• Anonym (TS)

Du som skilt dig i Stockholm - Hur gick det?

Jag är livrädd. Kommer nog ha 300 000 kr och om några månader ett fast jobb. Inte någon jättehög lön men räknar runt 30 000 kr brutto.

Står i bostadskö men det är bara 7-8 år.

Har inga barn, tack och lov. Kommer inte ursprungligen härifrån, så inga anhöriga att bo hos.

Hur gick det för er när ni skilde er? Hur löste det sig med bostad? Fick ni lämna stan helt? Jag har bil och körkort så kan ta mig om jag måste. Vilken närliggande ort skulle ni rekommendera om jag inte kan stanna i Storstockholm?

Några andra tips?

• Svar på tråden Du som skilt dig i Stockholm - Hur gick det?
  • Anonym (en kille)

Storstockholm är ju hela regionen, och du kan säkert få en lägenhet längs pendeln, även om det skulle vara Märsta eller Södertälje eller Nynäs eller Bålsta.
    Eller någonstans efter tunnelbanan. Eller någon helt annan stans i regionen, den är rätt stor.

Bostadsköns statistik är en fingervisning. Jag är förvisso inte skild men vi har flyttat en handfull gånger ändå, och fått lägenheter med kortare kötid än de officiella 6-14 åren.

• Anonym (Oj då)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-20 17:14:07 följande:

Jag är livrädd. Kommer nog ha 300 000 kr och om några månader ett fast jobb. Inte någon jättehög lön men räknar runt 30 000 kr brutto.

Har inga barn, tack och lov. Kommer inte ursprungligen härifrån, så inga anhöriga att bo hos.

Hur gick det för er när ni skilde er? Hur löste det sig med bostad? Fick ni lämna stan helt? Jag har bil och körkort så kan ta mig om jag måste. Vilken närliggande ort skulle ni rekommendera om jag inte kan stanna i Storstockholm?

Några andra tips?

Vad jobbigt TS! Skilsmässa plus allting praktiskt med nytt boende är inte enkelt i Stockholms kommun/län, men var och hur skulle du vilja bo?

300 000 som kontantinsats och 30 000 i lön är inte mycket om du vill bo nära stan (det går faktiskt inte alls om du ska köpa skulle jag säga), men kanske längre ut? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Oj då) skrev 2021-09-20 18:01:52 följande:

Vad jobbigt TS! Skilsmässa plus allting praktiskt med nytt boende är inte enkelt i Stockholms kommun/län, men var och hur skulle du vilja bo?

300 000 som kontantinsats och 30 000 i lön är inte mycket om du vill bo nära stan (det går faktiskt inte alls om du ska köpa skulle jag säga), men kanske längre ut? 

Jag måste absolut inte bo nära stan. Gärna norr om stan. Bålsta som föreslogs ovan kan funka. T.o.m Sala och Enköping om det är så illa... Men vill inte lämna Stockholmsregionen helst.
  • Anonym (H)

Var jobbar du TS? Har du barn?

• Anonym (H)

Förlåt, det skrev du. Men nyfiken på var du ska jobba. Hjälper gärna till om jag kan med tips

• Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2021-09-21 19:35:25 följande:

Förlåt, det skrev du. Men nyfiken på var du ska jobba. Hjälper gärna till om jag kan med tips

Vart rent geografiskt vet jag inte exakt.
  • Anonym (Z)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-20 18:11:29 följande:

Jag måste absolut inte bo nära stan. Gärna norr om stan. Bålsta som föreslogs ovan kan funka. T.o.m Sala och Enköping om det är så illa... Men vill inte lämna Stockholmsregionen helst.

Kolla i de yttersta kommunerna, där finns det bostäder till mer rimlig peng. Särskilt om du kan tänka dig att ta en buss till pendeln först. Ju längre från tåget, ju lägre pris.

Har ni hyresrätt idag? Testa om ni kan byta den till två mindre.
  • Anonym (A)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-20 17:14:07 följande:

Några andra tips?

Kolla på Nynäshamn. En trevlig skärgårdskommun med pendeltåg ca 45 min till sthlm. Det byggs rätt mycket i Nynäs och tror att det inte är omöjligt att få lägenhet där. Undvik dock vissa områden som t.e.x Backlura.

Speciellt sommarhalvåret är det en mysig kommun att bo och leva i .
  • Anonym (TS)
    Anonym (Z) skrev 2021-09-27 13:32:02 följande:

Kolla i de yttersta kommunerna, där finns det bostäder till mer rimlig peng. Särskilt om du kan tänka dig att ta en buss till pendeln först. Ju längre från tåget, ju lägre pris.

Har ni hyresrätt idag? Testa om ni kan byta den till två mindre.

Tyvärr har vi inte det.
  • Anonym (Z)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-27 15:09:51 följande:

Tyvärr har vi inte det.

Ok, och du får bara loss 300.000 från ert gemensamma boende idag?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Z) skrev 2021-09-28 07:33:55 följande:

Ok, och du får bara loss 300.000 från ert gemensamma boende idag?

Jag tror det, ja.
Svar på tråden Du som skilt dig i Stockholm - Hur gick det?