Anonym (Nyfiken) skrev 2021-09-20 10:20:01 följande:
Ni som fått två barn tätt, inom 18 månader - hur gick det? Hur mycket kaos blev det och hur funkade det för barnen som små (och även när de blev lite äldre)?
Jag vet att de flesta barn som blir till så kanske inte är planerade; i mitt fall pga ålder är det tvärtom att det är planerat - om det går vägen vill säga.
Men fallgropar, positiva överraskningar och oväntade saker - berätta gärna hur der var för er :)
För oss var det inget problem när de var små. Ca 13 månader emellan barnen. De delade rum och var varandras bästa kompisar. De var friska och inte svåra att ha att göra med. Det var två pojkar och de har lekt så troligt mycket tillsammans. Jag ammade den förste i ca 2,5 mån och det var problem hela tiden. Han hade svårt att suga så jag behövde ha en sån där plastnapp på bröstet varje gång han skulle äta. Vi övergick allt mer till ersättning för maten räckte inte och vid 2,5 mån avvande han sig själv. Han var helt ilsken när han skulle amma så jag fick sluta - det gick bara inte. När barn nummer 2 kom fungerade inte amningen heller. Jag fick en mjölkstockning som inte var av denna värld redan efter en vecka så jag fick sluta igen. Men det här gjorde ju å andra sidan att det var enklare för pappan att ta barnen.
Vi föräldrar kanske tyvärr blev lite sega på att sluta med blöja och napp för den äldre eftersom vi hade två småbarn samtidigt, så det blev att de slutade båda två när den yngste var redo - det kan jag se efteråt att vi borde varit mer alerta runt.
Sen, när äldsta blev ca 12 och kom in i puberteten blev det jobbigt. Lillebror var ff så mycket "barn" och ville fortsatt bygga lego och annat medan storebror alltmer slutade leka och blev mer tonårig. Yngsta sörjde verkligen när storebror sa ifrån att han ville ha eget rum. (vi hade 2 rum hela tiden - ett sovrum och ett lekrum för dem och de hade kunnat dela upp upp mycket tidigare men ingen av dem hade önskat det förrän nu).
Sen under högstadiet fick först den äldre problem med skolan och sedan den andre också. Jag tror att mycket berodde på att den yngre kom lite i skymundan för det var så mycket runt den äldre att dra i pga detta. Eftersom de alltid varit så nära varandra tror jag också att det påverkade måendet.
Positiva saker har varit att de alltid haft varann men också haft andra vänner och då har de oftast haft dem tillsammans.
En mycket kort beskrivning av vårt liv med barn tätt.