• Mon 20 Sep 2021 15:50
    3208 visningar
    3 svar
    3
    3208

    Kissolyckor

    Hej.

    Min son på 2 år och 4 mån har i stort sätt varit blöjfri (med undantag för någon olycka här och där) sedan strax innan tvåårsdagen. För någon månad sedan fick vi tillökning i familjen, man har läst att det lätt blir så att storasyskon tar ett steg tillbaka i utvecklingen och att det är vanligt att både sömn och andra rutiner rubbas. Vi upplevde dock att vi hade tur och tycker allt hr fungerat bra.

    Men nu, när lillasyskon är 10 veckor har vi börjat få en hel del kissolyckor, dock aldrig hemma men väldigt mycket när han är hos mormor och morfar men även på förskolan. Nu till den grad att de vill gå tillbaka till blöja. Vet inte alls hur jag ska tackla detta, hur pratar man med honom? Ska man ens prata och påminna honom om att han måste säga till?

    Ska man acceptera olyckorna eller ska man gå tillbaka till blöja? Det konstiga är att det aldrig sker hemma men vi påminner dock honom ofta och frågar inte ens utan säger mer till honom att nu går vi och kissar.

    Någon i samma sits? Någon som har något tips, känner mig vilsen.

  • Svar på tråden Kissolyckor
  • Mon 20 Sep 2021 16:14
    #1

    Det är alltså förskolan som vill att han ska ha blöja för att de inte orkar ta hand om kissolyckor? Nej, det låter inte alls som någon bra idé. Att han har börjat kissa på sig är ju sannolikt en reaktion på att han fått ett syskon och kommer gå över snart. Genom att sätta på honom blöja igen när han varit torr så länge riskerar man att barnet känner sig misslyckat. Jag tror att det bästa är att inte lägga så stor vikt vid det, bara vara noga med att påminna honom ofta om att gå på pottan och inte ens kommentera när det kommer i byxorna utan bara "oj, kom det kiss?" och städa upp. Nu är ju inte problemet hemma, men försök resonera med förskolan tycker jag.

  • Anonym (Bibbi­)
    Mon 20 Sep 2021 16:28
    #2

    Jag håller med enola. Att börja med blöja igen är nog ingen bra ide. Bättre om personalen påminner vid bestämda tillfällen. Jag har för mig att de körde pottning av alla barnen några gånger om dagen på mina barns förskola, blöjbarn eller ej - alla satt en stund på pottan tex innan de gick ut och innan vilan.

  • Anonym (A)
    Mon 20 Sep 2021 17:28
    #3

    När vårt stora barn fick syskon, fick vi problem med nattkissningar. Då satte vi faktiskt på blöja en vecka eller två, tills det lugnat sig. Vår var året äldre än din son och gick att resonera med. Vi pratade mycket om att det inte var hennes fel, utan den dumma kissblåsan som stökade och att det kunde bli så ibland. Efter en vecka var nattblöjan torr och vi hurrade åt kissblåsan som äntligen gjorde sitt jobb igen. 

    Det är så klart skillnad på dag- och nattblöjor, men jag vill ändå inflika att jag inte tror att det är någon katastrof att ha blöja några dagar. Jag förstår om det blir körigt för förskolan med flera olyckor per dag. Hemma finns inte lika många barn att ta hänsyn till. Nu vet vi ju inte hur mycket de påminner, men det är inte bara ditt barn som går där och som behöver uppmärksamhet. 

Svar på tråden Kissolyckor