så bra att vänta på att en förlossning som startar av sig själv i säte. Då kommer bebis väga runt 5 kg och i säte ?

Nej det är bra tack.

Efter vändnings försöker i fredags har jag fått förvärkar. Är nu rädd att FL ska starta innan ett planerat snitt.

Hur lång tid från ett snitt möte / igångsättningsmöte kan man gå ett snitt? Någon som vet ?

Kommer nämligen vara 38 plus någon dag nästa vecka när jag har mötet . Och sist sattes jag igång 38+1. Dagen efter mötet.

Är ett samtal om snitt lika som ett igångsättnings samtal ? Alltså att man kan bli smittad någon dag efter ?

Med dessa döuräsrr
    Anonym (Rädd) skrev 2021-09-20 16:02:34 följande:

Med en ny läkare.

Nej det är bra tack.

Du kan beviljas snitt på samtalet du har då ja.

Detta kan då läggas några dagar/någon vecka senare. I det fallet skall det också skrivas in i din journal att förlossningen skall stoppas om den drar igång. Alltså skulle du få värkar så ska du få brikanyl eller liknande och akut snitt istället (du behöver alltså inte oroa dig för att det ska dra igång och du ska behöva föda en 5 kilos o säte även om snittet dröjer en vecka).

Precis som jag seda tidigare. De bör inte sätta igång dig med bebis u säte. Vill de det ändå så vänder du dig direkt till enhetschef och patientnämnden och vägrar igångsättning.

Då har de inte mycket annat val än att gå med på snitt då de knappast kan mena att de ska vänta in en spontan förlossning i säte med eventuell 5kg bebis
  • Anonym (Rädd)

Tack ska ha med mig detta du skrivit och om jag blir ? överkörd? av läkaren.

Min bebis väger liksom närmare 4 redan nu liksom.

Anonym (G) skrev 2021-09-20 16:49:27 följande:

Med dessa döuräsrrDu kan beviljas snitt på samtalet du har då ja.

Detta kan då läggas några dagar/någon vecka senare. I det fallet skall det också skrivas in i din journal att förlossningen skall stoppas om den drar igång. Alltså skulle du få värkar så ska du få brikanyl eller liknande och akut snitt istället (du behöver alltså inte oroa dig för att det ska dra igång och du ska behöva föda en 5 kilos o säte även om snittet dröjer en vecka).

Precis som jag seda tidigare. De bör inte sätta igång dig med bebis u säte. Vill de det ändå så vänder du dig direkt till enhetschef och patientnämnden och vägrar igångsättning.

Då har de inte mycket annat val än att gå med på snitt då de knappast kan mena att de ska vänta in en spontan förlossning i säte med eventuell 5kg bebis

• Anonym (G)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-09-20 16:59:24 följande:

Tack ska ha med mig detta du skrivit och om jag blir ? överkörd? av läkaren.

Min bebis väger liksom närmare 4 redan nu liksom.

Då förtsår jag inte över huvud taget hur förra läkaren kan mena att du ska föda i säte? Bebis väger nästan så mycket som gränsen är för sätes på de flesta sjukhus redan nu. Och som sagt så bör man heller inte sättas igång.

Du måste verkligen stå på dig om nästa läkare har samma inställning.

Vågar du säga vilket sjukhus du tillhör? Isf försöker jag mer än gärna kolla riktlinjerna för det sjukhuset åt dig (alternativ så försöker du hitta detta själv för ditt berörda sjukhus)
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Stå upp för dig och ditt barn!) skrev 2021-09-20 12:54:42 följande:

Helt uppenbart vet du inte det.
  • Anonym (M)

Tycker du gör klokt i att välja snitt, du har fått bra råd i tråden så jag hoppas det går bra för dig.

KS är inget man normalt bara väljer, nej, och det innebär ökade risker jämfört med en vaginal förlossning med huvudbjudning. MEN vid vaginal sätesförlossning kommer den största delen sist, alltså huvudet, och klämmer fast navelsträngen. Alltid. Dessa barn har i regel lägre apgar-poäng, även om de oftast inte får bestående men av det (vad man vet). Vid sätesbjudning är KS säkrare för barnet än vaginal födsel, framförallt avseende svåra/bestående komplikationer relaterat till syrebristen som uppstår när navelsträngen kläms. Däremot är det sammantaget ökad risk för modern vid kejsarsnitt, men alla risker är små.

Man kan alltså inte argumentera med att KS är en riskfylld bukoperation för det är det bättre av de två alternativen i din sits.

En annan tanke: man ska väl inte ens göra vändningsförsök på stora barn??

• Anonym (Rädd)
    Anonym (G) skrev 2021-09-20 17:11:42 följande:

Då förtsår jag inte över huvud taget hur förra läkaren kan mena att du ska föda i säte? Bebis väger nästan så mycket som gränsen är för sätes på de flesta sjukhus redan nu. Och som sagt så bör man heller inte sättas igång.

Du måste verkligen stå på dig om nästa läkare har samma inställning.

Vågar du säga vilket sjukhus du tillhör? Isf försöker jag mer än gärna kolla riktlinjerna för det sjukhuset åt dig (alternativ så försöker du hitta detta själv för ditt berörda sjukhus)

Jag kan säga att det är en förlossning som ligger mellan Solna och Mörby. Den delen av Stockholm.

Dom är säkert helt underbara men läkaren jag fick träffade var inget för mig och min situation.
  • Anonym (....)
    mamaleona skrev 2021-09-19 18:41:59 följande:

Är bm i finland. För att föda vaginalt säte behövs samarbete och att mamman går med på det. Vill du inte föda säte har du rätt till kejsarsnitt. Punkt.

Möjligen att det är så i Finland. Med ts bor i Sverige och har är det ingen rättigjet att få kejsarsnitt.
  • Anonym (G)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-09-20 20:20:08 följande:

Jag kan säga att det är en förlossning som ligger mellan Solna och Mörby. Den delen av Stockholm.

Dom är säkert helt underbara men läkaren jag fick träffade var inget för mig och min situation.

Om det är Danderyd vi talar om (du behöver varken bekräfta eller dementera). Så ska du definitivt bråka om nästa läkare nekar dig snitt.

Danderyd har samma som de flesta. Bebis på Max 4 kg, bäckenbottenmätning plus att förlossning skall starta spontant.

Håller naturligtvis tummarna för att bebis vänt sig oh om inte att du slipper bråka för sina rättigheter.

www.ds.se/foda-barn/vanta-barn/

Här kan du läsa under fliken ?förlossning vid sätesbjudning?
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (G) skrev 2021-09-20 20:35:39 följande:

Om det är Danderyd vi talar om (du behöver varken bekräfta eller dementera). Så ska du definitivt bråka om nästa läkare nekar dig snitt.

Danderyd har samma som de flesta. Bebis på Max 4 kg, bäckenbottenmätning plus att förlossning skall starta spontant.

Håller naturligtvis tummarna för att bebis vänt sig oh om inte att du slipper bråka för sina rättigheter.

www.ds.se/foda-barn/vanta-barn/

Här kan du läsa under fliken ?förlossning vid sätesbjudning?

Tack för att du tar dig tid. Tipsar , skriver och svarar . Det känns så mycket bättre.

Och tack till alla ni andra också : )
  • Anonym (M)
    Anonym (....) skrev 2021-09-20 20:30:38 följande:

Möjligen att det är så i Finland. Med ts bor i Sverige och har är det ingen rättigjet att få kejsarsnitt.

Jo, om barnet ligger i säte så rekommenderas nästan alltid KS. Om en vaginal förlossning ska ske är det av största vikt att det är patientens eget önskemål, det är inte säkert att det går ens då om det inte finns erfaren personal som kan hantera det med tanke på de ökade riskerna för barnet.
Svar på tråden Hur skulle ni gå till väga nu? Bebis i säte och läkaren säger att snitt inte är aktuellt.